سکوت یک‌دهه‌ای کاخ سفید درباره آمریکایی‌هایی که قربانی مواد شیمیایی شده‌اند


سکوت یک‌دهه‌ای کاخ سفید درباره آمریکایی‌هایی که قربانی مواد شیمیایی شده‌اند

خبرگزاری تسنیم: بیش از ۱۲ سال از شیمیایی شدن ده‌ها سرباز آمریکایی در عراق گذشته و ارتش این کشور پس از فشار فراوان تنها به انتشار سندی دوصفحه‌ای بسنده کرده که در آن صرفاً نوع گاز مربوطه مشخص شده اما بسیاری از سؤالات هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا، در مقاله‌ای با عنوان "داستان رازآلود شیمیایی شدن سربازان آمریکایی در عراق پس از دوازده سال به‌آهستگی فاش می‌شود" پرده از واقعه‌ای برداشت که طی آن سربازان آمریکایی در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار گرفته بودند اما دولت آمریکا تا سال‌ها از ارائه اطلاعات درباره این مواد سر باز زده بود.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز در سال 2003 از جوخه دوم گروهان مهمات 811 آمریکا خواسته شد تا بشکه‌هایی را از انبار گارد ملی عراق منتقل کنند. یکی از سربازان می‌گوید این انبار انباشته از پرنده‌های مرده بود.

زمانی که سربازان بشکه‌ها را جابه‌جا می‌کردند برخی از محتویات آنها به بیرون نشت و هوا را از بویی زننده پر کرد. به‌دنبال آن بسیاری از سربازان سرگیجه گرفته، بینی‌ و چشمان‌شان دچار سوزش شده و برخی دیگر دچار حالت تهوع، کرختی و بی‌حسی شدند.

پس از اینکه این سربازان به بیمارستان منتقل شدند آزمایش‌های متعددی روی آنها انجام گرفت. این آزمایش‌ها نشان از وجود گاز اعصاب داشتند. برخی آزمایش‌های دیگر نیز احتمال وجود عامل بیلیستر را (ماده‌ای شیمیایی که منجر به تاول زدن پوست می‌شود) مطرح کردند. این آزمایش‌ها تأییدی بود بر بیم‌های قربانیان مبنی بر اینکه در معرض ذخایر تسلیحات شیمیایی ارتش عراق قرار گرفته‌اند.

از پاییز گذشته، ارتش آمریکا تأیید کرده که سربازان آمریکایی هزاران تسلیحات شیمیایی در عراق کشف کرده‌اند و اینکه صدها نفر از این سربازان اعلام کرده‌اند که با این مواد شیمیایی مسموم شده‌اند. ارتش آمریکا پس از سال‌ها و پس از تحقیقات نیویورک تایمز به این موارد و نیز عدم پیگیری‌های پزشکی و به رسمیت شناختن این قربانیان اعتراف کرد.

با این حال مورد گروهان 811 هنوز به‌صورت محرمانه باقی مانده بود. سربازان از صدماتی جسمانی که احتمال می‌دهند ناشی از مواد درون بشکه‌ها بود رنج می‌برند اما ارتش به‌جای نگرانی و تعهد به سلامتی آنها، سال‌ها داستان‌های گوناگون به این قربانیان تحویل داده است.

هنوز هم تعدادی از قربانیان از اثرات این مواد شیمیایی رنج می‌برند اما از آنجایی که سوابق ارتش آمریکا درباره این حادثه محرمانه است، قربانیان از اطلاعات کافی برای برطرف کردن نگرانی‌های‌شان و یا برخورداری از حقوق مراقبت‌های پزشکی محروم بوده‌اند.

قربانیان می‌گویند تلاش‌ها برای آشکار کردن حقیقت با بی‌تفاوتی مقامات و درخواست‌های ردشده برای اطلاعات و سوابق مواجه شده و مقامات پزشکی نیز به این بهانه که اولویت با سربازان کنونی ارتش است از درمان آنها سر باز زده‌اند.

بالاخره هفته‌ گذشته پس از درخواست‌های مکرر نشریه مذکور، ارتش یک سند دوصفحه‌ای منتشر کرد که در آن اعلام شده مواد نشتی از بشکه بنزامین 3، 4 دی‌متیل بوده که استفاده‌های گوناگونی در صنعت دارد. در این گزارش قید شده که این ماده شیمیایی و سرطان‌زا است.

شیمی‌دان‌ها می‌گویند این ماده بخشی از خانواده مجموعه‌های مورد استفاده در سوخت‌های موشک‌های ساخته شده در بلوک شرق شامل انواع مختلف موشک‌های اسکاد بوده‌اند. نتایج استنشاق این مواد عبارتند از سردردهای شدید، سرگیجه، ضعف، از کار افتادگی سیستم مرکزی اعصاب و مرگ.

سربازانی که راهی انبار گارد ریاست‌جمهوری عراق شده بودند مترجمی همراه نداشتند که پیام‌های اخطار روی بشکه‌ها و یا دیوارها را بخواند. این سربازان ماسک‌های شیمیایی نیز همراه نداشتند.

پس از آزمایش‌ها و در حالی که هنوز مشخص نبود این گازها از چه موادی تشکیل شده‌اند، ارتش به قربانیان دستور داد که درباره این واقعه سخنی با کسی نگویند.

علی‌رغم انتشار سند دوصفحه‌ای، ارتش هنوز بسیاری از اطلاعاتی را که این قربانیان خواهان آن هستند منتشر نکرده است. یکی از قربانیان می‌پرسد: "این بشکه‌ها کجا رفتند؟ چه‌کسی آنها را برداشت؟ چگونه از شرشان خلاص شدند؟ شما هرسال این سؤال‌ها را می‌پرسید، چرا تمام این حوادث تبدیل به عملیاتی محرمانه شده‌اند؟".

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان