چشمه‌ها، منبع اصلی تامین آب روستائیان استان کرمانشاه در حال خشک شدن هستند


چشمه‌ها، منبع اصلی تامین آب روستائیان استان کرمانشاه در حال خشک شدن هستند

خبرگزاری تسنیم: چشمه‌ها، منبع اصلی تامین آب روستائیان استان کرمانشاه در حال خشک شدن هستندخشکسالی عرصه زندگی را بر ساکنان روستاهای استان کرمانشاه تنگ کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، استان کرمانشاه 2889 روستا دارد که از این تعداد یک 1756 روستا بالای 20 خانوار و 851 روستا زیر 20 خانوار و باقی روستاها نیز خالی از سکنه شده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از روستاهای دارای سکنه استان کرمانشاه از نعمت آب شرب سالم بی‌بهره هستند و این مشکل یکی از عوامل اصلی کم رغبتی ادامه زندگی در روستاها بوده و مسیر مهاجرت به شهر را فراهم کرده است. 

نبود شبکه آبرسانی برای همه روستاها و کاهش بارندگی‌ها عرصه را برای ادامه زندگی سالم بر روستاییان استان کرمانشاه تنگ کرده است که اضطراب نبود آب و چگونگی تأمین آن سلامت این قشر را تهدید می‌کند.

در سال‌های پر آبی روستاییان به کمک چشمه‌ها آب مورد نیاز خود را تأمین می‌کردند اما با خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه صنعت کشاورزی از آب چاه‌ها سبب کاهش چشمگیر سطح آب‌های زیر‌زمینی و خشک شدن چشمه‌ها شده است.

 

150 لیتر، سهمیه آب روزانه خانوار روستایی

مدیر‌عامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در رابطه با تأمین آب شرب روستاییان فاقد شبکه آبرسانی گفت: با آغاز نخستین بارندگی‌ها در استان روستاهای نیازمند آب شرب 5درصد کاهش می‌یابند که در آبان ماه سال گذشته از مجموع 220 روستای نیازمند آب شرب با 5درصد کاهش، 209 روستا با 8256 خانوار تحت پوشش آبرسانی سیار قرار گرفتند.

ایرج شهبازی افزود: آبرسانی سیار به روستاهای نیازمند آب شرب مربوط به شهرستان خاصی نیست و در تمام شهرستان‌های استان کرمانشاه روستاهای فاقد آب شرب وجود دارند و سهمیه آب هر خانوار روستایی که از طریق تانکرهای آبرسان تامین می‌‌شود بین 150 تا 200 لیتر در روز است.

از سوی دیگر با وجود تصویب طرح‌های متعدد آبرسانی روستایی برای کاهش رنج‌های این قشر، مشکلات تأمین اعتبار برای ساخت و بهره‌برداری از این طرح‌ها سدی بر پایان آبرسانی‌های سیار محسوب می‌شود.

مدیر‌عامل آبفار استان کرمانشاه افزود: در 488 روستا طرح‌های آبرسانی در دست اقدام است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از 27هزار خانوار روستایی با جمعیتی بالغ بر 100هزار نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی مستقیم پیدا می‌کنند.

شهبازی با بیان اینکه در حال حاضر آبرسانی سیار به روستاها در حال انجام است، گفت: بیش از 5180 خانوار روستایی با جمعیت 23 هزار و 931 نفر به دلیل عدم برخورداری از آب شرب سالم در استان کرمانشاه از طریق تانکرهای حامل آب، آبرسانی می‌شوند.

با ورود به فصل گرم سال بیش از 270 روستا با مشکل نبود آب مواجه می‌شوند و روستاهایی که در نواحی گرمسیری از جمله روستاهای مربوط به شهرستان‌های گیلان‌غرب و قصرشیرین همچنین سرفیروزآباد که از توابع شهرستان کرمانشاه قرار دارند با مشکلات بی‌آبی مواجه هستند.

آبرسانی سیار به 146 روستای استان کرمانشاه

معاون بهره‌برداری آبفار استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در حال حاضر 146 روستا از طریق تانکرهای حامل آب، آبرسانی می‌شوند، اظهار کرد: 62 روستای در شهرستان‌های کرمانشاه و گیلان‌‌غرب با 2929 خانوار به کمک چهار چاه اجاره‌ای که با نصب کنتورهای حجمی به شبکه آبرسانی روستایی متصل می‌شوند به آب شرب دسترسی پیدا می‌کنند.

فرامرز شوهانی تعداد روستاهای شهرستان کرمانشاه را که به کمک چاه‌های اجاره‌ای تأمین آب می‌شوند را 25 روستا اعلام و عنوان کرد: 37 روستای گیلان‌غرب  نیز به روش مذکور از آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

در صورت تأمین اعتبار و توجه و تلاش مسئولان مربوطه برای تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری در زمینه توسعه و آبادانی روستاها، تعداد بسیاری از روستاهای محروم به طور ثابت و مستمر از نعمت آب شرب سالم پس از بهره‌‌‌برداری از طرح‌های آبرسانی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام / ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon