شورای پول‌واعتبار در واگذاری تعیین نرخ سود کوتاه‌مدت به بانک‌ها تجدیدنظر کند

شورای پول‌واعتبار در واگذاری تعیین نرخ سود کوتاه‌مدت به بانک‌ها تجدیدنظر کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با تاکید برلزوم تجدید نظر شورای پول و اعتبار در آزاد گذاشتن تعیین نرخ سپرده های زیر یک سال گفت:‌ بانک های بزرگ در جلسه ای مشترک درباره نرخ سپرده های سه تا ۹ ماه توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی در گفتگوی تلویزیونی افزود: مدیران بانک های دولتی از جمله بانک های ملی ، صادرات ، تجارت ، سپه و سایر بانک های مهم ، نرخ سپرده های سه ماهه ، ‌شش ماهه و 9 ماهه را به ترتیب 14 ؛ 16 و 19 درصد تعیین و بر رعایت این نرخ ها تاکید کردند.

وی افزود: در جلسه مدیران بانک ها تصمیم گیری شد به سپرده های دفترچه ای زیر سه ماه نیز بیشتر از 10 درصد سود پرداخت نشود.

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار و دستورالعمل بانک مرکزی درباره نرخ 20 درصدی سود سپرده های یک ساله و واگذاری تعیین نرخ های زیر یکسال به بانک ها گفت :‌ برخی بانک ها و موسسه ها تصمیم شورای هماهنگی بانک های دولتی را قبول ندارند و برای جذب سپرده برای سپرده های زیر یکسال نرخ سود 19 و نیم درصدی و 19 و 75 صدم درصدی تعیین کرده اند که این روند در میان مدت و بلند مدت مشکل ساز خواهد بود و انتظار داریم شورای پول و اعتبار فکری کند و مجبور هستیم به جمع بندی برسیم.

همتی با اشاره به اینکه هم اکنون برخی بانک ها برای سپرده های کوتاه مدت خود سود 19 و 75 صدم درصدی تعیین کرده اند ، گفت : اگر در این رقابت نرخ سود سپرده های کوتاه مدت  19 و نیم درصد شود ، در عمل قیمت تمام شده پول به شدت افزایش می یابد و نمی توان تسهیلات با نرخ 24 درصد به سرمایه گذاری و تولید پرداخت کرد و این روند ، نقض غرض است.

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی خاطرنشان کرد : آنچه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود 20 درصدی برای سپرده های یکساله تصویب کرد ،پیشهاد شورای هماهنگی بانک ها بود و درباره سپرده های کوتاه مدت نیز این پیشنهادها داده شده بود.

همتی تاکید کرد : هدف از تعدیل نرخ های سود این بود که  به کاهش نرخ سود تسهیلات منجر شود که اکنون 24 درصد شده است و اینکه چاره نداشتیم نرخ سود سپرده ها برای نزدیک شدن به نرخ تورم ، کاهش یابد.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت : در پیشنهاد اولیه ای که بانک ها به  شورای پول و اعتبار ارائه کردند نرخ سپرده های زیر سه ماه 10 درصد در نظر گرفته شد ، زیرا این سپرده ها پول هایی است که به دلیل گردش مالی واحدها ، شرکت ها و افراد برای امور مختلف ، کم و زیاد می شود.

همتی با اشاره به اینکه پس از یک ماه می توان از تعدیل نرخ های سود ارزیابی داشت ، گفت :‌ اگر قرار باشد نرخ سود سپرده های یک تا 9 ماهه نزدیک 20 درصد باشد ، در حالی که سپرده گذار می تواند با 25 صدم درصد یا نیم درصد کمتر سود سپرده کوتاه مدت بگیرد و هر لحظه هم به پول خود دسترسی داشته باشد ، دیگر کسی سپرده یکساله باز نمی کند و به عنوان مشتری انگیزه ای ندارد پول خود را یک سال قفل کند و این اتفاق نقض غرض است.

رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی افزود : در این شرایط هم نظام بانکی ، هم بازار سرمایه و هم سیستم نظارتی دچار مشکل جدی خواهند شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه