کامرون پیروز انتخابات می‌شود اما برای حفظ نخست وزیری حمایت کافی ندارد


کامرون پیروز انتخابات می‌شود اما برای حفظ نخست وزیری حمایت کافی ندارد

خبرگزاری تسنیم: بر اساس تحلیل نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از انتخابات عمومی انگلیس، حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کامرون حائز رأی بیشتری خواهد شد، اما از حمایت کافی برای تشکیل کابینه برخوردار نخواهد بود.

خبرگزاری تسنیم-- روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به اینکه شمار نظرسنجی‌های انجام شده در خصوص انتخابات پارلمانی انگلیس بی سابقه بوده است، به تحلیل نتایج این نظرسنجی‌ها پرداخته و می‌نویسد: بعید است دیوید کامرون شمار کرسی‌های لازم در پارلمان را به دست آورد تا بتواند در داونینگ استریت [دفتر نخست وزیری] بماند با اینکه محافظه کاران احتمالاً آرای بیشتری را کسب کنند و ممکن است حتی از حزب کارگر نیز در کسب کرسی‌ها پیشی بگیرند.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، این انتخابات مبهم‌ترین رأی‌گیری در یک نسل خواهد بود. هیچ حزبی حائز اکثریت مطلق آرا نخواهد شد. در واقع، احتمال بیشتری دارد که یک حزب سوم (لیبرال دموکرات) نسبت به کارگر یا محافظه کاران جزئی از دولت آتی باشد.

گاردین ادامه داد: این نخستین انتخابات چندحزبی بریتانیا خوهد بود به این ترتیب نمی‌توان نتایج انتخابات گذشته را برای پیش بینی درست آینده به کار گرفت.

این روزنامه انگلیسی پیش بینی‌هایی از نتایج انتخابات امروز با توجه به نظرسنجی‌ها اخیر انجام داده که در زیر می‌آید:

1- محافظه‌کاران حائز بیشتر آرا خواهند شد. در هفته‌های پایانی، نظرسنجی‌ها نشان داد که حزب کامرون از 34 درصد، کارگر 33.5 درصد و لیبرال دموکرات 9 درصد، حزب استقلال 12.5 و حزب سبز 5 درصد آرا را خواهند داشت.

2- رقابت برای کسب بیشترین رأی در وستمینستر بسیار نزدیک خواهد بود. گاردین اقدام به تحلیل انواع نظرسنجی‌های برگزار شده در این مدت کرده و بر همین اساس می‌نویسد هم حزب محافظه کار و هم حزب کارگر 273 کرسی را کسب می‌کنند و حزب ملی گرای اسکاتلند 52 کرسی و لیبرال دموکرات 27 کرسی به دست می‌آورد.

3- بعید است دیوید کامرون از آرای لازم برای حفظ نخست وزیری برخوردار باشد. برای ادامه نخست وزیری او باید نشان بدهد که می‌تواند "اعتماد مجلس عوام را جلب کند"، یعنی می‌تواند آن‌قدر رأی جمع کند که اگر مخالفان دولت می‌خواستند رأی عدم اعتماد بدهند، نتوانند. بر اساس آمار و ارقام نظرسنجی‌ها کامرون احتمالاً نمی‌تواند این اکثریت را به دست آورد و طبق گفته یکی از وزرای سابق به نام "گاس او دانل" پیش بینی می‌شود کامرون به‌زودی استعفا کند.

ائتلافی که پنج سال گذشته در انگلیس سر کار بود، پس از آن شکل گرفت که حزب محافظه‌کار بیشترین تعداد نماینده را به پارلمان فرستاد، اما به رقم کلیدی 326 که نصف به‌علاوه یک کرسی‌های مجلس عوام است، نرسید. شمار کل کرسی‌های پارلمان 650 عدد است.

تنها ترکیب دو حزبی که تعداد نمایندگانش بیشتر از نصف کرسی‌ها می‌شد، ترکیب محافظه‌کار و لیبرال دموکرات بود.

محافظه کاران برای حفظ نخست وزیری باید 290 کرسی یا بیشتر را کسب کنند و حزب کارگر را در 260 کرسی نگهدارند اما نتایج نظرسنجی این امر را محتمل نمی‌داند.

انتهای پیام/پ1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان