ماهیانه ۶ میلیون ایتالیایی داوطلبانه یک روز کار بدون مزد انجام می‌دهند

ماهیانه 6 میلیون ایتالیایی داوطلبانه یک روز کار بدون مزد انجام می‌دهند

خبرگزاری تسنیم:رئیس جمعیت صلیب‌سرخ ایتالیا با اشاره به اینکه ماهیانه ۶ میلیون ایتالیایی داوطلبانه یک روز کار بدون مزد با نگاه مهرورزی و بشردوستانه انجام می‌دهند،از ایجاد جمعیت‌های زوجی بین شهرهای فلورانس و اصفهان برای تبادل تجربیات داوطلبانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، هفته ای که گذشت هفته جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بود که متعاقب آن برنامه‌های با حضور بالاترین مقام‌های رسمی کشور از جمله رئیس جمهور اجرا و پروژه‌های متعددی نیز در حوزه امداد، دارو و داوطلبان افتتاح و راه اندازی شد، بطوریکه در همین هفته ارسال کشتی "نجات" حامل کمک‌های بشردستانه کشورمان برای مردم مظلوم یمن نیز صورت پذیرفت.

در این راستا گزارش‌ها و گفت‌وگوهای متفاوتی نیز از تلاشگران سرخ و سفید نجاتگران کشورمان منتشر شد، ولی وقتی پای گفت‌وگوی ایمیلی درمیان باشد، دست و دل آدم می‌لرزد از اینکه عنوانش چه باشد تا در خیل نامه‌های مجازی گم نشود تا لحظه‌شماری‌های آنلاین برای یک پاسخ مثبت.

یکی از همین گفت‌وگوهای مربوط به رئیس جمعیت صلیب‌سرخ ایتالیا بود و این درشرایطی بود که مسئول روابط‌عمومی صلیب‌سرخ ایتالیا این اضطراب را با جواب صمیمانه‌اش که نوشته بود «آقای فرانچسکو روکا از انجام این گفت‌وگوی ایمیلی بسیار خشنود خواهند شد» تمام کرد. یک هفته بعد، مصاحبه تنظیم شده را فرستاد و باز نوشت «در پرسیدن هیچ سوال دیگری یک لحظه شک نکن». مشغول خواندن متن می‌شوی و می‌فهمی با آنکه دکتر فرانچسکو روکا از سال 2013 به سمت ریاست جمعیت صلیب‌سرخ ایتالیا درآمده، چندباری به ایران سفر کرده است. او با مختصات فرهنگی ایران آشنا و از روابط دوستانه با هلال‌احمر راضی است و می‌گوید: هلال‌احمر ایران نهادی بشردوست است که هر لحظه رو به جلو پیش می‌رود.

س: اگر ممکن است برایمان از جایگاه صلیب‌سرخ ایتالیا در میان دیگر نهادهایی که فعالیت انسان‌دوستانه انجام می‌دهند، بگویید.

روکا: صلیب‌سرخ ایتالیا یکی از 4 هزار سازمان فعال بشردوستانه در کشور ایتالیا است. در کنار 150 هزار فعال داوطلب و 4 هزار کارمند سازمانی، فعالیت‌های ما در 635 کمیته تعریف شده‌ است که این گستره فعالیت صلیب‌سرخ ایتالیا را به نهادی بی‌رقیب در عرصه نهادهای بشردوستانه کشور ایتالیا، بدل کرده است.

در یک نگاه اجمالی زمانی که فعالان بشردوست برای امداد به انسان‌های نیازمند در صحنه حاضرند، آنچه صلیب‌سرخ ایتالیا را متمایز می‌کند سهل‌الوصول بودن امکانات و در دسترس بودن آن در تمام نقاط کشور است. آنچه ما را تبدیل به نهادی معتبر و موثق کرده است، اعتماد همیشگی دولت به فعالیت صلیب‌سرخ است. صلیب‌سرخ ایتالیا به عنوان عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، رسالتی حیاتی در زمینه کمک‌رسانی عمومی را بر دوش دارد. فعالیت صلیب‌سرخ به موقعیت‌های بحران ختم نمی‌شود و نقشی واسطه‌ای در روابط میان دولت و دیگر نهاد‌های بشردوست در جامعه برعهده دارد.

س: فرهنگ کار داوطلبانه در کشور شما چه جایگاهی داشته و صلیب‌سرخ ایتالیا در اشاعه این فرهنگ چه نقشی دارد؟

روکا: در بیست و سوم جولای 2014، موسسه ملی ایتالیا آماری در رابطه با فعالیت داوطلبانه در کشور منتشر کرد. این آمار نشان می‌دهد که در سال 2013 بالغ بر 6 میلیون و 63 هزار نفر ایتالیایی حداقل یک بار در ماه کار داوطلبانه انجام دادند. (جمعیت ایتالیا حدود 60 میلیون نفر است) این رقم معادل 12،3 درصد کل جمعیت کشور است، که به گمانم گویای وضعیت فعالیت داوطلبانه در کشور ماست.

در این میان، صلیب‌سرخ ایتالیا 150 هزار داوطلب فعال دارد که در سطوح مختلف به کمک جمعیت ملی صلیب‌سرخ می‌شتابند و ما را تنها نمی‌گذارند. میل به فعالیت داوطلبانه از مهرورزی به نوع بشر بیرون می‌آید. زمانی که انسان‌ها در جامعه در وهله اول به خود و بعد به دیگری مهر بورزند و بپذیرند در ازای کاری که انجام می‌دهند دستاوردی فراتر از مادیات خواهند داشت. صلیب‌سرخ به عنوان یک نهاد بشردوستانه باید از داوطلبان و امدادگران خود حمایت کند و این یکی از نقاط قوت جمعیت ماست که همیاران خود را تنها در بحران صدا نمی‌زند. صلیب‌سرخ داوطلبانش را دوست دارد. زمانی که داوطلب بداند کاری که می‌کند ارزشمند قلمداد می‌شود، در او تعهدی به وجود می‌آید که هر لحظه او را به کمک‌رسانی به دیگری وا می‌دارد.

س: چه بلایای طبیعی منطقه شما را تهدید می‌کند و اعتبارات صلیب‌سرخ ایتالیا بیش از همه در چه راهی استفاده می‌شوند؟

روکا: وضعیت زمین و تغییرات آب و هوایی، هر لحظه امکان اتفاق حوادث غیرمترقبه را بیشتر می‌کنند. بزرگ‌ترین بحرانی که در این میانه مناطق را تهدید می‌کند، آسیب‌پذیری جامعه و آماده‌نبودن آن در مواجهه با این لحظات نابهنگام است. کشور ما نیز از این تغییرات مصون نیست و به همین دلیل صلیب‌سرخ در کنار هزینه‌هایی که برای موقعیت‌های بحران در نظر می‌گیرد، بخش دیگری از بودجه و امکانات را برای آموزش و آماده‌سازی جوامع محلی در لحظات بحران صرف می‌کند. صلیب‌سرخ همواره از دولت درخواست کمک‌های مالی در این زمینه دارد، چراکه آماده‌بودن جوامع محلی قبل از حادثه، آسیب‌پذیری آن را به شدت کاهش می‌دهد. در کنار آموزش‌های لازم، بخشی از اعتبارات ما به حمایت از داوطلبان و امدادگران اختصاص یافته تا آنها با احساس امنیت روانی بیشتری کار خود را انجام دهند.

س: به نظر شما صلیب‌سرخ ایتالیا بیش از همه چه چالش‌هایی را پیش‌رو دارد؟

روکا: تلاش ما در صلیب‌سرخ ایتالیا همواره در جهت ساختن جمعیتی سریع‌الاقدام و توانمند بوده است که نه تنها پاسخگوی شرایط بحرانی باشد، بلکه از طرفی تغییرات در مسائل اجتماعی را مدام تحلیل کند. تحلیل مسائل روز جامعه نقاط آسیب‌پذیر جامعه را به ما نشان می‌دهد و آگاهی از میزان آسیب‌پذیری به ما می‌گوید کجا و چگونه در بحران مداخله کنیم.

امروز بیش از همه تمرکز ما بر چگونگی رویارویی با بحران اقتصادی و وضعیت مهاجران ایتالیاست. این بحران‌ها تاثیراتی از جمله تعصب‌های نژادی، تبعیض، خشونت، موادمخدر، تجاوز و اعتیاد در جامعه برجای می‌گذارند. صلیب‌سرخ ایتالیا پروژه‌هایی برای گروه‌های آسیب‌پذیر در این شرایط تعریف کرده است تا پیامدهای این بحران‌ها تا حد امکان کاهش پیدا کنند.

س: وضعیت روابط بین‌الملل و همکاری‌های خودتان را با جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر کشورهای دیگر را چگونه توصیف می‌کنید؟

روکا: صلیب‌سرخ ایتالیا از سال 2009 یکی از اعضای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بوده و از نوامبر2013 به عنوان معاون فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر انتخاب شده است. جمعیت ملی صلیب‌سرخ ما در سطح بین‌المللی همواره روابط گسترده‌ای داشته که در سال‌های اخیر با توجه به موقعیتی که در سطح بین‌المللی پیدا کرده، این روابط عمق بیشتری گرفته است.

در مورد همکاری‌های بین‌المللی نیز باید گفت که ما پروژه‌های مشترکی با جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اجرا کردیم. پروژه‌هایی از جمله جلوگیری از خشونت و پوشش اجتماعی مناطق محروم در آمریکای لاتین، فعالیت‌هایی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی در منطقه "منا" از وسیع‌ترین همکاری‌های ما با کشورهای دیگر هستند. در این پروژه‌ها شماری از داوطلبان و امدادگران متقابلاً در این مناطق تبادل شده و فعالیت داشتند. در سال‌های اخیر نیز ما در اقدامات انسان‌دوستانه‌ای در بحران‌های عراق، هائیتی و تونس مشارکت داشتیم.

س: فرآیند جذب و حفظ داوطلبان در صلیب‌سرخ ایتالیا چگونه است؟

روکا: طی سال‌ها هر چه فعالیت‌های صلیب‌سرخ گسترش یافته است، همکاری داوطلبان با ما بیشتر شده است. برنامه‌ای که تا سال 2020 در پی تحقق آن هستیم، اختصاص بخشی از انرژی و اعتبارات خود در زمینه مدیریت منابع داوطلب است. به همین خاطر ما در حال توسعه کمپین تازه‌ای با عنوان «وقتی که تو هستی» هستیم که تلاش ما در این کمپین حول توجه بیشتر به احساسات و وضعیت روحی داوطلبان شکل گرفته است، چرا که داوطلبان معرف اندیشه‌های صلیب‌سرخ و مرز ارتباط ما و مردم هستند. توجه به آنها به معنای توجه به فعالیت‌های بشردوستانه است.

همچنین ما پایگاه داده‌ای طراحی کردیم که در آن، داوطلبان می‌توانند با فعالیت‌هایی که با حوزه علاقه و تخصص آنها مرتبط است، آشنا شوند. هدف از این کار جلب مشارکت آنها در زمینه‌های گوناگون است. علاوه بر آن، به مدد این پایگاه ما نیز با صلاحیت داوطلبان و توانمندی آنها در حوزه‌های مختلف آشنا شده و می‌توانیم از امداد آنها با برنامه‌ریزی بیشتری استفاده کنیم.

س: نظر شما درباره روند تکامل هویت هلال‌احمر ایران در سال‌های اخیر چیست؟

روکا: من در سال‌های اخیر افتخار ملاقات با جمعیت هلال‌احمر ایران را چند بار داشتم و به نظرم این جمعیت ظرفیت‌های بالایی در عملکرد به‌موقع در زمان حوادث غیرمترقبه داشته و از امدادگران و داوطلبان متعهدی برخوردار است. برای من مهارت‌های مدیریتی دو مسئول اخیر جمعیت هلال‌احمر ایران نیز تحسین برانگیز است. عملکرد حرفه‌ای آنان و توانایی‌شان در توسعه همکاری‌های بین‌المللی شایان تقدیر است.

فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر ایران در نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مورد توجه بوده و اعتماد مجامع بین‌المللی به هلال‌احمر ایران به عنوان یکی از اعضای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به علت احترام به اصول هفتگانه بنیادین در تمام عملکردها بوده است. هلال‌احمر ایران همواره به دنبال ایفای نقشی پررنگ در زمینه امدادرسانی بوده و به نظر من موفقیتش در این زمینه اثبات شده است.

س: شما همکاری‌های متقابل میان صلیب‌سرخ ایتالیا و هلال‌احمر ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

روکا: تاکنون همکاری‌های متقابل دو جمعیت مثبت و راضی‌کننده بوده است. ما پیمان‌نامه‌هایی در زمینه دغدغه‌های مشترکمان امضا کردیم که ذیل فعالیت‌های گسترده‌ در دو کشور انجام می‌شوند از جمله در زمینه آموزش‌های حقوق بین‌الملل بشردوستانه و تبادل داوطلبانی با توانمندی بالا. یکی دیگر از موارد همکاری، ایجاد جمعیت‌های زوجی در شهرهای دو کشور ایران و ایتالیا مانند کمیته فلورانس و کمیته اصفهان است که این شاخه‌های استانی از تجربیات و دستاورد‌های یکدیگر استفاده می‌کنند. حمایت صلیب‌سرخ ایتالیا از هلال‌احمر ایران در مجامع بین‌المللی ما را به این باور رسانده که همکاری‌های متقابل دو جمعیت مسیر روشنی را طی می‌کند. برای من روند حرکت هلال‌احمر ایران تحسین‌برانگیز است و می‌دانم که دوستی متقابل دو جمعیت ادامه خواهد داشت.

س: به نظر شما چه توانایی ویژه و قابل توجهی در هلال‌احمر ایران وجود دارد؟

روکا: به نظر من برای افزایش بهره‌وری یک نهاد بشردوستانه فقط تعداد داوطلبان کافی نیست. با وجود آنکه یکی از نقاط قوت هلال‌احمر ایران را تعهد امدادگران می‌دانم، ولی امداد به تنهایی نمی‌تواند در لحظات بحران نجات‌بخش مردم باشد. فعالیت داوطلبانه در یک نهاد زمانی کارکرد مثبت دارد که در پس آن، مدیریت وجود داشته باشد و همانطور که گفتم مدیریت دو مسئول اخیر در هلال‌احمر ایران، جایگاه این جمعیت را تثبیت کرده است. استقلال آنها در تصمیم‌گیری و توان رهبری آنها در سطح ملی همان چیزی است در هلال‌احمر ایران به چشم می‌آید. به نظر من سیر صعودی هلال‌احمر ایران در بین جمعیت‌های منطقه ادامه خواهد داشت.

س: امروز جمعیت هلال‌احمر ایران در میان جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در دنیا چه موقعیتی دارد؟

روکا: در طی سال‌های اخیر رشد و توسعه عملکرد هلال‌احمر ایران سرعت پیدا کرده است. به خصوص در زمینه امداد در زمان بلایای طبیعی این جمعیت تا حد زیادی پاسخگوی نیازهای خود بوده است و این توانمندی از سطح منطقه بالاتر است. برای ارزیابی جایگاه یک جمعیت ملی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی فاکتورهای متعددی چون عملکرد داوطلبان، پاسخگویی به موقع در بحران، جمعیت‌های بومی و محلی، آموزش منابع و غیره وجود دارند که به نظر می‌رسد پیشرفت هلال‌احمر ایران در این فاکتورها موقعیت جمعیت را جابه‌جا کرده است.

ضمن اینکه در مورد جمعیت هلال‌احمر ایران باید فاکتورهایی چون موقعیت جغرافیایی، آسیب‌پذیری منطقه و ساختار دولتی را در نظر گرفت که با یک نگاه کلی می‌توان هلال‌احمر ایران را در جایگاه مناسبی قرار داد.

س: شما موقعیت جمعیت هلال‌احمر ایران را در آینده چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

روکا: من قبل از هر چیز برای جمعیت هلال‌احمر ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و مطمئنم که روند تکامل این جمعیت ملی با سرعت هر چه بیشتر ادامه خواهد داشت. با قدرتمندتر کردن ساختار سازمانی و ترسیم اهداف بلندمدت، جمعیت هلال‌احمر ایران می‌تواند یکی از جمعیت‌های ملی اثرگذار در سطح جهانی باشد و در مقابله با بحران‌هایی احتمالی که در آینده، بشر را در تمام دنیا درگیر می‌کنند، امدادرسان خواهد بود.

با وجود آنکه جغرافیای ایران، آن را تبدیل به منطقه حساس در زمینه حوادث طبیعی کرده است، منصفانه نیست تنها علت موقعیت مناسب هلال‌احمر ایران را مختصات مکانی‌اش بدانیم. به نظر من هلال‌احمر ایران تا این لحظه در مقابله با بحران عملکرد خوبی داشته و این عملکرد قطعاً ظرفیت بهترشدن دارد.

جمعیت ایران جوان است و نیروهای داوطلب بالقوه‌ای را در خود جای داده است که هلال‌احمر با ترغیب آنها به همکاری بر مبنای انسانیت و نوع‌دوستی می‌تواند از توانمندی‌های ریز و درشت آنها در فعالیت‌های داوطلبانه بیش از هر زمان استفاده کند.

به‌علاوه به نظر من جایگاه هلال‌احمر ایران در فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ارتقا خواهد یافت، چراکه هلال‌احمر ایران امروز با اقتدار هر چه بیشتر سعی در ایفای نقش ملی و بین‌المللی خود دارد و هیچ چیز جز پایبندی به اصول هفت‌گانه در کنار مدیریت مناسب، یک جمعیت ملی را به سمت آینده‌ای روشن پیش نخواهد برد. این همان نکته ویژه‌ای است که هلا‌احمر ایران به‌درستی آن را درک کرده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon