مصوبه تسهیلات خُرد بانکی بدون شیوه‌نامه ابلاغ شد

مصوبه تسهیلات خُرد بانکی بدون شیوه‌نامه ابلاغ شد

خبرگزاری تسنیم: بعد از آنکه بانک‌ها به بهانه عدم دریافت شیوه نامه مربوطه از پرداخت تسهیلات خرد خودداری می کردند بانک مرکزی امروز مصوبه اجرایی تسهیلات خرد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شعب بانک‌های دولتی و خصوصی در روزهای گذشته به درخواست متقاضیان دریافت تسهیلات خرد پاسخ رد داده و اعلام می کردند که هنوز شیوه نامه اجرایی به دست ما نرسیده است و به همین خاطر نمی توانیم وام های جعاله، خودرو و کالا را پرداخت کنیم.

این توضیحات بانک‌ها در حالی مطرح می شد که با مصوبه هفته قبل شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خُرد افزایش یافت و براساس آن وام خرید کالا 8 میلیون، جعاله 10میلیون و خودرو 15میلیون تومان شد.

هرچند در مصوبه شورای پول و اعتبار قید شده که به دلیل تغییر میزان تسهیلات، بانک مرکزی باید شیوه نامه اعطای تسهیلات خودرو و کالاهای مصرفی بادوام و نحوه مصرف آن را با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به بانک ها ابلاغ کند اما با گذشت چند روز از این مصوبه هنوز شیوه نامه از سوی بانک مرکزی به نظام بانکی ابلاغ نشده است.

بعد از آنکه این موضوع از سوی تسنیم رسانه‌ای شد بانک مرکزی بخشنامه مربوطه را به منظور اجرا به نظام بانکی ابلاغ کرد.

برهمین اساس، روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،‌ اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: از سوی این بانک، موضوع افزایش مبلغ تسهیلات خرد خرید (کالاهای بادوام، خودرو، جعاله و کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه) مصوب جلسه یکهزار و یکصد و نود و نهمین شورای پول و اعتبار در پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری ، به  شرح ذیل  به بانکها جهت اجرا ابلاغ شد:
الف: خرید کالاها و خدمات ضروری از قبیل کالاهای مصرفی بادوام نو و دست اول از محل تولیدات داخلی و هزینه تحصیل، ودیعه مسکن و سایر نیازهای ضروری مشابه حداکثر تا مبلغ ‌80 میلیون ریال.
ب : تسهیلات جعاله تعمیر مسکن حداکثر تا مبلغ 100 میلیون ریال.
ج : تسهیلات خرید خودرو سواری (تولید داخل) معادل 60 درصد بهای خودرو و حداکثر به میزان 150 میلیون ریال.
د : تسهیلات کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه حداکثر تا مبلغ 50 میلیون ریال.
ه‌ : تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی خودروهای فرسوده شخصی از محل تولید داخلی معادل 80 درصد بهای خودرو و حداکثر به مبلغ 200 میلیون ریال.
‌گفتنی است شیوه نامه اعطای تسهیلات خودرو و کالاهای مصرفی بادوام و نحوه مصرف آن که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست تهیه است، متعاقباً  به بانکها ارسال خواهد شد.

بنابراین توضیح یا توجیه بانک‌ها در قبال عدم پرداخت تسهیلات خرد کماکان تکرار خواهد شد چراکه طبق این اطلاعیه، هنوز شیوه نامه اعطای تسهیلات خودرو و کالاهای مصرفی با دوام تهیه نشده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه