افزایش ۲۴ کیلوگرمی وزن دام زنده عشایر با اجرای طرح زنجیره تولید

افزایش 24 کیلوگرمی وزن دام زنده عشایر با اجرای طرح زنجیره تولید

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام سازمان امور عشایر گفت: در سال جاری طرح زنجیره تولید دام عشایر در دست اجرا است تا با جدا کردن بره و بزغاله‌های نر وغیرمولد از گله برای پروار‌بندی، دام عشایر با وزن بیشتری به بازار عرضه شود.

میرولی صفرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: کوچ عشایر به ویژه در نیمه جنوبی کشور آغاز شده و حدود 85 درصد از این‌ عشایر به مناطق ییلاقی خود کوچ کرده‌اند و مابقی در راه بوده یا هنوز حرکت نکرده‌اند.

قائم مقام سازمان امورعشایر ادامه داد: براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران 220 هزار خانوار عشایری با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در کشور وجود دارد که این جمعیت 24 میلیون راس دام  شامل 28 درصد دام سبک و4 درصد دام سنگین کشور را هدایت می‌کنند.

صفرزاده اظهار داشت: عشایر کشور 750 هزار هکتار اراضی زراعی و باقی و 32 میلیون هکتار از اراضی ملی را درقالب پروانه چرا یا طرح‌های مرتع داری در اختیاردارند و سالانه حق مالکانه‌ای به دولت پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این بخش، سالانه 5.7 میلیون تن محصولات دامی زارعی و باغی تولید دارند که ارزش این محصولات بر اساس برآورد سال گذشته حدود 5 هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه  35 درصد از کل صنایع دستی تولیدی کشور مربوط به عشایر است، اظهار داشت: عشایر کشور سالانه یک میلیون و 400 هزار متر مربع صنایع دستی تولید می‌کنند.

قائم مقام سازمان امورعشایر با بیان اینکه زندگی عشایری، بهترین شکل زندگی از لحاظ سازگاری با محیط زیست است، گفت: مدت استقرار عشایر درمنابع طبیعی مدیریت شده است و بهره برداری از مراتع با شکل مناسبی انجام می‌شود.

صفرزاده با اشاره به مشکلات عشایر خاطرنشان کرد: عشایر مشکاتی پیرامون تعرض به اراضی و سرقت اموال(دام) در مسیر کوچ دارند که براساس هماهنگی با مسئولان ذی ربط، امنیت مسیر کوچ آنها حفظ می‌شود اما در مواردی شاهد این رخداد هستیم. 

*زنجیره تولیدگوشت قرمز درجامعه عشایری امسال اجرا می‌شود

وی درباره برنامه‌های سازمان امور عشایر گفت: در سال جاری طرح اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در جامعه عشایری به اجرا در می آید. این طرح در قالب تامین تسهیلات مالی بوده که در قانون بودجه پیش بینی شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: در قانون بودجه سال گذشته پیش‌بینی شد که از محل منابع صندوق توسعه ملی یک درصد و به میزان 170 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یابد.

صفرزاده تاکید کرد: بر این اساس با طرح‌های اتحادیه‌های عشایری به مبلغ 133 میلیارد تومان موافقت و برای پرداخت به بانک های عامل ابلاغ شد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در قالب این طرح پیش بینی می‌شود 750 هزار راس دام عشایر پروار و امور بازار رسانی آن نیز توسط اتحادیه‌های عشایری انجام شود.

وی اضافه کرد:تنها با اجرای این طرح در سال جاری 9 هزار تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز عشایر اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر طی یک برنامه بلند مدت نیز با دریافت  1300 میلیارد تومان اعتبار به خودکفایی گوشت قرمز کمک می‌کنند، گفت: طی یک برنامه سه ساله  عشایر قصد کمک به تحقق خود کفایی گوشت قرمز در کشور با پروار 5 میلیون راس دام دارند که برای سال جاری 750 هزار راس دام از این تعداد براساس اعتبارات اختصاص یافته، پروار می‌شود.

*درآمد 6 میلیون تومانی خانوار عشایر از طرح زنجیره تولید دام

وی با اشاره به موارد اشتغال زایی طرح زنجیره تولید دام عشایر گفت: در این طرح پیش بینی شده، برای 9 هزار و 700 خانوار عشایری سالانه 6 میلیون تومان درآمد، ایجاد شود.

صفر پور درباره جزئیات طرح زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر، گفت: در این طرح بره و بزغاله‌های نر و غیرمولد برای پرواربندی از گله جدا می‌شود تا دام تولیدی عشایر با وزن مناسب‌تر و 24 کیلوگرم افزایش وزن به بازار عرضه شود.

این مقام مسئول  تاکید کرد: سالانه 130 تا 140 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود که این میزان از منابع داخلی و افزایش 94 هزارتنی تولید عشایر و کمک بخش‌های روستایی و صنعتی در سه سال آینده تامین شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه