استعدادیابی؛ مهمترین عامل برای تحقق آرمان‌های تیراندازی با کمان

استعدادیابی؛ مهمترین عامل برای تحقق آرمان‌های تیراندازی با کمان

خبرگزاری تسنیم: تیراندازی با کمان ایران برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر خصوصا در بخش ریکرو نیازمند توجه بیشتر به استعدادهاست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیراندازی با کمان با وجود عمر کوتاه و 10 ساله خود در ایران در سال‌های اخیر توانسته برای خود جایی در میان صدها رشته ورزشی باز کند و به یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران در میادین بین المللی تبدیل شده است. در این میان کامپوند گوی سبقت را از ریکرو ربوده و مدال طلای بازی‌های آسیایی به عنوان یک تحول عظیم در تیراندازی با کمان ایران محسوب می‌شود.

کمتر از یک سال پیش بود که اسماعیل عبادی موفق شد در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی نخستین مدال طلای تاریخ تیراندازی با کمان ایران را به دست آورد تا نگاه‌ها نسبت به این ورزش نو پا تغییر کند، البته در این رقابت‌ها بانوان ملی‌پوش ایران ناکام بودند و نتوانستند هیچ مدالی کسب کنند. در بخش تیمی هم ایران با ترکیب عبادی، قیدی و کاظم‌پور در مسابقات شرکت کرد که بعد از حریفانی از هند و کره‌جنوبی در جایگاه سوم قرار گرفت.

وقتی ریکرو از اعزام به بازی‌های آسیایی جا ماند

فدراسیون تیراندازی با کمان تمام تلاش خود را به کار برد تا بتواند با حضور موفق در این رقابت‌ها نظر مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را جلب کند، حتی پیش از حضور در بازی‌های آسیایی اعلام کرد که تنها تیم کامپوند خود را به کره جنوبی اعزام خواهد کرد و با وجود اینکه ریکرو یک رشته المپیکی محسوب می‌شود به دلیل اینکه توان کسب مدال برای کمانداران وجود نداشت، تیم ریکرو را از لیست اعزامی‌ها خط زد.

با کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی در رشته کامپوند انتظار ها از رشته ریکرو هم بیشتر شد و نگاه‌ها به سمت کسب سهمیه المپیک در این رشته پیش رفت و بسیاری از کارشناسان ورزشی معتقد بودند که حالا که پتانسیل بالای این رشته در کشور مشخص شده، فدراسیون باید به سمت قدرتمندسازی تیم ریکرو پیش برود و تنها دلخوش به مدال بازی‌های آسیایی در رشته کامپوند نباشد و حضور قدرتمند ایران در المپیک نیز محقق شود چیزی که پیش از این تنها 2 بار در بخش انفرادی و توسط حجت‌الله واعظی در المپیک پکن و میلاد وزیری در المپیک لندن اتفاق افتاد.

حضور نعمتی و رنجبر در تیم ریکرو به امید کسب مدال  و تحولی بزرگ

پس از پایان بازی‌های آسیایی فدراسیون تیراندازی با کمان در نخستین گام از پتانسیل موجود در تیم جانبازان استفاده کرد و  حجت الله واعظی، سرمربی تیم ملی تیراندازی با کمان جانبازان و معلولان را  در راس تیم ملی قرار داد. در ادامه نیز زهرا نعمتی و ابراهیم رنجبر را نیز از تیم جانبازان و معلولان به تیم ملی دعوت کرد تا از پتانسیل آنها در تیم ملی ریکرو استفاده کند.

زهرا نعمتی مدال طلای تیراندازی با کمان پارالمپیک لندن را در کارنامه خود داشت و بسیاری معتقد بودند که وی اگر رکورد خود در پارالمپیک را تکرار کند، شانس کسب مدال و سهمیه المپیک را در تیم ملی ریکرو دارد. به علاوه ورود افراد جدید در بین ملی‌پوشان رقابت ایجاد می‌کند و این موضوع می‌تواند به نفع ریکرو باشد. همچنین حضور تیم ریکرو در مسابقات جهانی بیش از گذشته افزایش یافت.

ریکرو در نخستین گام ناکام ماند

با تقویت تیم ملی ریکرو، کماندران در نخستین گام به مسابقات تیراندازی با کمان کاپ آسیا در بانکوک اعزام شدند و ملی‌پوشان ایران در مواد ریکرو و کامپوند انفرادی مردان و زنان به مصاف حریفان رفتند که در بخش انفرادی کامپوند مردان اسماعیل عبادی، قهرمان بازی‌های آسیایی با غلبه بر تمام حریفان فینالیست شد و با پیروزی در دیدار پایانی مقابل حریف ویتنامی به مدال طلا دست یافت.

در ریکرو اما کمانداران ناکام بودند و امیر پیرعلی نجف آبادی در دور نخست با نتیجه 6 بر  مغلوب حریف سنگاپوری شد و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. ابراهیم رنجبر بعد از استراحت در دور نخست و در دور دوم با نتیجه 6 بر 4 از سد حریف ازبک گذشت و گام به مرحله بعد گذاشت اما در این مرحله با نتیجه 3 بر 7 مغلوب کماندار هندی شد و از حضور در مراحل بعدی بازماند؛ رنجبر هفدهم شد.

اکبر باستان سرابی در دور نخست حریف رومانیایی را شکست داد اما در مرحله بعد مغلوب حریف روس شد و از دور مسابقات حذف شد. مهرداد نورمحمدی نیز در همان دور نخست با نتیجه 7 بر یک مغلوب حریف ویتنامی شد و کنار رفت.

در ریکرو انفرادی زنان زهرا نعمتی بعد از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 6 بر 4 از سد حریف هندی گذشت اما در مرحله بعد با نتیجه 7 بر 3 مغلوب کماندار روسی شد و از گردونه مسابقات کنار رفت. مریم محمودی سرشت نیز در همان دور اول مغلوب حریف میانماری شد و حذف شد.

فریده میرزایی بعد از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 6 بر 4 مقابل کماندار ژاپنی به برتری دست یافت و گام به مرحله بعد گذاشت، اما در این مرحله با نتیجه 6 بر 2 مغلوب کماندار چینی شد و از گردونه مسابقات کنار رفت. شیوا خرمشاهی نیز بعد از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 6 بر 4 از سد حریف مالزیایی گذشت و راهی مرحله بعد شد اما وی نیز در این مرحله با نتیجه 6 بر 2 مغلوب کماندار تایوانی شد و از دور مسابقات کنار رفت.

ریکرو در شانگهای هم ناکام ماند، نعمتی رکورد شکنی کرد

در ادامه نوبت به مسابقات جام جهانی تیراندازی با کمان مرحله اول سال 2015 در شانگهای چین رسید که این رقابت ها نیز ریکروی‌ها در کسب عنوان ناکام ماندند و تنها یک مدال نقره در بخش تیمی کامپوند مردان توسط اسماعیل عبادی، مجید قیدی و یاسر عمویی به دست آمد نمایندگان ایران دست خالی به این مسابقات باز نگردند.

در این رقابت‌ها زهرا نعمتی از بین 107 شرکت کننده توانست در بخش انفرادی رتبه یازدهم را کسب کند و البته رکورد ایران و پارالمپیک را نیز شکست. شیوا خرمشاهی 59، ملیکا عبدالکریمی 70 و الهام قدیم‌پور توانست به رتبه 104 دست پیدا کند. همچنین زهرا نعمتی در این رقابت‌ها توانست با کسب 657 امتیاز در بخش انفرادی رکورد ایران را افزایش دهد. پیش از این رکورد با 632 امتیاز در اختیار ملیکا عبدالکریمی بود.

ریکرو سهمیه المپیک می‌گیرد؟

موفقیت‌های فدراسیون در بخش کامپوند جای تقدیر دارد و باید برنامه‌ریزی‌های فدراسیون در این بخش را عامل موفقیت های این رشته در این سال‌ها دانست اما در مقابل باید نسبت به عملکرد تیم ریکرو انتقاد کرد و باید اولویت اصلی فدراسیون در بخش ریکرو که المپیکی محسوب می‌شود، باشد.

کسب مدال در کامپوند در بازی‌های آسیایی برای کاروان ورزشی ایران بسیار مهم است اما تیراندازی با کمان نباید تنها به مدال طلای بازی‌های آسیایی دلخوش باشد و باید فراتر از آن و به المپیک فکر کند و تیراندازی با کمان رنگ مدال المپیک را نخواهد دید مگر توسعه در بخش ریکرو.

تغییر در کادر فنی و البته حضور ورزشکارانی همچون زهرا نعمتی که مدال طلای پارالمپیک لندن را در کارنامه خود دارد، می‌تواند یک گام مثبت برای رشد ریکرو باشد اما این تلاش‌ها کافی نیست و فدراسیون باید به دنبال کشف استعدادهای جدید در این رشته باشد و شرایط در تیم ملی به گونه‌ای باشد که ورزشکاران از حضور خود در تیم ملی خیال‌شان راحت نباشد و همواره رقبایی جدی را پشت سر خود در تیم ملی داشته باشند.

محدود کردن تیم ملی ریکرو به چند ورزشکار و آسودگی آنها از فیکس بودن در تیم ملی نمی‌تواند شرایط ریکرو را تغییر دهد. به هر حال باید به یاد داشته باشیم که فاصله زیادی تا المپیک 2016 ریودوژانیرو باقی نماینده و شاید کسب سهمیه المپیک برای تیراندازی با کمان در این فرصت باقی مانده آسان نباشد و مسئولان فدراسیون باید به المپیک 2020 فکر کنند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

رئیس فدراسیون فقط به تیراندازی با کمان فکر کند

باید به یاد داشت که برخی از حواشی در فدراسیون تیراندازی با کمان نیز باید حل شود تا مسئولان فدراسیون بتوانند بدون دغدغه به دنبال توسعه تیراندازی با کمان و کسب سهمیه المپیک باشند. موضوع مشکلات مالی همیشگی در ورزش کشور و دوشغله بودن شجاعی، رئیس فدراسیون و اینکه وی بخشی از زمان خود را برای امور خزانه‌داری کمیته ملی المپیک صرف می‌کند نیز باید یک بار برای همیشه حل شود. به هر حال رئیس فدراسیونی که تمام تمرکزش را روی فدراسیون قرار دهد و دغدغه دیگری نداشته باشد، می‌تواند عملکرد بهتری می در فدراسیونش داشته باشد و صحت این موضوع بر هیچ کسی پوشیده نیست، البته این موضوع را نمی‌توان به دلیل  اصلی ناکامی‌های تیم ملی ریکرو دانست اما یک دغدغه در فدراسیون تیراندازی با کمان و البته بسیاری دیگر از فدراسیون‌های ورزشی است که باید رفع شود.

در پایان باید گفت که مسئولان فدراسیون در تلاشند تا در در بخش تیمی سهمیه المپیک کسب کنند تا ورزشکاران در بخش انفرادی نیز جواز حضور در در المپیک را داشته باشند و در نتیجه شانس کسب مدال بیشتر شود. امید است که برنامه‌های فدراسیون در این بخش محقق شود و ریکرو نیز بتواند هم پای کامپوند در میادین جهانی بدرخشد و روزی برسد که کمانداران ایرانی روی سکوهای  المپیک حضور داشته باشند و البته این روز با برنامه‌ریزی فدراسیون و با توجه به رشد این ورزش در کشورمان، چندان دور به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon