ایران باید رقابت با بازار چین و اروپا را در خود تقویت کند


ایران باید رقابت با بازار چین و اروپا را در خود تقویت کند

خبرگزاری تسنیم: معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه چین در قیمت و اروپا در کیفیت تولید محصولات حرف اول را در جهان می‌زنند، گفت: ایران باید توانایی رقابت با بازار چین و اروپا را در خود تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، اسحاق جهانگیری، دقایقی پیش در مراسم افتتاح واحد نساجی الیاف‌گستر یزد اظهار داشت: بخش خصوصی کشور امروزه علاوه بر اینکه به مسئولیت خود آشناست، در راستای توسعه کشور نیز اقدامات مناسبی انجام داده است.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از 2 واحد صنعتی در استان یزد بیان کرد: امروز چین در قیمت محصول و اروپا در کیفیت محصولات تولیدی حرف اول را در جهان می‌زنند و محصولات داخلی ایران باید بتوانند با هر دوی اینها رقابت کنند.

جهانگیری ادامه داد: بدون تردید صنعت نفت و گاز محور اصلی توسعه صنعتی ایران است زیرا به‌صورت کامل امکانات و نیروی انسانی زبده و ماهر آن را در اختیار دارد.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: ایران همچنین باید به قطب اصلی پتروشیمی تبدیل شود و در این زمینه مذاکرات بسیاری با مدیران پتروشیمی کشور برای اینکه هدف‌گذاری خیز دوم پتروشیمی ایران کجا باشد، انجام شده است.

وی، صنعت پتروشیمی را یک صنعت جهانی خواند و افزود: برای اینکه بتوانیم با بازارهای جهانی رقابت کنیم باید ارزش افزوده این صنعت در کشور با تولید محصولات با کیفیت و کمیت مناسب را بالا ببریم.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلات ایجاد شده در برخی واحدهای صنعتی در سراسر کشور عنوان کرد: برخی واحدها به‌خاطر سیاست‌گذاری‌های نادرست با مشکل مواجه شده‌اند که باید برای رفع مشکلات آنها چاره‌اندیشی شود اما در عین حال برخی واحدها نیز بانشاط و سرزنده در حال تولید محصول باکیفیت هستند.

وی با بیان اینکه هیچ تردیدی برای اینکه ایران نیازمند توسعه است، وجود ندارد و باید برای این توسعه، برنامه‌ریزی شود، خاطرنشان کرد: کشور ما به‌دلایل مختلف که عمده‌ترین آن ضعف در سیاستگذاری‌ها است، نتوانسته آن‌طور که باید به‌سمت صنعتی شدن پیش برود در حالی که ایران قادر است بدون نفت و تنها با پیشرفت در حوزه صنعت، به موفقیت‌های چشمگیری در منطقه دست پیدا کند.

جهانگیری تأکید کرد: ما حتماً باید در داخل کشور به این سمت پیش برویم که کالای ساخت داخل به‌عنوان یک اقدام در راستای پیشرفت کشور مورد استفاده قرار گیرد و رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش بسیار اثرگذاری به‌عهده دارند.

وی اظهار داشت: اینکه فرهنگ‌سازی کنیم و به مردم بگوییم که استفاده از کالای داخلی، خدمت به کشور است، از اهمیت بالایی برخوردار است و رسانه‌ها باید روی این موضوع کار کنند و این قضیه را روشن کنند که اگر از کالای داخلی استفاده شود، هم جوان ایرانی مشغول به کار خواهد شد و هم نرخ بیکاری کاهش پیدا خواهد کرد.

جهانگیری تصریح کرد: صنعتگر ایرانی نیز باید در این زمینه به یک واقعیت برسد که کیفیت را افزایش و قیمت را کاهش دهد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از در نظر گرفتن منابع ارزی برای ارائه تسهیلات به تولیدات داخلی خبر داد و افزود: وقتی تولید کننده داخلی از خدمات فنی و مهندسی کشورهای دیگر بهره‌ می‌گیرد، نیاز به ارز دارد بنابراین باید به آنها وام ارزی پرداخت شود.

وی در مورد سپرده‌گذاری‌های بانکی نیز عنوان کرد: سپرده‌گذاری 22درصدی دیگر پذیرفته نیست و هیچ تخلفی از سوی بانک‌ها قابل قبول نخواهد بود.

انتهای پیام/ب*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon