نهادها و سازمان براساس وظیفه ذاتی خود با نمایشگاه همکاری نمی‌کنند


نهادها و سازمان براساس وظیفه ذاتی خود با نمایشگاه همکاری نمی‌کنند

خبرگزاری تسنیم: در نشست آموزه‌ها و دست‌آوردهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سخنرانان با بیان آنکه رسانه ملی و نیروی انتظامی برای پوشش نمایشگاه همه ساله از پول مطالبه می‌کردند، خواستار توضیح مسئولان امر شدند.

به  گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صبح امروز سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران میزبان نشست آموزه‌ها و دست‌آوردهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود. در این نشست دکتر شهرام‌نیا، علی‌اکبر اشعری، محمدرضا حاتمی، عبدالعظیم فریدون و محمدرضا توکل به سخنرانی و بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در ابتدای نشست شهرام‌نیا با بیان اتفاقات مهم نمایشگاه کتاب و محاسن آن، واسپاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌ها را مهمترین دستاورد دوره 28 دانست و گفت: امسال پیشنهاد اتحادیه کتابفروشان مورد استقبال قرار گفت. با بزگان صنعت نشر جلساتی برگزار شد و طی بررسی این پیشنهاد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش‌های ممکن براساس یک قرداد سه ساله واسپاری می‌شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بزرگترین چالش نمایشگاه را عدم همگن بودن تشکل‌ها دانست و افزود: آفت موجود موضوع اختلاف میان تشکل‌هاست. باید سازوکاری شکل گیرد تا تشکل‌ها به خردجمعی احترام گذارند.

وی چالش بعدی را ایجاد سازوکار مناب و در اختیار قرار گذاشتن ابزارهای لازم دانست و گفت: مشکل امسال متمرکز نبودن مرکز تصمیم‌گیری بود که به نظر می‌رسید در دو جبهه برای نمایشگاه تصمیم‌گیری می‌شد. وی در ادامه گفت: برخی تصمیمات ناشی از مشکلات مالی بود که منجر به بالا رفتن هزینه اجاره غرفه‌ها و تشویق به درآمدزایی ناشران و حذف بن کتاب شد.

دکتر شهرام‌نیا حذف مبالغ اعطایی به صدا و سیما را موجب سمت و سوگیری رسانه ملی نسبت به نمایشگاه کتاب دانست.

سپس اشعری با بیان آنکه باید از دو منظر سیاست مسئولان براساس صحبت‌هایشان و تاثیر نمایشگاه بر جامعه مدنی به نمایشگاه نگریست، تصریح کرد: کارکرد نمایشگاه دسترسی محققان و مولفان به منابع خارجی است که در گذشته بخش بین‌المللی نمایشگاه گسترده‌تر از امروز بود.

رییس سابق کتابخانه ملی با اشاره بر اینکه بخش عمومی نمایشگاه فرصت مناسبی است که گردش مالی ناشران بهبود یابد، افزود: آسیب‌ها و چالش‌ها قابل پیش‌بینی نیستند ولی کار گروهی را می‌توان آموخت.

در ادامه نشست فریدون دستاوردهای نمایشگاه را در دسته افزایش کمی و کیفی نمایشگاه و اگذاری به بخش خصوصی تقسیم کرد و تاکید کرد در 28 سال گذشته بخش دولتی در حال تمرین بوده و این نخستین تجربه اتحادیه است.

رئیس هیأت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با بیان آنکه نمایشگاه فرصتی برای برطرف کردن نیازهای فرهنگی مردم است، شلوغی روزهای آخر را عاملی سلبی در عدم تعامل با مخاطب دانست و گفت: نمایشگاه فرصتی برای پدیدآورندگان است تا با 600 نشست در این 10 روز حرف‌های خود را بیان کنند.

وی تاکید کرد برخی مسئولان به دلیل عدم فرصت اطلاعات مناسبی درباره وضعیت کتاب ندارند که بواسطه حضور در نمایشگاه از مسائل و مشکلات جاری نمایشگاه آگاه می‌شوند.

سپس حاتمی با بیان آنکه کتاب برای مسلمانان ابزار مقدسی است چرا که معجزه پیامبر است، گفت: نمایشگاه باید نقطه تلاقی میان مخاطب، نویسنده و ناشر باشد. از زمانی که نمایشگاه به مصلی منتقل شده است، قول مکان مناسب برای نمایشگاه داده شد که این مهم هنوز رخ نداده است. وی افزود: با آنکه جز شبستان سالن مناسبی وجود ندارد باز هم مردم و ناشران از نمایشگاه استقبال می‌کنند

مدیر انتشارات دانش نگار تصریح کرد: با واگذاری امور به بخش خصوصی، بخش نظارتی می‌تواند راحت‌تر کار کنند و به مردم گزارش دهند.

وی با اذعان بر این مساله که صدا و سیما برخلاف وظیفه خود از نمایشگاه هزینه دریافت می‌کرده، گفت: نیروی انتظامی برای امنیت نمایشگاه کتاب از محل درآمد اندک حوزه نشر هزینه مطالبه می‌کند و این مهمترین دستاورد نمایشگاه کتاب است. وی در ادامه گفت: این دو نهاد می‌توانند داوطلبانه نه تنها از نمایشگاه پولی مطالبه نکنند بلکه کمک مالی کنند که این خود یک دستاورد است.. نمی‌دانم چه مدلی از مدیریت بر سازما‌ن‌ها حاکم است. باید به مقام معظم رهبری شکایت کنیم که چرا یک سازمان برخلاف وظیفه داتیش طلب پول می‌کند.

وی تاکید کرد دولت براساس وظیفه ذاتی هر سازمان بودجه تعیین می‌کند، خواستار روشن شدن این موضوع شد و گفت: در بخش ناشران دانشگاهی ناشران هنوز برای شرکت در این عرصه امیدوارند. متاسفانه بخش بین‌المللی پررنگ نیست و دولت باید کاری کند که نمایندگان رسمی شرکت‌های بزرگ نشر در نمایشگاه حضور داشته باشند تا نویسنده‌ای که قصد انتشار کتابش به زبان غیرفارسی دارد فضا برایش مهیا باشد.

سپس اشعری با اشاره به اینکه نمی‌توان بدون حضور مسئولان دیگر نهادها آنها را نقد کرد، با موضع منفی رسانه ملی مخالفت کرد و گفت: باید تحقیق کرد که چرا صدا و سیما باید برای تامین اعتباراتش چشم به نمایشگاه دوخته است و جواب این سوال مستلزم حضور مسئولان مربوطه است.

وی از محدود بودن منابع علمی در نمایشگاه انتقاد کرد و تاکید کرد حضور ناشران خارجی رنگ و روی نمایشگاه را عوض خواهد کرد. معاون فرهنگی سابق وزارت ارشاد افزود: در حوزه فرهنگی متاسفانه مجموعه نمایشگاه فاقد استراتژی تبلیغاتی است و عر کس به فراخور حال خود گزارش تهیه می‌کند.

وی با انتقاد به عدم وجود هدف‌گذاری، این مساله را مانع پیمایش اثرات نمایشگاه دانست. وی به شوخی گفت: اعلام میزان فروش توسط ناشران شبیه پرسیدن سن خانم‌هاست.

در انتهای برنامه توکل در جمع‌بندی با اذعان بر اینکه نمایشگاه در ده سال گذشته سیر سراشیبی را طی کرده است، فت: یکی از عوامل این مساله تغییر مکان نمایشگاه به جایی است که هیچ استانداردی ندارد و با این رویه نمی‎‌شود به مسائل کیفی توجه کرد.

مدیر انتشارات صابرین چالش مهم دیگر را تغییر مکرر سیاست‌ها و مدیریت‌ها در سال‌های اخیر دانست و افزود: تحریم‌ها و دشواری‌های اقتصادی در بخش بین‌الملل موجب شد که ناشران خارجی نمایشگاه را تحریم کنند و از اعطای نمایندگی نیز خودداری کنند.

وی خواستار پیگیری یافتن مکانی مناسب برای نمایشگاه کتاب شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل