«آناهیتا» قربانی شد


«آناهیتا» قربانی شد

خبرگزاری تسنیم: مسئولان وزارت نفت با علم به عدم تمایل سهامداران به سرمایه‌گذاری در این پروژه، شانه از زیر بار مسئولیت خود در مدیریت این موضوع خالی کرده اند و توپ تاخیر در احداث این پالایشگاه را به زمین سهامداران و مباحث تامین مالی می اندازند.

پالایشگاه نفت آناهیتا کرمانشاه که قرار است به جای پالایشگاه قدیمی این شهر ساخته شود، پس از گذشت 8 سال از شروع عملیات اجرایی، صرفاً 3 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. کندشدن عملیات ساخت این پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای به عنوان تنها پالایشگاه نفت در حال ساخت کشور در دو دهه اخیر در حالی است که امتیازات ویژه‌ای به این طرح تعلق یافته است. از جمله امتیازات ویژه این پالایشگاه می‌توان به تاکید ویژه مقام معظم رهبری در سفر استانی سال 1390، تخفیف 10 درصدی خوراک نفت خام تخصیصی، تضمین تعلق وام صندوق توسعه ملی تا 85 درصد کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه و... اشاره کرد. با این وجود، علل گوناگونی سبب کندشدن روند ساخت پالایشگاه آناهیتا شده است که مهم‌ترین آن‌ها، عدم رغبت سهامداران به تزریق منابع مالی و عدم جدیت وزرات نفت در اجرای وظایف حاکمیتی خود است.

از طرفی، سهامداران این طرح پالایشی اقدام مثبتی در راستای پیشبرد کار انجام نمی‌دهند و در تزریق منابع مالی به پروژه تعلل زیادی به خرج می دهند و از طرفی هم این سهامداران از واگذاری سهم خود به مشتریانی که جهت خرید سهم آن‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند؛ امتناع می‌کنند. با این وجود، وزارت نفت نه تنها در اجرای وظایف حاکمیتی خود برای تسریع در احداث این پالایشگاه اقدامات کافی را انجام نمی دهد و از جدیت کافی برخوردار نیست بلکه برخی از مسئولین ارشد این وزارتخانه، اظهارات تبلیغاتی درباره این پالایشگاه دارند. به عنوان مثال، نگاه کنید به اظهارات وزیر نفت در کرمانشاه (18 مهر 93) (1) و اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (19 اردیبهشت 94) (2). در این اظهارات؛ تامین مالی به عنوان مشکل اصلی پیشروی این طرح بیان شده است این در حالی است که عدم تزریق منابع مالی توسط سهامداران، مهم‌ترین علت کندشدن ساخت این مجموعه است.

همانطور که در بالا بیان شد، سهامداران پالایشگاه آناهیتا علاقه‌ای به تزریق منابع مالی به این پروژه ندارند و این موضوع مدتهاست که برای وزارت نفت واضح است. با این وجود، مسئولین این وزارتخانه با علم به عدم تمایل سهامداران به سرمایه‌گذاری در این پروژه، شانه از زیر بار مسئولیت خود در مدیریت این موضوع خالی کرده اند و توپ تاخیر در احداث این پالایشگاه را به زمین سهامداران و مباحث تامین مالی این پالایشگاه می‌اندازند. به عبارت دیگر، وزارت نفت به جای پیگیری و برخورد با سهامدارانی که یک پروژه ملی را به تاخیر انداخته اند و یا کمک برای تسریع عملیات اجرایی احداث پالایشگاه آناهیتا، با مصاحبه‌های تبلیغاتی سعی در بی‌تقصیر نشان دادن خود در تاخیر شدید احداث این پالایشگاه دارند.

به نظر می‌رسد پس از گذشت 8 سال از شروع طرح، این وظیفه وزارت نفت است که هرچه سریعتر تکلیف پروژه احداث پالایشگاه آناهیتا را مشخص کرده و اقدامی شایسته در راستای اجرای فرمایش مقام معظم رهبری در اجرای «نهضت کاهش خام فروشی» و همچنین رونق اقتصادی استان محروم کرمانشاه انجام دهد.


منابع:
1- https://www.tasnimnews.com/fa/news/2014/11/26/523836
2- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940219001488

*حمیدرضا کمالجو

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه