خالد قدومی: حماس مخالف راه‌حل نظامی در یمن است


خالد قدومی: حماس مخالف راه‌حل نظامی در یمن است

خبرگزاری تسنیم: نماینده جنبش حماس در تهران در نشست خبری در تسنیم به‌مناسبت شصت و هفتمین سالروز فاجعه فلسطین، مناسبات ایران و حماس را "راهبردی" خواند و گفت: حماس مخالف راه‌حل نظامی خارجی در یمن است.

خبرگزاری تسنیم ــ به‌مناسبت فرا رسیدن شصت و هفتمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین «یوم النکبه» نشست مطبوعاتی مشترکی با حضور خالد القدومی و ناصر ابوشریف نمایندگان محترم جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین امروز چهارشنبه 23 اردیبهشت در محل این خبرگزاری برگزار شد.

در این نشست که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد به "بررسی تحولات فلسطین و چشم‌انداز آینده آن در سایه رویدادهای منطقه" پرداخته شد.

70هزار نام فلسطینی با نام یهودی جایگزین شد

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در آغاز این نشست، طی سخنانی با اشاره به توطئه‌ها علیه فلسطین گفت: بارها گفتیم مسئله فلسطین مصیبتی نیست که فقط برای یک ملت رخ داده باشد. این مسئله بخشی از توطئه علیه تاریخ و فرهنگ امت اسلامی در گذشته و حال است. ایجاد رژیم صهیونیستی در منطقه با هدف متفرق کردن امت و ضربه زدن به آن بود. ایجاد رژیم صهیونیستی همزمان شد با توطئه علیه همه کشورهای منطقه. ایجاد یک ملت برای یهود و مهاجرت اجباری فلسطینیان و تضعیف ملت فلسطین نیز بخشی از این توطئه بود. در جنگ سال 1948 میلادی، 800هزار فلسطینی از فلسطین رانده شدند. در اشغال فلسطین تاریخ و اسامی فلسطین جعل شد. اسامی یهودی جایگزین اسامی فلسطین شد. به‌جای هر مکانی که در فلسطین اشغال یا نابود می‌شد، اسامی یهودی برای آن انتخاب شد. 70هزار نام فلسطینی با نام یهودی جایگزین شد. بین 30 تا 40هزار نام فلسطینی از اسامی فلسطینی حذف شده است. این طرح غرب با همکاری صهیونیست‌ها تا امروز با قدرت ادامه دارد. اما آنچه باید بر آن تأکید کرد این است که رژیم صهیونیستی توان مقابله با امت اسلام را ندارد و جنگ در کشورها به‌نفع اسرائیل است.

خالد القدومی نماینده جنبش حماس نیز طی سخنانی در این نشست از خبرگزاری تسنیم و خبرنگاران برای پوشش خبری این نشست تشکر و قدردانی کرد و گفت: به هر حال گویا تبدیل به عادتی شده که ما همه‌روزه در چنین روزی گرد هم می‌آییم و این خاطره دردناک را مرور می‌کنیم. در این روزها خطیبان نماز جمعه در خطبه‌های خود از موضوع فلسطین سخن می‌گویند و دستشان را به آسمان دراز می‌کنند و برای آزادی فلسطین دعا می‌کنند. هیچ‌کس منکر تأثیر دعا نیست، زیرا رکن اساسی عبادات است. ما نیز دعا می‌کنیم که سال آینده شاهد آزادی فلسطین باشیم. اما باید برای استجابت این دعا،‌ تلاش کنیم. همان‌طور که خداوند متعال می‌فرمایند، اگر ما تلاشی نکنیم خداوند تغییری در وضع ما ایجاد نمی‌کند. 67 سال از اشغال فلسطین و از این واقعه دردناک می‌گذرد و ما امروز به‌جای یک فلسطین، شاهد 10 تا 15 فلسطین دیگر هستیم که این بار نه به دست صهیونیست‌ها بلکه به دست خودمان این فاجعه رخ داده است. اختلافات سیاسی ایدئولوژیک در کشورهای منطقه، منجر به فجایع زیادی شده است.

نبود راهبرد مشخص از جمله دلایل اصلی فاجعه فلسطین

نماینده حماس افزود: ما به‌عنوان ملت فلسطین هیچ‌گاه فرصتی برای ما فراهم نشد که سرنوشتمان را به دست خودمان رقم بزنیم. مسئله فلسطین ابتدا یک مسئله انسانی برای تمام جهانیان بود. بعد به‌تدریج برای اعراب یک مسئله شد و همین طور رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک دغدغه برای یک یا چند گروه فلسطینی است. یکی از دلایل دیگر عدم حل مسئله فلسطین را فقدان راهبرد می‌دانم. ما ملاحظه کردیم که 7 ارتش عربی وارد جنگ با اسرائیل شدند، اما فاقد راهبرد و برنامه بودند. مسئله دیگر تلاش‌های بین المللی برای حفظ رژیم صهیونیستی است. انگلیس و آمریکا برای حفظ رژیم صهیونیستی تلاش‌های بسیاری کردند. فقدان و نبود هماهنگی‌ها بین کشورهای اسلامی از دلایل دیگر باقی ماندن این فاجعه است. کمیته فلسطین که در سال 1948 میلادی تشکیل شد هفت عضو داشت که یکی از اعضای آن ایران آن زمان بود. متأسفانه این کمیته فاقد موضع مشخص بود.

وی به عوامل دیگر باقی ماندن مسئله فلسطین اشاره کرد و افزود: وقوع کشتارهای جمعی از سوی صهیونیست‌ها، تشکیل باندهای تبهکار صهیونیستی از جمله عوامل دیگر عدم حل مسئله فلسطین است. 390 شهر و روستای فلسطینی از روی زمین محو شد. صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند که ملت فلسطین را از بین ببرند. اسرائیل برای یهودی سازی قدس تلاش می‌کند.

قدومی گفت: مسئله دیگر این است که کشورهای عربی و اسلامی باید موضع واحد و یک‌پارچه‌ای را داشته باشند و مطالباتشان را به سازمان ملل مطرح کنند و به‌وضوح بگویند که به‌دنبال چه هستند. آنچه گفتم آرزو و خواسته قلبی ما است زیرا همه این موارد دست ما به‌عنوان فلسطینی‌ها نیست. در عرصه فلسطین ما همچنان تلاشمان را برای تحقق وحدت به کار خواهیم بست و ما باید به‌دور از اختلافات سیاسی و ایدئولوژیکی برای وحدت تلاش کنیم و هدف نهایی ما نیز آزاد سازی فلسطین باشد نه امتیازدهی به صهیونیست‌ها.

اتحاد علیه اسرائیل خواسته همه ملت فلسطین است

قدومی افزود: ما نباید به‌دنبال مقصر باشیم، آنچه مهم است آشتی بین فلسطینیان است. خواسته همه مردم فلسطین این است که همه علیه دشمن اسرائیل متحد باشیم. یک محور یا فراکسیونی وجود دارد که معروف به محور مقاومت بین کشورهای اسلامی و منطقه است. پس از بهار عربی نیز ما امیدمان این بود که با توجه به اینکه رژیم‌های دیکتاتوری تغییر کردند، اعضای دیگری به این محور بپیوندند. متأسفانه امروز شاهد اختلافات بین محور مقاومت هستیم و نباید چنین باشد که ما سرمان را زیر برف فرو بریم. آنچه حائز اهمیت است این است که این اختلافات بر سر مسئله فلسطین نیست. تأکید می‌کنم که با توجه به اینکه مشکل را شناسایی کردیم برنامه واحدی برای فلسطین تدوین کنیم. ما بابت رهایی فلسطین نگرانی نداریم. بیایید از خودمان بپرسیم ما چه جایگاهی در آزاد سازی فلسطین و رهایی بیت‌المقدس خواهیم داشت. باید ببینیم دیروز بهتر از امروز و امروز بهتر از فردا است تا بتوانیم جایگاه اصلی خودمان را بیابیم.

نقش مصر در تحقق آشتی ملی به قوت خود باقی است

نماینده جنبش حماس در تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق آشتی ملی بین گروه‌های فلسطینی و نقش مصر در این زمینه گفت: وضعیت فلسطین با توجه به دلایلی که ذکر کردم، تحت تأثیر شرایط منطقه‌ای و دخالت‌های فرامرزی است. آخرین تلاش‌هایی که در این راستا صورت گرفته است توافقنامه سال 2014 میلادی است. حماس از دولت کنار کشید. تلاش کردیم که دولت وفاق ملی به‌دور از حزب‌گرایی تشکیل شود. یکی از اهداف این توافق این بود که گذرگاه رفح را بازگشایی کنیم و محاصره نوار غزه برچیده و یک دولت فراگیر تشکیل شود. ما در صدد نکوهش نیستیم. این مسئولیت و این مهم به‌عهده تشکیلات خودگردان و رئیس آن است. در رابطه با مصر باید بگوییم که نقش این کشور در این زمینه همچنان پابرجاست. اما اینکه آشتی‌ها چه‌میزان پیشرفت خواهد داشت همان‌طور که گفتم تحت تأثیر شرایط منطقه است. ما تأکید می‌کنیم که محاصره غزه و تفرقه و دودستگی در قبال این مسئله بدترین جنایت در حق ملت فلسطین است.

هنوز تاریخ سفر خالد مشعل به ایران مشخص نیست

قدومی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص زمان سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران و اینکه آیا این سفر همچنان در دستور کار قرار دارد یا خیر، گفت: تا این لحظه خبر جدیدی در این باره وجود ندارد. هنوز زمان مشخصی وجود ندارد. باید بگویم که به‌طور کلی مانعی برای سفر خالد مشعل به ایران وجود ندارد.

مصر و عربستان می‌توانند در تحقق آشتی ملی نقش ایفا کنند

نماینده جنبش حماس در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه اسماعیل هنیه نایب رئیس دفتر سیاسی حماس از نقش عربستان سعودی برای تحقق آشتی بین گروه‌های فلسطینی خبر داده، آیا در شرایط کنونی عربستان می‌تواند در تحقق آشتی بین گروه‌های فلسطینی نقش ایفا کند یا خیر، گفت: آنچه اسماعیل هنیه عنوان کرده این است که ایشان آرزوی این امر را داشتند. به هر حال مصر و عربستان دو کشور تأثیر‌گذار در منطقه هستند و می‌توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند. خود گروه‌های فلسطینی می‌توانند آشتی را محقق کنند. ما امیدمان را از دست ندادیم. امیدواریم که کشورهای عربی و اسلامی را که چتر حمایتی خود می‌دانیم اگر دخالت‌هایی هم در این زمینه داشته باشند مثبت باشد. به هر حال این کشورها چتر حمایتی ما است.

حماس مخالف راهکار نظامی در یمن است

قدومی در پاسخ به سؤالی درباره موضع جنبش حماس در قبال تحولات یمن گفت: موضع جنبش حماس در قبال تحولات یمن در قالب یک بیانیه اعلام شد. همیشه عنوان شده است که جنبش حماس مخالف راهکار نظامی است. این مسئله باید توسط خود یمنی‌ها حل شود. باید این مسئله زیر چتر حمایتی کشورهای عربی و اسلامی انجام شود. ملت یمن ملت بزرگی است که برای فلسطین گام مادی و فکری برداشته است.

نماینده جنبش حماس تصریح کرد: همان‌طور که عرض کردم، ما در مسائل داخلی یمن دخالت نمی‌کنیم، ما عنوان کردیم که موافق راه‌حل سیاسی برای حفظ جان و خون‌های مردم یمن هستیم. هرروزی که از این مسئله می‌گذرد، مردم بسیاری شهید می‌شوند و ما خواستار راه حل سیاسی هستیم تا بتوانیم از خونریزی در این کشور جلوگیری کنیم. همان‌طور که گفتم این مسئله داخلی است و خود یمنی‌ها باید آن را انجام دهند.

موضع حماس در قبال سوریه

قدومی در پاسخ به سؤالی درباره موضع حماس در قبال سوریه و حمایت‌های قطر و ترکیه از گروه‌های مسلح در این کشور گفت: موضع ما همان موضع قبلی است که در ماه آوریل 2012 به‌صورت یک بیانیه اعلام شده است. ما تأکیدمان بر این است که فلسطین باید محور وحدت امت اسلامی باشد. ما در سوریه مشکل آوارگان فلسطینی را داریم و ما باید تلاش کنیم که جان فلسطینی‌ها حفظ شود و این مسئله پایان بپذیرد.

مناسبات ایران و حماس راهبردی است نه تاکتیکی

خبرنگاری از نماینده حماس درباره روابط این جنبش با ایران پرسید که قدومی پاسخ داد: ما همواره این مطلب را تکرار کردیم که مناسبات ما با جمهوری اسلامی مناسباتی راهبردی است و نه تاکتیکی. دیدارها و نشست‌های ما با مسئولان جمهوری اسلامی ایران مستمر است و ما اختلافی با ایران بر سر مسئله فلسطین نداریم. اگر در یک مقطعی ما شاهد یک نوع سستی در مناسبات حماس و ایران بودیم ان شاء الله امیدواریم در آینده شاهد پیشرفت این روابط در جهت حل مسئله فلسطین باشیم.

* * * * *

رژیم صهیونیستی تنها از تحولات منطقه سود می‌برد

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری گفت: ما به‌عنوان عضوی از ملت فلسطین باید به امت اسلامی یادآوری کنیم که مشکل فلسطین با مقصر دانستن دیگران حل نمی‌شود. واقعیت این است که ما مسلمانان در حال قطع کردن گردن‌های یکدیگر هستیم و این ما هستیم که در نهایت زیان می‌بینیم. تنها طرفی که از این امر بهره می‌برد، دشمن صهیونیستی است و ما باید این امر را به امت اسلامی یادآوری کنیم. نابودی عراق به‌نفع رژیم صهیونیستی است. ویرانی‌هایی که در سوریه رخ داده به‌نفع رژیم صهیونیستی است نه به‌نفع اهل تسنن و علوی و شیعه. ما باید رویکردمان به‌سمت دشمن واقعی یعنی اسرائیل و آمریکا باشد. تنها کسی که از این ویرانی‌ها خوشحال است و سعادتمند، رژیم صهیونیستی است.

درخواست تشکیل ائتلاف بزرگ با حضور ایران برای مقابله با رژیم صهیونیستی

وی درباره آنچه ائتلاف سعودی علیه یمن خوانده شده تأکید کرد: باید بگوییم که ما امیدوار بودیم که یک ائتلاف بزرگی با شرکت کشورهایی مثل ایران، ترکیه و مصر برای مقابله با رژیم صهیونیستی تشکیل شود. باید ائتلافی همه‌جانبه برای فلسطین تشکیل شود.

دخالت در یمن تبعات سنگینی دارد

ابوشریف افزود: این‌طور نیست که ما دلمان برای یمن فقط بسوزد بلکه دلمان برای عربستان نیز می‌سوزد. دخالت در یمن تبعات سنگینی دارد. ما در گذشته دیدیم که مصر در یمن دخالت کرد اما جز کشته شدن هزاران سرباز مصری هیچ نتیجه‌ای برای این کشور نداشت. همه کشورها باید کمک کنند که مشکل یمن حل شود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره سوریه نیز خواستار نجات این کشور از ویرانی شد و گفت: درباره مسئله سوریه نیز ما امیدواریم که ائتلاف بزرگی برای سوریه تشکیل شود تا بتوانیم سوریه را از ویرانی نجات دهیم.

کاربران گرامی برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا را کلیک کنند.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان