رئیس اداره اتباع: پیوند ما با افغانستانی‌ها، بر مبنای اعتقادات است نه مرزها

رئیس اداره اتباع: پیوند ما با افغانستانی‌ها، بر مبنای اعتقادات است نه مرزها

خبرگزاری تسنیم: سرانجام موعد برگزاری اولین یادواره مشترک شهدای افغانستانی ۸ سال دفاع مقدس و شهدای ایرانی جهاد افغانستان فرا رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ از دقایقی پیش یکی از اتفاقات بزرگ در تاریخ مسیر رابطه ایرانی ها و افغانستانی‌ها آغاز شده است.

هم اکنون همایش «سی سال خون شریکی» اولین تلاش برای پاسداشت شهدای افغانستانی 8 سال دفاع مقدس و شهدای ایرانی جهاد افغانستانی در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

این همایش به همت کانون فردوس ملل و به تلاش مجموعه ای از دانشجویان افغانستانی دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه های دیگر ایران برگزار می شود.

حضور قابل توجه دانشجویان ایرانی و افغانستانی

قرار است تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی دانشگاه های مختلف در این همایش شرکت کنند. نقطه قابل توجه ابتدای مراسم حضور تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی است.

این همایش مقدمه ای است بر توجه رسانه ای به شهدای غریب مانده تمام این سالها. اتفاقی که با پیش قدمی، نخبگان افغانستانی به پیش خواهد رفت.

رئیس دانشگاه بهشتی:مهاجرین مجاهد فارغ از قومیت و نژاد، تمدن سازی کردند

دکتر تهرانچی اولین سخنران این مراسم بود.رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ابتدای این مراسم گفت: دراین جلسه باید شایسته کسانی سخن بگوییم که حاضرند و زنده. ما با سرزمینی رو به رو هستیم که میراث گرانقدر اسلامی را در خود ایجاد کرده است و برای احیای آن تمدن تلاش بسیار داشته این میراث گرانقدر از یک سو، و شهدای مشترک دیگری در این میان ما را با سرزمینی یکی کرده است که این سرزمین را فارغ از قید و قومیت احیا کرده‌اند و تعلق خاطرشان به قومیت محدود نشده است. در این میان هم مهاجر وجود داشت هم مجاهد که توفیق شهادت که بالاترین توفیق است نصیب‌شان شد.

وی در ادامه سخنانش افزود: در این سرزمین با دو بحران مواجه هستیم که یکی از آن‌ها  بحران نابربری در نگاه به انسان است. با شعار حقوق بشر، بشرها به دو قسمت تقسیم شده‌اند آن‌هایی که هیچ حقی ندارند و آن‌هایی که همه حق برای آن‌هاست. امروز اگر از سال 2001 میزان مواد منفجره‌ای را که در آسیای غربی و در ناحیه ما به زمین ریخته شد وزن کنیم با یک فاجعه انسانی مواجه هستیم. با تعدادهای بی‌شمار کودک‌کشی‌ها و کودکانی که در شکم مادرشان از هراس جنگ و بمب‌باران سلامت تولد خود را از دست دادند. بحران دوم نیز ناشی از تکنولوژی و علم است و طبیعت دست خورده الهی را شامل می شود. باید برای این بحران ها پیش از آنکه دشمن برنامه جدیدی بریزد تاملی کنیم و اقدام موثری ترتیب دهیم.

تهرانچی اظهار داشت: اگر ما اقدامی نکنیم بشری دست به کار خواهد شد که پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی را خلق کرده است و هر لحظه اراده کند گوشه‌ای را به خاک و خون می‌کشد. نه فقط فرزندان ایران و افغانستان که فزندان لبنانی،عراقی، تاجیکی و ... جهت کسب علم و دانش برای مبارزه با این بحران‌ها بجنگند.

کلیپی از تصاویر دیده نشده از شهدای افغانستانی هم اکنون در حال پخش است که با استقبال دانشجویان مواجه شده است.

سرور رجایی، نویسنده و شاعر و فعال فرهنگی افغانستانی سخنران بعدی مراسم بود. رجایی سالها در معرفی شهدای افغانستانی 8 سال دفاع مقدس  و شهدای ایرانی جهاد افغانستان کار پژوهشی و رسانه ای انجام داده است .

رجایی:هیچ گاه احساس نمی کردم روزی یک نهاد علمی بزرگ جهموری اسلامی ایران پای قضیه بیاد  و از شهدای مشترک تجلیل به عمل بیاورد

رجایی گفت: اولین بار با نام شهید احسان پارسی شهید ایرانی جهاد افغانستانی د رسال 61 در کابل آشنا شدم. در نشریه جهادی مخفی که به دست ما می رسید مصاحبه ای از پدر شهید خواندم که هیاهویی در من ایجاد کرد. به این فکر می کردم که چگونه می شود که یک ایرانی در افغانستان شهید شده است. خیلی طول نکشید که با شهدای دیگری آشنا شدم، شهدای افغانستانی که در ایران شهید شده بودند و این طوفان در من اوج می گرفت. سالهای جنگ گذشت و من به نوعی از سرزمین خود به ایران تبعید شدم. وقتی در فضای فرهنگی ایران قرار گرفتم یاد آن هیاهوها افتادم و کارم را شروع کردم و به سراغ خانواده های شهدا رفتم تا آنها را معرفی کنم. خاطرم هست که چهار سال پیش وقتی برنامه ای بسیار کوچک و بسیار معنوی با حضور خانواده شهید احسان پارسی در مسجدی در مشهد برگزار کردیم هیچ گاه احساس نمی کردم روزی یک نهاد علمی بزرگ جهموری اسلامی ایران پای قضیه بیاد  و از شهدای مشترک تجلیل به عمل بیاورد

رجایی:ما به خون شریکی ای رسیده ایم که فرای صحبت از نزدیکی هاست

رجایی افزود: 8 سال است در زمینه شهدای مشترک کار می کنم. یا اینکه خیلی سختی ها کشیدم و برای عکس گرفتن از یک شهید افغانستان دفاع مقدس اجازه رفتن به قم را هم نداشتم اما رفتم و آمدم. این شهدا می توانند بیش از پیش ما را به هم نزدیک کند. سالهای سال است که از نزدیکی دو ملت صحبت می کنیم.از فرهنگ و زمان مشترک، اما ما به خون شریکی ای رسیده ایم که فرای این صحبت هاست.

رجایی: مادر شهید سعیدی بعد از 30 سال آرزوی داشتن تصویری از مزار پسرش را هم به گور برد

رجایی گفت: وقتی خانواده شهید احمدرضا سعیدی را پیدا کردم و افتخار پیدا کردم که نزد او بروم 29 سال از شهادت آن شهید می گذشت. از مادرش درخواست کردم که با من به افغانستان بیاد سر مزار پسرش. اما مادر شهید گفت من بیمارم و نمی توانم اما به مزار او برو و بگو مادرت سلام رساند و التماس دعا دارد. اتفاق افتاد و رفتم افغانستان و به مزار این شهد رفتم و عین کلمات مادر را گفتم. با خوشحالی بسیار به ایران برگشتم که بعد از 30 سال خانواده شید حداقل تصویری از مزار پسرش را می بیند. اما وقتی با خانواده شهید تماس گرفتم متوجه شدم که مادر شهید فوت کرده است و  آن آروزی تصویری را هم به گور برده است. 

این پژوهشگر افغانستانی افزود: شهید عبدالرحیم جشمیدی راچه کسی می شناسد؟ یک کارگر سبزی کار که به جبهه اعزام می شود و شهید می شود و جنازه اش را به ورامین برمی گردانند.اما  یک ماه و چند روز در بیمارستان می ماند چون کسی به سراغش نمیاد و شناسایی اش نمی کنند. جنازه شهید را به تهران می آورند تا به عنوان شهید گمنام دفن شد. اما در جاده بر اثر یک اتفاق، یک کرامت شهید ماشین پیکر شهید به دست انداز می افتد و جنازه روی زمین می افتد و بسیجیان محله او را شناسایی می کنند و الان با احترام در امامزاده داوود ورامین دفن شده است. این ها اتفاقاتی است که ما را بیش از پیش به هم نزدیک می شود، اما جایی این حرف ها زده نمی شود.

رجایی با درخواست از خانواده جانبازان و شهیدان اعلام کرد: خاطرات شما خاطرات ملی مهاجرین است. نباید مخفی شود و نباید نگفته باقی بماند. هفته پیش یکی از جانبازان دفاع مقدس در مشهد مقدس درگذشت و من فقط افسوس خوردم که چرا او را درک نکردم.من متاسفم از این قضیه که دوستان ما این خاطرات را حفظ می کنند و جایی اعلام نمی کنند.در قم بر یک مزار سه شهید افغانستانی دفن است. کجای دنیا چنین اتفاقی افتاده است. آنچنان بر اثر انفجار بدن هایشان ممزوج شده است که یک قبر برای آنها کفایت کرده است.

رجایی: اگر این شهدا معرفی شوند، زندگی روزمره مهاجرین هم دگرگون می شود

رجایی افزود: دانشجویانی که این همایش را برگزار کردند وظیفه سنگینی دارند برای معرفی.درست است که شهدای ایرانی کمی در جهاد افغانستان داریم اما حمایت مادی و معنوی ایران از جهاد افغانستان قابل چشم پوشی نیست.من بارها از رسانه ها گلایه کردم که اگر این اتفاقات و این شهدا معرفی شوند اتفاقات روزمره ما هم دگرگون می شود. دیگر کسی در مترو به من نمی گوید فارسی را از کجا یاد گرفته ای چه قدر خوب حرف می زنی؟

رجایی: شهدای افغانستانی و ایرانی در دو کشور متقابل کرامت دارند

رجایی در پایان به ذکر نکته جالبی در نزدیکی دو ملت ایران و افغانستان اشاره کرد: زمانی که من به سختی به سراغ مزار شهید احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی دفن شده در افغانستان رفتم در کمال تعجب متوجه شدم که همه اور ا می شناسند.چرا؟ چون خیلی ها از مزار او حاجت گرفته اند. دقیقا  مثل مزار شهید رجبعلی غلامی در شهر بجستان که او را هم همه در این شهر به کرامت دادن می شناسند. چه قدر سرنوشت ها مشترک است.

رئیس اداره اتباع: مجاهدین افغانستانی از ارزش های خاکی و چارچوب های ناسیونالیستی عبور کردند و به رتبه ای از جهان بینی رسیدند که زمین خداوند را وطنشان محسوب کردند

محمدی فر مدیر کل اتباع خارجی وزارت کشور سخنران بعدی مراسم بود که این گونه آغاز کرد: واقعیت این است که جای این مراسم و نگاه به ارزش هایی که در حوزه مجاهدت هایی که مشترک است بین ایران و افغانستانی مطرح است خالی و کمرنگ است. صحبت از مجاهدینی است که با جهاد در راه خداوند از ارزش های خاکی و چارچوب های ناسیونالیستی عبور کردند و به رتبه ای از جهان بینی رسیدند که زمین خداوند را وطنشان محسوب کردند و رضای الهی را نقطه حرکتشان.پیوند ما پیوند مرزها نیست. پیوند اعتقادی است، ارزش هایی که پیامبر حق رسالت بیان آن را داشت و امروز بر اجرای آن اصرار داریم بسیار خوشحالم که به عنوان یک ایرانی ، در جمع حاضرم.

رئیس اداره اتباع: دفتر مقام معظم رهبری تاکیدات و دستورات ویژه‌ای روی دید فرهنگی به مهاجرین دارند

محمدی فر افزود: شاید بجا باشد که در این محفل یادی از شهید بزرگ شهید احمدشاه مسعود یاد کنیم.این بخش از سخنان محمدی فر با ذکر نام شهید مزاری از سوی یکی از مهاجرین و اعلام نام او تکمیل شد. محمدی فر افزود: امروز خوشحالم که اعلام کنم که سیاست جمهوری اسلامی برگرفته از نگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری است. ما نگاه ارزشی به برادران و خواهران‌مان در جمهوری اسلامی داریم و بسیار خوشحالیم که اعلام کنیم مسئولین  طراز اول جمهوری اسلامی همواره در این سیاست و در این راستا تلاش دارند و گام بر می دارند.امروز بسیار خوشحالیم که اعلام کنیم 30 هزار دانشجوی افغانستانی در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند. بیش از 360 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی داریم و بسیار تلاش شده است که هر مانعی بر سر این راه برطرف شود.علاوه بر آن تلاش های ویژه ای در جهت افزایش همبستگی میان جوانان افغانستانی و افزایش دید فرهنگی در بین مهاجرین در حال انجام است و  این امر به صورت مشخص از سوی دفتر مقام معظم رهبری در حال پیگیری است.

اسماعیلی رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان نیز سخنرانی بعدی مراسم بود. او با بیان این نکته که تجلیل مقام شهید تنها به یاد آوردن نام آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: در این بزرگداشت‌ها تنها به نام شهدا بسنده نمی‌شود. چراکه تجلیل از مقام شهید، تجلیل از ارزش‌های انسانی است. هرگاه توفیقی پیدا شود و فرصتی پیش آید تا ذکری از یاد شهدا کنیم و مقام آن‌ها را گرامی بداریم، مستقیم از ارزش‌های انسانی و اسلامی صحبت می‌کنیم.

وی بیان کرد: شهید اصلی‌ترین سرمایه خود را که جان شیرین است برای دفاع از ارزش‌ها به میدان می‌آورد و با ریختن خون خود نشان می‌دهد در راه والاترین ارزش‌ها باید از خون خود گذشت.

اسماعیلی به دفاع مقدس و حمله شوروی به افغانستان اشاره کرد و افزود: زمانی ابرقدرت شوروی با تمام قوا وارد افغانستان شد. به فاصله‌ی نه چندان زیادی، یک سال و نیم پس از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران، کشور ایران توسط حزب بعث مورد تهاجم قرار گرفت. هر دو سرزمین ایران و افغانستان در زمان نزدیکی در حال جهاد بودند.

وی ادامه داد: دو ملت از سرنوشت مشترک برخوردار هستند. مقام معظم رهبری در این خصوص تعبیر زیبایی دارند و فرموده‌اند ملت ایران و افغانستان قوم و خویش هستند. همیشه توصیه و پیگیری ایشان مربوط به تکریم همه‌ی اتباع خارجی که به نوعی 90 درصد آنان از کشور افغانستان هستند، برمی‌گردد.

رئیس انجمن دوستی ایران و افغانستان یکی از فرصت‌های خوب دو کشور، همکاری در عرصه‌های علمی و آموزشی دانست و گفت: در خصوص تاریخ، فرهنگ، اقتصاد، بازرگانی و سیاست آنانی که مسئولیت این کار را دارند، صحبت می‌کنند اما اینجا دانشگاه است. امروز افغانستان به دلیل 3 دهه جنگ نیازمند توسعه علمی است. امروز 150 هزار دانشجو در افغانستان داریم. ظرفیت دانشگاه‌ها 45 هزار نفر است که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی افغانستان پاسخگوی این نیاز نیست. توجه به عرصه‌های علمی به حضور دانشجویان افغانستانی نیازمند است که با تاسیس 4 دانشگاه ایرانی در افغانستان این نگرانی برطرف خواهد شد.

حضور رضا کیانیان در همایش «30 سال خون شریکی»

رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون ایران به دعوت دانشجویان افغانستانی در این مراسم حضور یافته است. او بازیگر نقش «جمعه» در فیلم «روبان قرمز» حاتمی کیاست. یکی از معدود تصاویر واقعی سینمای ایران از مهاجرین افغانستانی.

 

بعد از این مراسم، حاضرین در همایش «30 سال خون‌شریکی» با ادای احترام به مزار شهدای گمنام دانشگاه تهران، بخش اول مراسم را به پایان بردند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران