سنای آمریکا در خصوص طرح هسته‌ای ایران رأی‌گیری می‌کند

سنای آمریکا در خصوص طرح هسته‌ای ایران رأی‌گیری می‌کند

خبرگزاری تسنیم: قانونی که به کنگره این شانس را خواهد داد تا هرگونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را مورد بازنگری قرار داده یا آن را رد کند، قرار است امروز پنج‌شنبه به رأی سنا گذاشته شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان سنای آمریکا به‌تازگی کفایت مذاکرات در خصوص روند طرح بازنگری کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد تا به بحث و جدلهای به وجود آمده در این باره، پایان دهد.

هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند که انتظار دارند قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران، با رأی بالایی به تصویب سنا برسد.

اختلاف بین سناتورهای جمهوری‌خواه بر سر اصلاحات طرح بازنگری بر توافق هسته‌ای با ایران، سنا و رهبران کمیته روابط خارجی را در هفته گذشته با چالش جدی روبه‌رو کرده بود.

تاکنون بیش از 67 اصلاحیه برای این طرح از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه ارائه شده است. بسیاری از اصلاحیه‌های مطرح شده می‌تواند موجب شود تا این طرح حمایت بسیاری از دموکرات‌ها را از دست بدهد و تهدید باراک اوباما برای وتوی آن را تقویت کند.

ایران و قدرت‌های جهانی 2 آوریل [13 فروردین ماه] به چارچوب توافق اولیه‌ای دست یافتند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران محدود خواهد شد و به‌ازای آن تحریم‌های بین المللی علیه تهران لغو می‌شود. دو طرف اکنون تا 30 ژوئن فرصت دارند تا بر سر جزییات مربوط به توافق جامع هسته‌ای به توافق نهایی دست یابند.

این قانون که مورد حمایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است، باراک اوباما را از لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی کنگره علیه ایران، حداقل به‌مدت 30 روز منع خواهد کرد و به کنگره اجازه خواهد داد تا توافق هسته‌ای با ایران را مورد بازنگری قرار داده یا آن را رد کند.

این طرح هفته گذشته پس از آنکه تام کاتن و مارکو روبیو سناتورهای آمریکایی خواستار ایجاد تغییراتی در آن شده بودند، متوقف شد. این تغییرات با مخالفت دموکرات‌ها و برخی سناتورهای جمهوری‌خواه روبه‌رو شد.

اوباما پیش از این حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است ولی کاخ سفید هشدار داده است که در صورت تغییر آن، طرح پیشنهادی سنا را وتو خواهد کرد. جمهوری‌خواهان تاکنون بارها دولت اوباما را که در حال مذاکره با ایران است، به چالش کشیده و سعی کرده‌اند تا این طرح را تغییر دهند تا دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دشوار شود.

تد کروز سناتور ایالت تگزاس تأکید کرد که در این مسئله شکی وجود ندارد که توافق هسته‌ای با ایران چقدر وحشتناک است، این توافق اجرا خواهد شد و طرح پیشنهادی سنا نیز نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. کروز افزود: این قانون نمی‌تواند اوباما را در مسیر اجرای توافق با ایران، متوقف کند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان