افزایش ۱۶ برابری حفر چاه‌ آب در کشور


افزایش 16 برابری حفر چاه‌ آب در کشور

خبرگزاری تسنیم: نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور گفت:‌میزان چاه‌های آب کشور نسبت به سال‌های گذشته ۱۶ برابر افزایش و میزان برداشت نیز ۵ برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، عبدالله فاضلی صبح امروز در همایش مدیریت مصرف انرژی در سالن ولایت اردبیل اظهار داشت: از این مقدار 56 درصد از طریق انسداد چاه‌های غیرمجاز و بقیه نیز از طریق تغذیه مصنوعی در سایر بخش‌ها ذخیره می‌شود که این امر گام بسیار بزرگی در این حوزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه 90 درصد آب در کشور در بخش کشاورزی به هدر می‌رود، گفت:‌ در این راستا اقدامات اساسی از جمله ایجاد طرح‌های آبیاری نوین انجام شده که امیدواریم میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد.

فاضلی تصریح کرد:‌ راندمان آبیاری در ایران 33 درصد بوده که این امر نسبت به سایر کشورها بسیار پایین بوده و رویکرد وزارت نیرو افزایش راندمان آبیاری در سال 94 است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور افزود: ‌56 درصد منابع آب‌های زیرزمینی متاسفانه در بخش کشاورزی برداشت می‌شود که نشست دشت‌های کشور به یکی از مخاطرات جدید افزوده شده که باید در این راستا تدابیر ویژه‌ای انجام شود.

وی بیان کرد: ‌800 هزار قطعه چاه در کشور از منابع آب زیرزمینی بهره‌برداری می‌کنند که میزان چاه‌های آب کشور نسبت به سال‌های گذشته 16 برابر افزایش و میزان برداشت نیز 5 برابر شده است.

فاضلی اظهار کرد:‌ در حال حاضر 110 میلیارد متر مکعب آب در سفره‌های زیرزمینی وجود دارد که نشان از کسری مخزن بوده و کشور ایران در کسری مخزن رتبه نخست دنیا را دارد که این امر نگران‌کننده است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر 130 میلیارد متر مکعب آب در کشور وجود دارد، گفت:‌ رویکرد جدید وزارت نیرو مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از این سرمایه ملی است.

وی تصریح کرد:‌ متاسفانه سهم استفاده از آب‌های زیرزمینی در کشور حدود دو برابر افزایش یافته که سفره‌های آب‌های زیرزمینی در کشور هم اکنون با بحران جدی مواجه شده‌اند که دولت تدبیر و امید در این راستا برنامه‌های اساسی دارد.

فاضلی بیان کرد:‌ دشت‌های کشور هم اکنون با نشست مواجه شده‌اند و این در حالی است که در دشت نیشابور سالانه 25 سانتیمتر و در دشت تهران 35 سانتیمتر نشست روی می‌دهد که باید هر چه زودتر تدابیر ویژه‌ای در این راستا اتخاذ شود.

وی افزود:‌ شورای عالی آب تاکنون 18 مورد جلسه برای مقابله با بحران آب داشته که 11 مورد از این جلسات در مسئولیت دولت یازدهم اتفاق افتاده که نشان از اهتمام ویژه دولت برای مقابله با بحران آب است.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور اظهار کرد:‌ به همت دولت 5 پروژه فنی طرح احیا در سال 94 در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که این امر می‌تواند حداقل قسمتی از بحران آب را در کشور حل کند.

فاضلی از سیاست‌های دیگر وزارت نیرو در سال 94 را برخورد قانونی با برداشت غیرمجاز و طرح در شورای امنیت ملی برشمرد و بیان کرد:‌ جلوگیری از توسعه کشت در دشت‌های ممنوعه نیز امسال اجرایی می‌شود.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل‌بخشی و تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی کشور گفت:‌ اجرای پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و تعدیل پروانه‌ چاه‌های کشاورزی از دیگر اقدامات وزارت نیرو در سال 94 به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد:‌ متاسفانه در کشورمان 46 میلیارد متر مکعب آب توسط چاه‌های کشاورزی استحصال می‌شود و این در حالی است که متعادل استحصال آب از چاه‌های کشاورزی 22 میلیارد متر مکعب بوده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این امر در کشور به 32 میلیارد متر مکعب رسیده است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon