دیناروند: واردات دارو به کشور ۳۵۰ میلیون دلار کاهش یافت


دیناروند: واردات دارو به کشور 350 میلیون دلار کاهش یافت

خبرگزاری تسنیم: معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میانگین کمبودهای دارویی کشور انگشت شمار است گفت: برای نخستین بار، واردات داروی کشور در سال ۹۳، کاهش ۳۵۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، رسول دیناروند صبح امروز در مراسم افتتاحیه همایش معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در هتل سالاردره ساری، اظهار داشت: در حوزه غذا و دارو از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران رضایت داریم.

وی افزود: دانشگاه‌ها از تجارب یکدیگر برای تعالی حوزه غذا و دارو استان‌های کشور استفاده کنند.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات تامین ارز، تصریح کرد: با این اوصاف شرایط کمبودهای دارویی در کشور تقریبا پایدار بوده است.

دیناروند با بیان اینکه میانگین کمبودهای دارویی در کشور 30 قلم و به صورت انگشت شمار بوده است، افزود: مدیریت دارویی کشور از سوی رئیس جمهور مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه مردم و مسئولان از توزیع دارویی در کشور رضایت دارند، گفت: در سطح دانشگاه‌ها باید در امر دارویی مراقبت صورت گیرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مدیریت مصرف دارو در سطح ملی و استان‌ها ضروری است، افزود: تعامل فعالان دارویی با داروخانه‌ها باید مدیریت شده باشد تا پیگیری تامین داروهای غیرضروری جدی باشد.

دیناروند با بیان اینکه تجویز و مصرف منطقی دارو از اقدامات بلندمدت این معاونت است، تصریح کرد: برخی دانشگاه‌ها این امر را به خوبی مدیریت کرده ولی تعدادی از دانشگاه‌ها موضوع تجویز و مصرف منطقی دارو را کاملا تعطیل کردند.

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوه‌های طبابت برای جلوگیری از مصرف بی رویه داروهای غیراثرگذار از سوی پزشکان تغییر کند، افزود: تجویز و مصرف منطقی دارو باید با همکاری پزشکان با جدیت دنبال شود.

وی با اعلام اینکه زیرساخت‌های بیمارستانی برای کاهش مصرف داروهای غیرضرور باید تقویت شود، گفت: حضور داروساز بالینی در بیمارستان‌های تخصصی امری ضروری است.

دیناروند با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک را به صورت پایلوت در پاوه، ساوه و جهرم آغاز کردیم، افزود: این طرح در استان‌های فارس و مازندران که پایلوت طرح پزشک خانواده بوده باید اجرایی شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه اجرای کشوری طرح نسخه الکترونیک چهار الی 5 سال در کشور زمان نیاز دارد، گفت: این طرح می‌تواند تحولی در عرصه نظارت و مصرف دارو و مدیریت آن صورت گیرد.

دیناروند با اشاره به اینکه در حوزه دارویی باید حمایت از تولید داخل با جدیت در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سیاست‌های کلان باشد، افزود: در سیاست‌های کلی سلامت مقوله حمایت از داروهای تولید داخل این امر به وضوح دیده شده است.

وی از کاهش 350 میلیون دلاری واردات دارو برای نخستین بار در کشور در سال 93 خبر داد و گفت: این کاهش نسبت به سال 92 بسیار چشمگیر بوده است.

دیناروند با اذعان به اینکه قیمت داروهای وارداتی باید به قیمت منطقه و منطقی باشد، افزود: قیمت‌های فعلی داروها در کشورها بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی و کنترل قیمت‌ها در این بخش بسیار موفق بودیم، گفت: قیمت داروها در بسیاری از داروهای اساسی روند کاهشی محسوسی داشته است.

همایش معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تا فردا در هتل سالاردره ساری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon