رحمانی فضلی: دولت مصمم به تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها است


رحمانی فضلی: دولت مصمم به تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها است

خبرگزاری تسنیم: وزیر کشور گفت: دستیابی به درآمد پایدار یکی از معضلات اصلی شهری است و باید به فکر درآمدزایی شهرداری‌ها در سراسر کشور باشیم و دولت مصمم است لایحه درآمد پایدار به تصویب برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر امروز در مراسم رونمایی از اتوبوس‌های درون شهری مشهد مقدس اظهار داشت: توفیق شد که در شهر مشهد حضور یابم و در این روز مبارک، خداوند توفیق معرفت و عمل به راه بعثت و بندگی مخلصانه را ان شاء الله عنایت کند.

وی با بیان اینکه  زمینه بهبود کیفیت و خدمت رسانی بیشتر به زائران بارگاه رضوی فراهم شود افزود: شهرداری یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار است و مدیریت در مجموعه شهرداری بسیار سخت است.

وزیر کشور بیان کرد: شهرداری‌ها در کشور یکی از نهادهای تاثرگذار هستند و مدیریت دشواری دارند زیرا شهرهای کشور ما دارای قاعده و اصول مناسبی نیستند و در یک بستر تاریخی مناسب شکل نگرفتند.

وی به روند شکل‌گیری نامناسب شهرها در کشور اشاره و بیان کرد: در برخی از مناطق کشور هیچ تناسبی میان ضوابط علمی و قواعد شهرسازی نیست، بافت فرسوده و انبوه جمعیت سبب شده جمعیت زیادی در یک بستر جغرافیایی مناسب رشد نکنند.

وزیر کشور به اختیارات شهرداری‌ها و قوانین نامناسب شهری اشاره کرد و گفت: عدم ارتباط مناسب میان نهادهای مدیریتی و شهرسازی، روابط غیرمطلوب میان نهادهای اجتماعی و عدم توجه مدیران در گذشته به معماری شهری سبب شده شکل و شمایل شهرها هیچ تناسبی با مبانی علمی نداشته باشد.

رحمانی فضلی گفت: اگر مدیریت صحیح در شهر مشهد حاکم نشود در 10 سال آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شویم، از سال 56 در مشهد حضور داشتم و روند شکل‌گیری مشهد را به خاطر دارم و پیش‌بینی دولت این است که در 10 سال آینده مشهد با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شود.

وی به مولفه‌های دیگر شهرسازی اشاره و گفت: دسترسی آسان مردم به خدمات، ایجاد امنیت و آرامش پایدار، توزیع و شکل‌گیری عدالت در تمامی نواحی شهری از جمله مولفه‌های اصلی مدیریت شهری در تمامی کشورهای دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه توازن و نگاه ساختارگرایانه متناسبی میان نهادها ایجاد نشده است و دولت تدبیر و امید نیز یکی از اولویت‌های خود را حل مشکلات شهری به‌ویژه در کلان‌شهرها قرار داده است.

رحمانی فضلی گفت: دولت در برنامه کوتاه مدت در نظر دارد با مصوبات کمیسیون کلانشهرها که در وزارت کشور با حضور برخی از وزرا، رئیس شورای شهر تهران و شهردار تهران شکل گرفته مصوبات خوبی را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه این کمیسیون مقرر شد از جلسات بعدی رئیس شورای عالی استان‌ها نیز عضو این کمیسیون شود. اولویت اصلی وزارت کشور آسیب‌شناسی کلان‌‌شهرها با همکاری محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها است.

رحمانی فضلی به وضعیت لایحه مدیریت یکپارچه شهری در وزارت کشور اشاره و گفت: این لایحه در کمیسیون کلان‌شهرها در حال بررسی است و به‌زودی برای تصویب به دولت می‌رود تا در آینده نزدیک به شکل قانونی به تصویب مجلس برسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم مدیریت یکپارچه را حاکم کنیم نابسامانی شهری ادامه پیدا می‌کند و این موضوع با عقلانیت و اعتدال و شعارهای دولت همخوان نیست.

وزیر کشور تصریح کرد: درباره این لایحه نیز مخالفان زیادی وجود دارد، کسانی نگاه ارباب و رعیتی را هنوز در فعالیت‌های خود از بین نبرده‌اند با این لایحه مخالفت می‌کنند اما دولت برای تصویب این لایحه جدی است.

وی به فعالیت مثبت شهرداری تهران در حوزه مدیریت یکپارچه شهری اشاره و گفت: دستیابی به درآمد پایدار یکی از معضلات اصلی شهری است اما این مسئله از اولویت‌های ما است و دولت توجه ویژه ای به این موضوع دارد، ممکن است نیاز مالی شهرداری‌ها را نتوانیم برآورده کنیم اما باید به فکر درآمدزایی شهرداری‌ها در سراسر کشور باشیم و دولت مصمم است لایحه درآمد پایدار به تصویب برسد.

رحمانی فضلی به مشکلات عدیده دیگری که در قوانین اداری و استخدامی شهرداری‌ها اشاره و افزود: وزارت کشور و به‌ویژه معاونت عمرانی آن مصمم هستند که بسیاری از مشکلات موجود را حل کنند و شخص رئیس جمهور توجه ویژه‌ای به این مسئله دارد.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon