جنگ یمن و بازار پررونق فروش تسلیحات غرب به شیوخ عرب


جنگ یمن و بازار پررونق فروش تسلیحات غرب به شیوخ عرب

خبرگزاری تسنیم: حمله عربستان به یمن علاوه بر اهداف علنی، اهداف پنهانی نیز دارد که غربی‌ها از جمله فرانسه و نیز اسرائیل در تلاش برای تحقق آن هستند تا علاوه بر کسب سودهای سرشار از فروش سلاح ادعاهای ساختگی خود را جامه عمل بپوشانند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان، حمله عربستان به یمن اهداف پیدا و پنهانی را در دل خود جا داده است که کشورهای غربی و نیز اسرائیل در صدد تحقق آن هستند.

یکی از این اهداف این است که اسرائیل با طرح ادعاهای ساختگی تلاش دارد این بار یمن را سرزمین موعود اعلام کند.

بنابراین باید پرسید: آیا حمله عربستان به یمن، این کشور را به فلسطین جدیدی تبدیل خواهد کرد؟

عربستان ناکام در یمن و بازیچه غرب و اسرائیل

عربستان با حمله به یمن نتوانست هیچ‌یک از اهداف علنی خود را تحقق بخشد، با این حال این حمله اهداف غیرعلنی نیز دارد که ریاض در تلاش است در چارچوب زیاده خواهی‌های خود آن را محقق سازد و کنار آن غربی‌ها و اسرائیل نیز تلاش دارند با به بازی گرفتن آل‌سعود و متحدانش در طرح موسوم به ائتلاف عربی، اهداف خود را جامه عمل بپوشانند.

وحشت و هراس آل‌سعود

در مورد زیاده خواهی‌های آل سعود، روزنامه ایندیپندنت انگلیس به‌تازگی نوشت: ملک سلمان و پسرش محمد، حمله به یمن را ابزاری برای تقویت قدرت و خلاص شدن از رقیبان خود در خاندان حاکم می‌دانند، به این معنی که کشمکش بر سر قدرت در آل سعود از آغاز بحران نگران کننده‌ای حکایت دارد که به‌اندازه‌ای عمیق و ریشه‌دار است که طرفهای درگیر را به‌سمت ماجراجویی سوق می‌دهد که با توجه به نشانه‌های موجود به نظر می‌رسد چه‌بسا کل سلطنت سعودی را در معرض خطر بسیار جدی قرار دهد.

از سوی دیگر در پی اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مورد خطری که از درون خاندان حاکم سعودی را تهدید می‌کند، «هیلاری‌مان لیفوریت» مدیر سابق امور ایران و افغانستان و خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشت، سعودی‌ها به‌دلیل احساس چنددستگی و هراس از تحولات جاری در منطقه تلاش دارند از مستقل شدن سیاست خارجه یمن جلوگیری کنند.

سودهای خیالی

صرف نظر از نقشه تحکیم سلطه در منطقه که در مراکز تصمیم گیری واشنگتن و تل‌آویو و نیز برخی پایتخت‌های غربی در حال ترسیم است، ناگفته پیداست که سوق یافتن کشورهای ثروتمند منطقه خلیج فارس به‌سمت جنگ و در نتیجه خرید سلاح به‌نفع سازندگان صنایع نظامی آمریکا و متحدانش است، از همین رو کارخانه‌های تسلیحاتی صندوقچه سلاح‌های خود را گشوده‌اند.

واقعیت این است که یک میلیارد دلاری که عربستان روزانه برای حمله به یمن هزینه می‌کند و هزینه‌هایی که متحدانش پرداخت می‌کنند و پول‌هایی که برای کمک تسلیحاتی به گروه‌های تکفیری و تروریستی هزینه می‌شود، همه نصیب صندوق صنایعی می‌شود که صاحبان آن از نفوذ کافی برای راه انداختن جنگ‌هایی مانند جنگ یمن برخوردار هستند و از این کار دنبال یک هدف هستند: فروش سلاح.

در همین ارتباط می‌توان به قرارداد هشت میلیارد دلاری فرانسه برای فروش هواپیما به قطر و نیز گفت‌وگوهای جاری بین دو کشور برای اجرایی کردن طرحهای 13 میلیارد دلاری اشاره کرد به‌اضافه اخباری که حاکی از این است که فرانسه در مقابل قول دخالت نظامی در یمن مبلغی مشابه را نیز از قطر دریافت کرده است.

همه این سودهای پولی بخشی از اهداف غیرعلنی است که فرانسه به‌برکت جنگ علیه یمن از آن خود کرده است.

حمله عربستان به یمن

اما سرمایه گذاری مالی غرب در جنگ علیه یمن به سود ناشی از فروش تسلیحات ختم نمی‌شود، زیرا به نظر می‌رسد در پی استفاده از هزاران تن مواد منفجره که بر سر یمنی‌ها آوار شد، انبار بمب و تسلیحات عربستان و متحدانش خالی شده است و چه این جنگ ادامه یابد یا به پایان برسد، به هر حال ریاض و متحدانش ناچار باید این انبارها را بار دیگر پر کنند، به‌عبارت دیگر باید میلیاردها دلار به جیب سازندگان سلاح بریزند.

همچنین به نظر می‌رسد علاوه بر اخباری که از مشارکت رژیم صهیونیستی در حمله به یمن و استفاده از مهمات جدید حکایت دارد، هواپیماهای سعودی بارها به‌بهانه تعمیرات در فرودگاه‌های اسرائیلی فرود آمده و پس از مجهز شدن به سلاح‌های لازم برای ادامه حملات به یمن، به پرواز در می‌آیند.

یمن و طرح صهیونیستی

بی‌تردید همکاری سعودی ــ اسرائیلی در خدمت اهداف دیگری نیز قرار دارد که با طرح‌های زیاده طلبانه اسرائیل در قبال یمن در ارتباط است، به‌عبارت دیگر این روزها سیل تئوری‌ها و نظریه‌ها را می‌شنویم که برخی افراد از جمله بسیاری از عرب‌ها به‌عنوان مورخ آن را سر هم می‌کنند.

این نظریه‌ها پر از ادعاهایی است که بر اساس آن حجاز و یمن مهد حضور تاریخی یهود و دین یهودی معرفی می‌شود و بر این اساس یمن و باقی مناطق جزیرة العرب به سرزمین موعود دیگری تبدیل می‌شوند که اسرائیلی‌ها مدعی هستند در آنجا حقوق تاریخی دارند.

اخیراً نیز برخی رسانه‌ها نیز ساز این ادعاها را کوک کرده و ادعای عربستان و متحدانش مبنی بر حمله یمن به نجران را پوشش داده و در توضیح در مورد نجران به‌عنوان شهری یمنی که سعودی‌ها از چند دهه پیش آن را تحت تسلط دارند، چیزی جز این نیافتند که یادآور شوند این شهر پایتخت نواس الحمیری است که بنا بر این ادعاها وی پیش از اسلام مملکت یهودی را در یمن تأسیس کرد.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت