تغییرات دیر یا زود دامن عربستان را خواهد گرفت

تغییرات دیر یا زود دامن عربستان را خواهد گرفت

خبرگزاری تسنیم: فعال سعودی با اشاره به اینکه تغییرات دیر یا زود دامن کشور نفت‌خیز عربستان را خواهد گرفت، تأکید کرد، تغییرات ملک سلمان‌بن عبدالعزیز به هیچ وجه در چارچوب اصلاحات نبوده بلکه به‌عکس از وابستگی شدید آل‌سعود به قدرت حکایت دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه السفیر، فعال و وبلاگ‌نویس سعودی معروف به مجتهد با بیان اینکه تغییرات دیر یا زود در عربستان تحقق خواهد یافت، گفت: تغییراتی که ملک سلمان‌بن عبدالعزیز از آن سخن می‌گوید به هیچ وجه در چارچوب اصلاحات جا ندارد.

در صورت آغاز تکاپوی جدی با مردم خواهم بود

به‌نوشته این روزنامه، شبکه «الحره» در مصاحبه با مجتهد از او تحت عنوان «جولیان آسانژ» یاد و اعلام کرد: مجتهد در این مصاحبه تأکید کرد، هر زمان که مطمئن شود که تکاپوی جدی در عربستان آغاز شده است، آماده است به‌عنوان یک شخصیت حقیقی بین ملت سعودی حضور یابد.

مجتهد در این مصاحبه از پاسخ به هرسؤالی در خصوص هویت حقیقی خود خودداری کرد.

وی در مورد تغییراتی که ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز پادشاه متوفی سعودی آغاز کرده و ملک سلمان آن را ادامه داده است و به‌طور خاص از شرکت دادن جوانان در مسائل سیاسی سخن می‌گوید، گفت: جایی برای سخن گفتن از اصلاحات در عربستان وجود ندارد بلکه به‌عکس هیچ‌گونه تغییری در قدرت طلبی مطلق آل‌سعود رخ نداده است.

مجتهد در ادامه این مصاحبه تأکید کرد هیچ‌گونه تغییری در مصونیت مطلق آل سعود از هرگونه محاسبه و بازخواست دیده نمی‌شود و در نهاد قضائی نیز نشانی از استقلال و شفافیت وجود ندارد و در جامعه سعودی آزادی بیان جایی ندارد و روند امور در کشور به‌سمت بدتر شدن در حرکت است.

وی افزود: در زمان ملک عبدالله‌بن عبدالعزیز قوانینی صادر شد که بر اساس آن حتی نوشتن هر مطلبی خلاف رویکرد آل سعود در صفحه‌های اجتماعی ممنوع اعلام و جرم شناخته شد.

این فعال سعودی تصریح کرد: هیچ‌گونه تغییری در زمینه مبارزه با فساد مالی و اداری رخ نداده و هنوز طرحهای دولتی و مناقصه‌ها بهترین ابزار برای دزدی‌های مسئولان بلندپایه است.

مجتهد سپس این سؤال را مطرح کرد: از کدام اصلاحات سخن می‌گوییم؟ تصور کنید حتی در شهرهای بزرگ سعودی شبکه آب وجود ندارد و مردم در جده برای گرفتن آب در صف‌های طولانی منتظر می‌مانند و هیچ‌گونه خدمات مردمی قابل ذکری نیز ارائه نمی‌شود.

وی ادامه داد: نه ارتش و نه دانشگاه در عربستان وجود دارد و نه مشارکت سیاسی و نه محاسبه و شفافیت و نه آزادی‌های اجتماعی در جامعه سعودی دیده می‌شود.

این فعال سعودی یادآور شد: خاندان حاکم در طول 80 سال گذشته نتوانستند به‌جای اعزام صدها هزار دانشجو به خارج از درآمدهای نفتی برای بهبود اوضاع دانشگاه‌ها استفاده کنند.

وی در مورد اینکه اصلاحات باید ابتدا از خاندان حاکم آغاز شود یا از جایی دیگر، گفت: مشکل این است که خاندان حاکم غیر قابل اصلاح است زیرا هرگونه اصلاحات واقعی یا همان مشارکت سیاسی و محاسبه و شفافیت و استقلال نهاد قضائی به‌معنی انقلاب مردمی علیه آل سعود و درخواست محاکمه امیران و شاهزادگان خواهد بود.

آزادی زندانیان به‌معنی انقلاب و سرنگونی آل‌سعود است

مجتهد در توضیح این مطلب افزود: از آنجا که آل سعود به‌خوبی به این واقعیت‌ها واقف است، با اصلاحات مخالف بوده و از برداشتن قدم اول در این مسیر یا همان آزادی زندانیان سیاسی خودداری می‌کند، زیرا آزادی آنان به‌معنی انقلاب مردمی است که به سرنگونی آنان منتهی خواهد شد.

وی سپس این سؤال را مطرح کرد که چطور منطقی است که آل سعود زمینه آزادی بیان را فراهم کند در حالی که به‌خوبی می‌داند آزادی بیان در درجه اول محمدبن نایف ولیعهد و محمدبن سلمان ولیعهد ولیعهد را نشانه خواهد رفت.

فعال سعودی در ادامه این مصاحبه در مورد این سؤال که آیا برای انقلاب در داخل عربستان نقش تحریک آمیز دارد، پاسخ داد: تمام آنچه انجام می‌دهد فقط بیان واقعیت‌ها است تا مردم به حقایق پی ببرند و چنانچه سعودی‌ها به درجه‌ای از آگاهی برسند که آماده تحرک باشند، او نیز به تکاپو خواهد افتاد و اگر نه به هیچ وجه محرک تکاپوی مردمی نخواهد بود.

آل‌سعود دو سال بیشتر دوام نخواهد آورد

این فعال سعودی در پاسخ به سؤالی در مورد آینده خاندان حاکم در عربستان، تصریح کرد: این خاندان آخرین مرحله خود را سپری می‌کنند و پیش‌بینی کرد که پس از محمدبن سلمان دو سال بیشتر دوام نیاورد زیرا اختلافات داخلی و چالش‌های منطقه‌ای دو خطری است که چه‌بسا به نابودی خاندان آل سعود منتهی شود.

وی افزود: باید در نظر داشت که مردم عربستان با مشکل روبه‌رو خواهند شد و شاهد تنش و ناآرامی خواهند بود اما قادر هستند اوضاع را بار دیگر ساماندهی کنند.

عربستان حامی انقلاب‌های معکوس

مجتهد در مورد خیزش مردمی در کشورهای عربی موسوم به «بهار عربی» که همزمان با آغاز فعالیت او در توییتر بود، تأکید کرد: این خیزش به یک سمت در حرکت بود تا اینکه با مانع روبه‌رو شد و انقلاب‌های معکوس شکل گرفت که این نیز طبیعی و قابل پیش‌بینی بود.

وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: انقلاب‌های معکوس در نهایت شکست خواهد خورد و بار دیگر بهار عربی با قدرت و قاطعیت بیشتر برای ریشه‌کن کردن ظالمان و فاسدان به صحنه خواهد آمد.

مجتهد با ابراز تأسف از مشارکت عربستان با توان مالی و مذهبی خود در انقلاب‌های معکوس و میزان اعتماد عوامل این انقلاب‌ها به حمایت آل سعود و برخی کشورهای عربی خلیج فارس گفت: کاهش نفوذ آل سعود انگیزه قوی برای بازگشت بهار عربی فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اوضاع سوریه گفت: کاری که عربستان در سوریه انجام داد، چیزی جز حمایت از مزدوران خود  مانند  فقط «سلیم ادریس»، «جمال معروف» و «زهران علوش» نبود.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به حمله عربستان به یمن و عملیات موسوم به «توفان قاطعیت» اشاره و تأکید کرد که این عملیات از ناکامی فعالیت خارجی، اطلاعاتی و سیاست خارجه عربستان پرده برداشت.

این فعال سعودی همچنین تصریح کرد: عربستان در یمن و بین اسلام‌گرایان و قبایل اهل تسنن آن حامیانی داشت که آنان را تحریم کرده و با علی عبدالله صالح هم‌پیمان شد و در انقلاب سال 2011 نفوذ کرده به صالح مصونیت داد.

وی افزود: بمباران یمن هیچ هدفی را برای عربستان محقق نساخت زیرا انصار الله همچنان در حال پیشروی بوده و شهرهای مختلف را تحت کنترل در آورده است و حتی توانستند مواضعی را در داخل عربستان هدف قرار دهند.

وی در پایان با اشاره به مطالبی که در صفحه توییتر منتشر می‌کند، گفت: فقط نوشتن برای ایجاد تغییر کافی نیست بلکه باید کسانی باشند که از این نوشته‌ها استفاده کرده و از آن برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی بهره برداری کنند.

وی در مورد آینده عربستان نیز گفت: نه بدبین هستم نه خوشبین و فقط بر اساس واقعیت‌های موجود اوضاع را پیش‌بینی می‌کند زیرا آل سعود قدرت بقا را از دست داده است.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان