اوباما: تحریم‌ها علیه ایران را در آینده اجرا خواهیم کرد

اوباما: تحریم‌ها علیه ایران را در آینده اجرا خواهیم کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با تکرار اتهامات واهی خود علیه ایران مدعی شد که تهران از تروریسم حمایت می‌کند و ثبات منطقه را برهم می‌زند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که قرار است امشب با مسئولان و برخی سران شورای همکاری خلیج فارس در کاخ سفید و فردا در تفرجگاه کمپ دیوید ملاقات کند، در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن بار دیگر اتهامات بی‌اساسی را علیه ایران مطرح کرد.

اوباما در پاسخ به سؤالی درباره محورهای نشست امشب در کاخ سفید و فردا در تفرجگاه کمپ دیوید با مسئولان و برخی سران شورای همکاری خلیج فارس گفت: احساس خرسندی می‌کنم که همه کشورهای شورای همکاری در این نشست‌ها حضور خواهند داشت و چشم‌انتظار بحث و گفت‌وگو در کاخ سفید و کمپ دیوید هستم.

وی افزود: همان‌طور که دو سال پیش گفتم، آمریکا منافع ریشه‌ای در خاورمیانه دارد که از جمله آن مقابله با تجاوز خارجی، تضمین عبور آزاد انرژی و تجارت و آزادی دریانوردی در آبهای بین المللی است که این امر، شامل حال عبور و مرور در دو تنگه هرمز و باب المندب می‌شود؛ علاوه بر برچیدن شبکه‌های تروریستی که ملتهای ما را تهدید می‌کند و جلوگیری از تولید یا استفاده از سلاح کشتار جمعی. توضیح دادم که آمریکا آماده استفاده از همه فاکتورهای قدرت خود برای تأمین این منافع است.

اوباما گفت: اینها فقط کلمات نیستند بلکه متکی به پرونده‌ای قوی از اقدامات واقعی است. در طول شش دهه، آمریکا با کشورهای شورای همکاری برای تحقق این اهداف مشترک کار کرده است... لذا نباید هیچ شک و تردیدی درباره تعهد آمریکا به امنیت منطقه و تعهد ما به شرکایمان در کشورهای شورای همکاری وجود داشته باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: امیدوارم که نشست این هفته همکاری ما در بسیاری از زمینه‌ها را تعمیق بخشد. ما با هم فرصتی برای بهبود هماهنگی امنیتی خود و کمک به شرکای خودمان در شورای همکاری برای تقویت توانمندی‌های دفاعی آنها همراه با افزایش انسجام آنها در شماری از زمینه‌ها مثل دفاع موشکی، امنیت دریایی و امنیت شبکه‌های اینترنتی و امنیت مرزها داریم. می‌توانیم تلاش‌های خود برای مبارزه با تروریسم را با تمرکز بر جلوگیری از سرازیر شدن جنگجویان خارجی و حمایت مالی از تروریسم در مناطق درگیری تشدید کنیم؛ علاوه بر مبارزه با ایدئولوژی شرارت آمیز داعش. می‌توانیم با هم برای حل و فصل منازعات موجود ــ در عراق و سوریه و یمن و لیبی ــ کار کنیم و با تنش طائفه‌ای موجود که پیشرفت منطقه را با مانع روبه‌رو می‌کند، برخورد کنیم.

اوباما در این مصاحبه بار دیگر ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد و با اشاره به نشست کمپ دیوید با سران و مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این فرصت برایم مهیا خواهد بود که مسئولان بلندپایه کشورهای شورای همکاری را از آخرین تحولات مربوط به مذاکراتمان در مسیر حل و فصل فراگیر به‌منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آگاه کنم. من با قدرت معتقدم که این امر بهترین وسیله برای تقویت امنیت منطقه از جمله شرکای ما در شورای همکاری است. همزمان نشست‌های این هفته فرصتی برای تأکید بر این نکته است که کشورهای ما با یکدیگر به‌طور مستحکم برای مقابله با رفتار ایران که به برهم خوردن ثبات در منطقه منجر می‌شود، کار می‌کنند که از جمله این رفتارها، حمایت ایران از گروه‌های تروریستی است.

وی درپاسخ به سؤال دیگری درباره نقش ایران در منطقه بار دیگر ایران را حامی تروریست قلمداد کرد و مدعی شد: روشن است که ایران در رفتارهای خطرناک و برهم زننده ثبات کشورهای مختلف در سراسر منطقه دست دارد. ایران کشور حامی تروریسم است. ایران به نظام اسد در سوریه کمک می‌کند و از حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. ایران شورشیان حوثی در یمن را کمک می‌کند و بنابراین، کشورهای منطقه حق دارند که نگرانی عمیقی درخصوص فعالیت‌های ایران ــ خصوصاً حمایت این کشور از عناصری که نیابتی به خشونت در داخل مرزهای کشورهای دیگر متوسل می‌شوند ــ داشته باشند.

به گزارش تسنیم، رئیس جمهور آمریکا هدف خود را جلوگیری ایران از دستیابی به آنچه سلاح هسته‌ای خواند، دانست و افزود: مهم است که یادآور شویم ایران عملاً در این فعالیت‌ها بدون زرادخانه هسته‌ای دست دارد. می‌توانیم تصور کنیم که چگونه ایران اگر سلاح هسته‌ای داشته باشد، می‌تواند تحریک آمیزتر شود، بلکه برای جامعه بین المللی مقابله با رفتار ایران که برهم زننده ثبات است، دشوارتر خواهد بود. این یکی از علل بسیار بااهمیت برای توافق فراگیری است که ما در تلاش هستیم که با ایران به آن دست یابیم، با ممانعت از ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، ما یکی از خطرناکترین تهدیدات برای امنیت منطقه را از بین خواهیم برد.

وی  با تأکید بر حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت: حتی با اینکه ما در تلاش برای دستیابی به توافقی هسته‌ای با ایران هستیم، اما آمریکا علیه رفتارهای متهورانه دیگر ایران هوشیار باقی خواهد ماند. ما حضور نظامی قوی خود در منطقه را حفظ کرده‌ایم و به کمک به کشورهای شورای همکاری برای ساختن توانمندی‌های دفاعی و بازدارندگی در برابر هرنوع تجاوزگری خارجی ادامه داده‌ایم. ما همچنین به اجرای تحریم‌ها علیه ایران به‌خاطر حمایت این کشور از تروریسم و کارش در زمینه برنامه موشک‌های بالستیک خودش نیز ادامه داده‌ایم. این تحریم‌ها را در آینده ــ حتی اگر به توافقی هسته‌ای با ایران برسیم ــ اجرا خواهیم کرد.

اوباما که سعی کرد پیشرفت اقتصاد ایران را به توافق هسته‌ای با آمریکا گره بزند، در ادامه گفت: درباره آینده ایران، من نمی‌توانم درخصوص پویایی حوادث داخلی در ایران پیش‌داوری کنم. در داخل ایران، سران و گروه‌هایی هستند که خود را در طول دهه‌ها این‌گونه معرفی کرده‌اند که مخالف آمریکا و شرکای منطقه‌ای ما هستند. من به هرگونه توافق هسته‌ای به‌منظور تغییر این وضعیت تکیه نمی‌کنم. با وجود این، همچنین ممکن است، اگر بتوانیم با مسئله هسته‌ای ایران با موفقیت تعامل کنیم و ایران دریافت منابعی را در پی کاهش برخی تحریم‌های هسته‌ای آغاز کند، این امر چه‌بسا باعث سرمایه گذاری‌های بیشتر در اقتصاد ایران و فرصت‌های بزرگتر برای ملت ایران خواهد شد و این وضعیت ممکن است سران میانه‌روتر در داخل ایران را تقویت کند. ایرانی‌های بیشتری می‌توانند ببینند که تماس مثبت ــ و نه رویارویی ــ با جامعه بین المللی همان بهترین مسیر است. دو راه پیش روی ایران است؛ یکی از آنها، تداوم رویارویی است. بهترین راه همان رویکرد مثبت‌تر به‌سمت منطقه است که به ایران اجازه خواهد داد تا بیشتر در جامعه بین المللی ادغام شود. اما حتی اگر پویایی سیاسی در داخل ایران تغییر نکند، توافق هسته‌ای ضرورت بیشتری می‌یابد زیرا جلوی یک نظام متخاصم با ما را در دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌گیرد.

 متن کامل این مصاحبه در زیر می‌آید:

الشرق الاوسط: امروز با رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در واشنگتن و فردا در کمپ دیوید دیدار دارید، علاوه بر اظهارات حمایتی که پیش‌ تر در نشست ‌های گذشته برای آن‌ ها داشته ‌اید، اقدامات و تضمین هایی که آمریکا در برابر متحدان خلیجی خود به آن پایبند خواهد بود چه چیزهایی هستند و آیا این تضمین ها شامل تنگه‌های هرمز و باب المندب می‌شود؟

اوباما: رهبران ارشد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس را برای تقویت و تحکیم مشارکت مستحکم خود به واشنگتن دعوت کرده ایم، این همکاری‌ها به ویژه در ابعاد امنیتی و نحوه مقابله با چالش‌های مشترک خواهد بود. بررسی‌ها همچنین در زمینه حل اختلافات منطقه ‌ای در خاورمیانه که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از انسان ‌هایی بی‌گناه شده و مصیبت‌ های زیادی برای ملت‌های منطقه به وجود آمده را نیز شامل خواهد شد. من از این که تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس در این نشست ها حضور خواهند داشت، قدردانی می‌کنم و به رایزنی ‌ها در کاخ سفید و کمپ دیوید امیدوار هستم.

نشست ما برخاسته از منافع مشترک در منطقه خلیج فارس شامل صلح و رفاه و امنیت است. همان‌ طور که 2 سال پیش در سازمان ملل گفتم آمریکا منافع ریشه ‌ای در خاورمیانه دارد که از جمله آن‌ ها مقابله با تجاوز خارجی و تضمین تردد آزادانه انرژی و تجارت در این منطقه و آزادی کشتیرانی در آب‌ های بین ‌المللی است. این موضوع شامل عبور و مرور از دو تنگه هرمز و باب المندب نیز می شود، علاوه بر این‌ ها شبکه‌ های تروریستی که ملت ‌های ما را تهدید می ‌کند باید از بین بروند و از توسعه آن ها یا استفاده از تسلیحات کشتار جمعی ممانعت شود. من توضیح دادم که ایالات متحده آمریکا آمادگی استفاده از تمامی ابزارهای قدرت موجود برای تأمین این منافع را دارد.

این‌ ها تنها حرف نیست، بلکه مبتنی بر سابقه غنی از اقدامات واقعی است. در طول 6 دهه گذشته آمریکا به همراه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس برای پیشبرد اهداف مشترک کارکرد است. آمریکایی‌ ها خدمات زیادی در منطقه داشتند و زندگی خود را برای امنیت مشترک مان فدا کردند. هزاران نفر از نظامیان آمریکایی در منطقه خلیج ‌فارس خدمت می ‌کنند تا ثبات و استقرار منطقه ‌ای تقویت شود. مانورهای نیروهای مسلح ما و تمرینات نظامی بزرگ و گسترده ‌ای به صورت سالیانه در این منطقه انجام می ‌شود. نباید هیچ شکی در زمینه تعهد آمریکا به امنیت منطقه و تعهد به شرکای خود در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باقی بماند.

من امیدوارم که نشست این هفته همکاری ما را در بسیاری از زمینه‌ ها تعمیق دهد. ما برای بهبود هماهنگی‌ های امنیتی و کمک به شرکای خود در کشورهای عضو شورای همکاری جهت تقویت توانمندی ‌های دفاعی خود به همراه تکامل آن در برخی زمینه‌ ها شامل دفاع موشکی و امنیت دریایی و امنیت شبکه‌ های الکترونیکی و امنیت مرزها فرصت داریم. ما می ‌توانیم تلاش‌ های خود را در روند مبارزه با تروریسم با تمرکز بر ممانعت از اعزام مبارزان خارجی و توقف تأمین مالی تروریسم در منطقه درگیری‌ ها بیشتر کنیم. این موضوع با مبارزه با ایدئولوژی شرارت بار داعش امکان ‌پذیر است. ما می‌ توانیم با همدیگر برای حل منازعات موجود – در عراق و سوریه و یمن و لیبی – کار کنیم و تنش‌ های فرقه ‌ای موجود که مانع پیشرفت منطقه می‌ شود را حل نماییم.

به من این فرصت داده خواهد شد تا سران خلیج ‌فارس را از آخرین تحولات مذاکرات خود در روند سازش فراگیر جهت ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ ای آگاه کنم، چیزی که من اعتقاد دارم بهترین وسیله برای تقویت امنیت منطقه از جمله امنیت شرکای ما در شورای همکاری خلیج ‌فارس است. در عین حال نشست‌های این هفته فرصتی برای تأکید بر این نکته است که دولت‌ های ما با هم و به صورت مستحکم جهت مقابله با رفتارهایی که منجر به بی ‌ثباتی در خاورمیانه می ‌شود از جمله حمایت ایران از گروه‌ های تروریستی کار می کنند.

الشرق الاوسط: در می سال 2011 و در شرایطی که تعدادی از دولت‌ های منطقه تغییر کرده بود، از روند تعیین سرنوشت در جهان عرب صحبت کردید؟ حال این تغییرات را به ویژه در سوریه چگونه می ‌بینید؟ آیا داعش موفق شده است که طوایف مختلف از مخالفان سوریه را شکست دهد؟

اوباما: چیزی که 4 سال پیش گفتم، واقعیت امروز نیز هست. فقدان تعیین سرنوشت –یعنی عدم قدرت شهروندان در انتخاب آینده خود از مسیرهای مسالمت ‌آمیز – افزایش روند سرخوردگی در منطقه و ناامیدی مردم از ایجاد فرصت‌ های اقتصادی را ایجاد کرد که منجر به وقوع "بهار عربی" شد. در برخی از دولت‌ ها مانند تونس پیشرفت واقعی همراه با پذیرش روحیه رضایت و لیبرالیسم از سوی شهروندان صورت گرفت، موضوعی که ملت‌ ها برای موفقیت به آن نیاز دارند. اما برعکس آن دولت بشار اسد جنگ بر ضد ملت را آغاز کرد و از همان آغاز درگیری‌ ها امید های اولیه برای تحقق پیشرفت را با خشونت و افراط گرایی از بین برد.

چیزی که در این سال‌ های سخت تغییر نکرده است، تعهد آمریکا به ملت‌ های منطقه است. من در سخنرانی خود از 4 سال پیش گفتم که نباید هیچ شکی وجود داشته باشد که آمریکا از هر تغییری که منجر به پیشرفت در روند تعیین سرنوشت و فرصت‌ ها بشود، استقبال می ‌کند. از این منظر ما از حق شهروندان در تعیین سرنوشت خود و زندگی با کرامت و انتخاب دولت ‌های لیبرالیستی و ارائه امکانات و فرصت‌ های اقتصادی به آن‌ ها تا خودشان برای آینده خود تصمیم بگیرند، استقبال می ‌کنیم. آمریکا به حمایت از این حقوق عمومی در خاورمیانه ادامه می ‌دهد، همان‌طور که در تمامی نقاط دنیا این کار را انجام می ‌دهد.

سوریه طبعاً چالشی منحصر به ‌فرد را ایجاد کرد، نظام مستبد بشار اسد به کشتار ملت ادامه می ‌دهد و گروه‌ های افراط ‌گرایی مانند داعش و جبهه النصره مرتبط با القاعده اقدامات وحشیانه و برنامه ‌ریزی شده برای عملیات تروریستی و تلاش برای تحمیل ایدئولوژی ‌های ورشکسته خود به ملت سوریه را دنبال می ‌کنند. سیاست‌ های آمریکا مشخص است. بشار اسد از مدت‌ ها پیش مشروعیت خود را از دست داده است – همچنین به علت عدم وجود راه‌ حل نظامی برای چالش‌ های سوریه- در نهایت باید راه حلی برای انتقال سیاسی سوریه مبتنی بر حمایت از حقوق عمومی از جمله حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ های دینی و طایفه ‌ای وجود داشته باشد. آمریکا برای رسیدن به این هدف حمایت‌های خود را از مخالفان اعتدال گرای سوریه ادامه می‌ دهد. ما به همراه شرکای مورد اعتماد خود از جمله کشورهای عربی به دنبال ارسال کمک ‌های انسانی به ملت سوریه هستیم. ما بیشتر تلاش خود را برای کاستن از مناطق امن تحت سلطه داعش که در سوریه برای خود فراهم کرده، به کار می گیریم و همچنین بیشترین تلاش را برای تخریب داعش به کار می ‌گیریم.

الشرق الاوسط: شما با وعده خروج نیرو ها از عراق به کاخ سفید رسیدی و این وعده را عملی کردی. با این وجود امروز وضعیت عراق بدتر از زمانی است که به کاخ سفید رسیدی. درگیری ها با داعش و شبه ‌نظامیان مسلح امنیت عراق را تهدید می ‌کند. برای بازگرداندن ثبات عراق چه اقداماتی باید انجام داد و چقدر می ‌توان بعد از گذشت 12 سال از حمله به عراق که با آن مخالف بودی، آن را مورد انتقاد قرار داد؟

اوباما: یکی از عواملی که باعث مخالفت من برای اشغال عراق در سال 2003 شد، احساس این مطلب بود که ما نمی‌ توانیم عواقب بلندمدت این اقدامات را ارزیابی کنیم ، درواقع سال‌ های متمادی بی‌ ثباتی که بعد از اشغال عراق وجود آمد، در بروز پدیده القاعده در عراق کمک کند، پدیده ‌ای که بعدها به داعش تبدیل شد که همین روش را در سوریه دنبال کرد. در سال ‌های متمادی آمریکا صدها میلیارد دلار و هزاران نفر برای کمک به عراقی‌ ها جهت تأسیس دولت جدید و نیروهای امنیتی کمک کرده است. با این وجود دولت سابق عراق در ایجاد حاکمیت به صورت لیبرالیستی و فراگیر شکست ‌خورده و فضایی ایجاد شد که برخی از عراقی‌ ها احساس کردند که تبعید شدند. در این شرایط نیروهای عراقی قادر نبودند یا تمایل به دفاع از کشور در برابر پیشروی داعش نداشتند، این تنها یک مشکل نظامی نبود، بلکه مشکل سیاسی نیز بود.

مهم این است که همه ما از حوادث 12 سال گذشته عبرت بگیریم، این عبرت ‌ها باعث شد من این اعتقاد را پیدا کنم که راه حل نظامی را نمی ‌شود به عراق تحمیل کرد، به همین علت ما با همکاری شرکای خود در ائتلاف به دنبال رویکرد فراگیر در عراق جهت مشارکت با ملت عراق هستیم. حمله نظامی ما به همراه شرکا، پیشروی داعش را متوقف کرد و در برخی مناطق آن‌ ها را مجبور به عقب ‌نشینی کرد. نیروهای عراقی داعش را در تکریت شکست دادند و داعش یک ‌چهارم مساحت مسکونی که در عراق تحت تسلط خود گرفته بود را از دست داد. ما در آموزش و تقویت نیروهای داخلی عراقی مشارکت کردیم تا قدرت آن‌ ها بیشتر شود. ما همچنین کمک‌ های انسانی برای ملت را فراهم کردیم. همان ‌طور که بارها گفته ‌ام حمله برای از بین بردن داعش طولانی خواهد بود، اما من مطمئن هستم که پیروز خواهیم شد.

در نهایت عراق تنها در صورتی پیروز شود که حاکمیتی فراگیر و لیبرال‌ داشته باشد که مردم این کشور در تمامی رویکردها احساس کنند آینده ای در این کشور دارند. من تلاش‌های حیدر العبادی نخست ‌وزیر کنونی عراق را در تقویت نیروهای ملی از طریق ادغام قبایل سنی و اقدام برای توسعه گارد ملی تشویق کردم. العبادی همچنین دیدگاه حاکمیت جدید غیرمتمرکز را توسعه داد. العبادی در جهت هم ‌گرایی با دولت‌ های همسایه عراق تلاش کرد و در پایتخت ‌های منطقه‌ای از این موضوع استقبال شد. نشست‌ های من در هفته جاری با متحدان شورای همکاری خلیج ‌فارس فرصتی برای تأکید بر این نکته خواهد بود که ما به شدت از قوی ‌ترین مناسبات موجود بین عراق و همسایگانش که به تمامیت عراق احترام می ‌گذارند، حمایت می ‌کنیم.

الشرق الاوسط: در ابتدا ارزیابی خوبی از تلاش‌های شما برای پایان اشغالگری اسرائیل در فلسطین و اجرای راه حل تشکیل 2 دولت وجود داشت، اما با این ‌وجود این تلاش‌ ها با مانع ‌تراشی طرف ‌های متعدد مواجه شد، آیا امید خود را در رسیدن به راه‌ حل 2 دولت قبل از پایان دوره ریاست جمهوری از دست داده ‌اید؟ اگر پاسخ منفی است چگونه به دنبال تغییر اوضاع کنونی هستید؟

اوباما: هرگز در رسیدن به آرزوی تحقق صلح بین اسرائیلی‌ ها و فلسطینی ‌ها مایوس نمی‌شوم، تلاش‌ های آمریکا در فعالیت در جهت تحقق این هدف نیز متوقف نخواهد شد. همان طور که در جریان سفر به رام الله در 2 سال پیش گفتم، فلسطینی ‌ها مستحق پایان یافتن اشغالگری و خفت روزانه‌ ای که با آن مواجهند، هستند. آن‌ ها شایسته زندگی در یک دولت مستقل با تمامیت خود هستند، به ‌گونه‌ ای که بتوانند به فرزندان خود زندگی کریمانه و فرصت معیشت بدهند. همچنین در سخنرانی خود در برابر ملت اسرائیل در همان سفر گفتم که صلح بین اسرائیلی ‌ها و فلسطینی‌ ها برای تحقق عدالت ضروری است و می ‌توان آن را محقق کرد. این موضوع همچنین در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیز هست، بنابر این ما در سال‌ های گذشته تلاش ‌های زیادی برای رسیدن به راه‌ حل 2 دولت و توسعه ابزارهای ابتکاری برای تعامل با نیازمندی ‌های امنیت اسرائیل در این راستا و لوازم تمامیت فلسطینی ‌ها به کار گرفته ایم.

با وجود فروپاشی مذاکرات و افزایش تنش در قدس شرقی و کرانه باختری و بروز درگیری‌ها در غزه در تابستان گذشته و با سؤال‌های جدی در زمینه تعهد احتمالی به راه حل تشکیل 2 دولت، بر کسی پوشیده نیست که ما برای آینده در مسیر سختی قرار داریم، درنتیجه این عوامل آمریکا از عمق روش تعامل خود با این درگیری ‌ها عقب ‌نشینی کرده است .

ما به دولت جدید اسرائیل و به فلسطینی‌ها امیدواریم تا تعهد واقعی خود را برای راه حل تشکیل دو دولت از طریق سیاست ‌ها و اقدامات خود نشان دهند. در این زمان است که اطمینان سازی و دور شدن از حلقه تنش امکان ‌پذیر خواهد بود. به‌ ناگزیر باید بررسی آثار درگیری‌ های اخیر در نوار غزه محور اصلی هر تلاشی قرار گیرد. چالش ‌های اساسی برای آینده غزه در جریان تشکیل 2 دولت و تقویت ارتباط غزه با کرانه باختری و تأسیس مجدد روابط قوی تجاری با اسرائیل و با اقتصاد جهانی از جمله موضوعات مورد بررسی در این زمینه است.

سوال: شما بعد از رسیدن به کاخ سفید از  طریق سخنرانی قاهره در سال 2009 با جهان عرب تماس داشتید، تغییرات زیادی از آن زمان رخ داده است. شما در سخنرانی اخیر خود با روزنامه نیویورک ‌تایمز با جوانان سنی صحبت کردید و گفتید که بسیاری از این جوانان در شهر‌های عربی، قرار داشتن در گروه ‌های دینی یا طایفه ‌ای به سبک کنونی را رد می‌ کنند، آیا متأسف هستید که آمریکا احتمالاً در شعله‌ ور شدن این فرقه‌ گرایی نقش داشته است؟ آیا شما پیامی به جوانان دارید؟ به ویژه آن ‌هایی که تمامی خطرهای موجود را به جان می‌ خرند تا بتوانند از طریق دریای مدیترانه به کشورهای غربی بروند و می ‌بینیم که هزاران نفر در این مسیر کشته می‌ شوند.

من بیشتر دوره ریاست جمهوری – و در واقع بیشتر زندگی خود را – برای از بین بردن شکاف‌های موجود بین نژادها و ادیان و تابعیت ها به سر برده ام، چرا که این روند مانع از کار مشترک در آمریکا و در تمام جهان می‌ شود. در مورد خاورمیانه من بارها دولت‌ ها را تشویق کرده ام که با روش حاکمیت فراگیر و لیبرال ‌ها حکومت کنند تا تمامی افراد ملت آن ‌ها – چه سنی و چه شیعه یا مسیحی و اقلیت‌های دیگر- احساس کنند که حقوقشان مورد احترام قرار می‌ گیرد و فرصت پیروزی در برابر آن‌ ها قرار داده شده است. وقتی که جوانان نخواهند از عینک فرقه‌ گرایی به حوادث نگاه کنند، این موضوع باعث امیدواری من است.

متأسفانه چیزی که نمی‌ توان آن را انکار کرد، این است که فرقه ‌گرایی در منطقه وجود دارد. من سال گذشته در سازمان ملل متحد گفتم که جنگ های نیابتی و حملات تروریست ‌ها بین شیعه و سنی در تمامی خاورمیانه است که هیچ پیروزی ندارد. سوریه به علت جنگ داخلی تکه ‌تکه شده است،  داعش موفق شده بر مناطق گسترده‌ ای از عراق مسلط شود. داعش روشی مغشوش و دروغین از اسلام ارائه می ‌دهد که بیشتر قربانیان آن‌ ها نیز زنان و کودکان و مردان بی‌ گناه مسلمان هستند. بنابراین یکی از مهم‌ ترین مسائلی که ما در هفته جاری در واشنگتن بر روی آن تمرکز می‌کنیم نحوه فعالیت دولت ‌های ما برای حل برخی درگیری ‌های با اولویت مهم ‌تر در منطقه است که اجازه انتشار و شکوفایی چنین گروه‌ های افراط ‌گرایی را داده است.

این یک مصیبت واقعی است که بسیاری از جوانان تصور کنند که فرصت‌ها در کشورهایشان از بین رفته و آن‌ ها بخواهند ریسک به قیمت جان خود را بپذیرند –و بسیاری در این راه کشته شوند – تا در نهایت از دریای مدیترانه عبور کرده و به اروپا بروند. بنابر این پیام من به جوانان در تمامی منطقه این است که آمریکا شما را همان ‌گونه که هستید، می‌ بیند – زنان و مردان منقطه‌ای که پتانسیل بسیار زیادی دارید و می‌توانید از آن در مسیر جامعه و کشور و جهان استفاده کنید- آمریکا دوست دارد که با شما در اقداماتی که برای موفقیت انجام می ‌دهید مشارکت کند. این محور اصلی سخنان من در قاهره بود و همین روند تا امروز نیز هدف ما بوده است. ما برای حمایت از مشارکت‌ های بازرگانی و تعلیم و تربیت کار می‌ کنیم تا جوانان رویکردهای خود را به منصه بروز بگذارند و فرصت ‌ها و کارکردهای خود را ایجاد کنند. آمریکا همچنین از روند دموکراسی و حقوق بشر در جهان حمایت می ‌کند، چرا که ما اعتقاد داریم که هر زن و مرد و کودک و جوان همه فرصت تلاش برای رسیدن به آرزوهای خود با آزادی و کرامت را دارند.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان