صنعت گردشگری ایران از نظر قدرت رقابت در جایگاه ۹۷ جهان قرار گرفت

صنعت گردشگری ایران از نظر قدرت رقابت در جایگاه 97 جهان قرار گرفت

خبرگزاری تسنیم: انجمن جهانی اقتصاد با بررسی وضعیت صنعت گردشگری ۱۴۱ کشور جهان، اعلام کرد ایران با صعود یک پله ای در رده بندی رقابت پذیری صنعت گردشگری جایگاه ۹۷ را بدست آورده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، انجمن جهانی اقتصاد طی گزارشی موسوم به «گزارش رقابت پذیری مسافرت و گردشگری 2015» به بررسی وضعیت صنعت گردشگری 141 کشور جهان پرداخته و شاخصی به نام شاخص رقابت پذیری در بخش مسافرت و گردشگری را ارائه کرده است.

شاخص رقابت پذیری در بخش مسافرت و گردشگری، قدرت رقابت کشورها در زمینه گردشگری را نشان می دهد. با توجه به سه فاکتور مقررات و قوانین،‌ فضای تجاری و ساختارها، و منابع انسانی، فرهنگی و طبیعی نمره ای به کشورها در این شاخص داده می شود که ارقامی از صفر تا 10 را شامل می شود. هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر قدرت رقابت بیشتر یک کشور دارد.

بر اساس این گزارش قدرت رقابت پذیری صنعت گردشگری ایران طی دو سال گذشته کمتر شده و ایران در این شاخص نمره 3.32 را بدست آورده است. در گزارش دو سال پیش این سازمان نمره ایران در شاخص رقابت پذیری صنعت گردشگری 3.64 اعلام شده بود.

در عین حال رتبه ایران در سطح جهان یک پله بهبود پیدا کرده است و ایران در رده بندی شاخص رقابت پذیری صنعت گردشگری رتبه 97 را بدست آورده است. در گزارش دو سال پیش انجمن جهانی اقتصاد رتبه ایران از این نظر 98 اعلام شده بود. 

ایران از نظر ایمنی و امنیت در جهان رتبه 96، بهداشت رتبه 93، منابع انسانی و بازار کار رتبه 114،  زیرساخت های فناوری اطلاعات رتبه 98 و میزان مناسب بودن محیط تجاری رتبه 119 را بدست آورده است.

این گزارش اسپانیا با نمره 5.3 را نخستین کشور از نظر قدرت رقابت صنعت گردشگری خود در جهان معرفی کرده و فرانسه، آلمان، آمریکا، انگلیس، سوئیس، استرالیا، ایتالیا، ژاپن و کانادا را نیز در رتبه های دوم تا دهم قرار  داده است.

کشور آفریقایی چاد نیز از نمره 2.43 را در شاخص رقابت پذیری صنعت گردشگری بدست آورده و در جایگاه آخر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه