از حذف نیکو از سوآپ نفت خام تا ادامه مذاکرات برای صادرات گاز به اروپا


از حذف نیکو از سوآپ نفت خام تا ادامه مذاکرات برای صادرات گاز به اروپا

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه تا نیمه اول امسال تکلیف فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی روشن می‌شود، گفت: علاوه بر آغاز اکتشاف در لایه دوم و سوم لایه نفتی میدان پارس جنوبی اکتشاف در دریای خزر نیز صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رکن‌الدین جوادی در نشست با خبرنگاران درباره برنامه ششم توسعه صنعت نفت کشور توضیح داد: طبق هدفگذاری صورت گرفته تا پایان این برنامه تولید نفت خام به 5 میلیون بشکه، تولید میعانات گازی به یک میلیون بشکه و تولید گاز نیز به یک میلیارد و 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه میدان‌های گازی توسعه نیافته و میدان‌هایی که توسعه آنها تکمیل نشده است نیز آغاز می‌شود تا از محل توسعه این میدان‌ها افزایش گاز هدفگذاری شده محقق شود.

وی با اشاره به "تا پایان برنامه پنجم توسعه تلاش می‌کنیم به اهداف این برنامه برسیم" گفت: هم اکنون ظرفیت تولید نفت خام کشور 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز است که تا پایان سال 94 به 3 میلیون و 960 میلیون بشکه خواهد رسید؛ این افزایش تولید باید هم با جبران افت طبیعی میدان‌ها جبران شود و هم از طریق توسعه میدان‌های جدید.

جوادی ادامه داد: برای رسیدن به افزایش تولید مورد نظر استفاده از 80 دستگاه دکل در خشکی و 40 دکل در دریا هدفگذاری شده است که امیدواریم مشکلات مانع از تحقق این هدف نشوند؛ در سال 94، 180 حلقه چاه جدید باید حفاری شود و 960 چاه باید مورد تعمیر قرار گیرد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه افزایش تولید نفت خام از فاز اول میدان نفتی آزادگان شمالی، میدان نفتی یادآوران و بخش‌هایی از میدان نفتی یاران محقق خواهد شد، گفت: تا پایان امسال برداشت نفت از منطقه غرب کارون از 100 هزار بشکه در روز به 250 هزار بشکه خواهد رسید. 

وی با اشاره به اینکه توسعه میدان گازی پارس جنوبی اولویت اول صنعت نفت در سرمایه‌گذاری است، گفت: در نیمه اول امسال فاز 15 و 16 و نیمه دوم سال فاز 17 و 18 به‌طور رسمی افتتاح می‌شوند. با توجه به اینکه در سال 94 نیز افزایش 100 میلیون مترمکعبی گاز در دستور قرار گرفته است این افزایش تولید طبق برنامه از فازهای 19 تا 21 صورت می‌گیرد. 

جوادی با اشاره به اینکه فاز 11 پارس جنوبی تنها فازی است که توسعه آن آغاز نشده است، گفت: تا نیمه اول امسال پیمانکار توسعه این طرح نیز انتخاب و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته تولید گاز از شرکت نفت مناطق مرکزی یک میلیارد مترمکعب افزایش داشت، گفت: سعی می‌شود این تولید در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با  اشاره به اینکه مهمترین کار این شرکت تأمین منابع مالی طرح‌های در دست اجرا از طریق تبصره 2 بند ق است، اظهار کرد: امسال از نظر تأمین منابع مالی سال سختی پیش‌ِرو داریم.

جوادی با اشاره به اینکه هم اکنون تولید میعانات گازی کشور 480 هزار بشکه در روز است، گفت: تولید میعانات گازی در سال 94 با 150 هزار بشکه افزایش به 630 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: ایران آماده بازگشت به تولید قبل از آغاز تحریم‌هاست؛ با تست‌های صورت گرفته از میدان‌های نفتی ایران آماده است تا در مدت کوتاهی (حداکثر 3 ماه) کاهش تکلیفی تحمیل شده بر اثر تحریم‌ها را متوقف کند. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ جوادی از آغاز فعالیت اکتشافی در لایه دوم و سوم نفتی پارس جنوبی خبر داد و گفت: امسال نیز ساخت FPFO ادامه خواهد یافت. همچنین جکت لایه نفتی نصب می‌شود.

وی از تعیین تکلیف گازهای در حال سوختن در فلرها خبر داد و گفت: امسال مناقصات انجام شده برای 3 میدان نفتی طرح توقف سوزاندن این گازها آغاز می‌شود.

معاون وزیر نفت از تکمیل عملیات اکتشاف در دریای خزر در سال جاری خبر داد و گفت: در بخش 8.1 منطقه نفتی خزر عملیات اکتشاف نیمه دوم امسال آغاز می‌شود. همچنین بعد از تعمیر دکل امیرکبیر حفاری یک چاه دیگر اکتشافی در این منطقه صورت می‌‌گیرد.

جوادی با اعلام اینکه در صورت ادامه عملیات سوآپ نفت خام دیگر این عملیات توسط شرکت نیکو انجام نخواهد شد، گفت: با توجه به تحریم‌های صورت گرفته و متعهد نبودن شرکت ملی نفت ایران به قراردادهای سابق سوآپ نفت خام از سرگیری این عملیات مشکل‌تر شده است. همچنین سوآپ در این زمینه بستگی به عوامل مختلف از جمله مکان و حجم سوآپ نفت خام بستگی دارد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سؤال "وزیر نفت اعلام کرده است که با اروپا برای صادرات گاز مذاکره نداشتیم اما سفیر ایران در ترکیه از انجام مذاکرات با کشورهای اروپایی بر سر جزئیات خبر داده است، آیا رویکرد وزارت نفت و خارجه در تناقض نیست؟" گفت: من این حرف وزیر را نشنیده‌ام اما مذاکره برای صادرات گاز به اروپا ادامه دارد؛ شاید منظور وزیر نفت این بوده که به‌دلیل افت قیمت گاز در اروپا صادرات گاز به این قاره اقتصادی نیست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از صدور مجوز شورای عالی اقتصاد برای استفاده از محل بند ق بودجه برای تأمین مالی خطوط انتقال سراسری 6 و 9 و 11 و گازرسانی روستایی خبر داد و گفت: به‌دنبال این هستیم با تکمیل این خطوط سراسری انتقال گاز، توسعه متوازنی از تولید تا مصرف داشته باشیم.

وی افزود: در برنامه داریم تا استفاده از بخشی از گازهای همراه یا خوراک بتوانیم به بخش خصوصی بدهیم تا به‌صورت BOO سرمایه گذاری کنند، که در این برنامه سال گذشته برای سیتوپلاس فاز 12 پارس جنوبی قراردادی منعقد شد و امسال نیز برای بیدبلند و پارسیان و همچنین تعدای از NGLها این کار صورت می‌گیرد.

جوادی در خصوص برنامه احداث پایانه‌های جدید صادرات نفت خام گفت: طبق مصوبه دولت امسال مطالعات احداث پایانه جدید صادراتی در جاسک انجام خواهد شد و و سال آینده این پروژه وارد فاز اجرایی می‌شود به‌طوری که در فاز اول برای صادرات یک میلیون بشکه نفت خام در روز آماده شود.

وی ادامه داد: احداث این پایانه صادراتی به‌صورت تلفیقی از سرمایه گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برنامه استراتژیک ساخت داخلی 10 گروه کالایی در حال پیگیری است، گفت: سال گذشته نخستین گروه از این 10 گروه کالایی که ساخت مته‌های پرمصرف است به مرحله عقد قرارداد رسید و در ماه جاری قراردادش با سازندگان داخلی منعقد می‌شود.

وی افزود: امیدواریم در سال جاری بتوانیم 6 یا 7 گروه کالایی دیگر را نیز به مرحله عقد قرارداد با سازندگان داخلی برسانیم.

جوادی از پیشنهاد شرکت مپنا برای کار در پارس جنوبی خبر داد و گفت: در صورت احراز شرایط این شرکت، بخشی از فاز 11 پارس جنوبی برای توسعه به مپنا واگذار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: تا پایان سال 96 برداشت نفت از غرب کارون به 700 هزار بشکه در روز می‌رسد و برای تحقق این افزایش تولید علاوه بر قراردادهای بیع متقابل، سرمایه گذاری مستقیم با استفاده از بند ق بودجه به‌میزان 20 میلیارد دلار در میادین غرب کارون انجام خواهد شد.

جوادی با بیان "هیچ مذاکره جذب سرمایه یا توسعه به‌صورت جدی با شرکت‌های خارجی نداشته‌ایم" گفت: تا امروز فقط چند قرارداد اکتشافی با شرکت‌های خارجی امضا شده است.

وی افزود: در مجموعه روزانه 125 میلیارد تومان از شرکت ملی نفت و مجموعه وزارت نفت به یارانه‌ها پرداخت می‌شود که این پرداخت یارانه‌ها در کار توسعه پروژه‌های نفتی کندی و وقفه ایجاد کرده است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: باید سهم 14.5درصدی نفت از فروش نفت مورد بازنگری قرار گیرد و این سهم با توجه به نیازها دیده شود، همچنین فقط از فروش نفت به خارج از کشور نباشد، در حالی که ما به‌صورت معادل، با احتساب تولید روزانه 700 میلیون مترمکعبی گاز، روزانه 7 میلیون بشکه نفت به داخل کشور تحویل می‌دهیم.

جوادی ادامه داد: در بحث نگهداشت ضرورت‌های تأمین مالی زیادی داریم به‌طوری که بسیاری از پروژه‌ها از جمله برخی خطوط لوله انتقال نفت از بازسازی گذشته و به نوسازی رسیده‌اند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه