لزوم توسعه حمل و نقل ریلی برای افزایش تجارت بین اعضای اکو


لزوم توسعه حمل و نقل ریلی برای افزایش تجارت بین اعضای اکو

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه تجارت بین اعضای اکو گفت: درحال حاضر سهم حمل و نقل ریلی در میان کشورهای عضو اکو چندان قابل توجه نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی در دوازدهمین اجلاس روسای راه آهن‌های اکو، اظهار کرد: منطقه اکو دارای گستره وسیعی از نظر وسعت بالغ بر 8 میلیون کیلومتر مربع و سهم 5.3 درصدی در جغرافیای جهان است. این منطقه جمعیتی حدود 440 میلیون نفر و سهم 6.2 درصدی از جمعیت جهان را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه با این وجود سهم منطقه اکو در تجارت بین المللی به این اندازه نیست، تصریح کرد: سهم اکو در تجارت جهان تنها 3 درصد و حدود 800 میلیارد دلار است. از این میزان فقط حدود 50 میلیارد دلار آن تجارت بین کشورهای عضو اکو است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این سهم کم نشان می‌دهد زیربناها و ساختارهای لازم برای گسترش شتابان ترانزیت در این منطقه که جریان تجارت درون منطقه‌ای و بین المللی را هموار می کند کافی و مطلوب نیست و باید به طور جدی در اولویت تصمیم گیری قرار گیرد.

آخوندی با بیان اینکه در این بین اهمیت و جایگاه حمل و نقل در رونق تجارت و بازرگانی انکارناپذیر است، گفت: براین منوال جایگاه حمل و نقل ریلی در حمل و نقل سبز، مقرون به صرفه، کارآمد، قابل اعتماد و در دسترس همگان به عنوان یکی از راهکارهای حصول به اهداف توسعه پایدار بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: همه ما با این پیش فرض در اینجا گرد هم آمده‌ایم که توسعه حمل و نقل ریلی برای هیچ لحظه‌ای نباید از دستور کار دست‌اندرکاران و تصمیم سازان حوزه حمل و نقل خارج شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه این مسئله در منطقه وسیع جغرافیایی اقتصادی اکو واضح است، گفت: سهم حمل و نقل ریلی در میان کشورهای عضو اکو چندان قابل توجه نیست به لحاظ سنتی و نیز تبعیت از محدودیت‌های جغرافیایی اعم از محصور بودن اغلب کشورهای عضو در خشکی حمل و نقل جاده‌ای شیوه غالب حمل و نقل و ترانزیت در منطقه اکو باقی مانده است. 

آخوندی ادامه داد:  موقعیت کشورهای عضو اکو برای اتصال شرق به غرب اروپای و آسیا و اتصال نقاط مهم مراکز جمعیتی، تولیدی و  مصرفی از نظر حمل و نقل موقعیت ویژه‌ای است و امکان سرمایه گذاری دولتی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی در تقویت زیربناهای ریلی اقتصادی و توجیه پذیر است.

وی تأکید کرد: سهم اکو از سرمایه گذاری‌های عظیم مستقیم به خارجی در جهان فقط سه درصد بوده است از این رو حرکت ما به سمت جذب سرمایه گذاری برای تقویت حمل و نقل ریلی باید سرعت بیشتری به خود بگیرد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مواردی اشاره کرد و گفت: افتتاح خط آهن ایران ترکمنستان قزاقستان موسوم به راه آهن شرق دریای خزر رویداد بزرگی در منطقه و نویدبخش رونق تجارت و ترانزیت و تسهیل در مسیر شمال جنوب برای کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و همچنین اتصال آسیا به اروپا است.

آخوندی افزود: بهره برداری کامل از این مسیر مستلزم توافق کشورهای مسیر روی تنظیم نظام تعرفه‌های یکسان، کاهش تعرفه‌ها رفع موانع سخت افزاری و فیزیکی و همچنین راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای است.

وی ابراز امیدواری کرد: هدف این پروژه یعنی انتقال سالانه 20 میلیون تن بار در افق بلند مدت با برنامه ریزی مطلوب و عالمانه کشورهای مسیر محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه رفع حلقه‌های مفقود ریلی در مسیر شمال جنوب در قلمرو ایران آذربایجان و ترکیه اتصال شبکه‌های منطقه را بیش از پیش تقویت می‌کند، اظهار کرد: همچنین تقویت اتصالات ریلی اکو در مسیرهای استانبول-آلماتی، آلماتی-بندر عباس، اسلام آباد-تهران-استانبور و برنامه‌ریزی برای تسریع در احداث پروژه مهم ریلی قزاقستان-تاجیکستان-افغانستان ایران بیش از هر چیزی نیازمند اجماع نظر روی این مسئله است که حمل و نقل ریلی دورنمای توسعه پایدار در کشورهای منطقه اکو را روشن کرده و راه اندازی قطارهای برنامه‌ای بدون هیچ شائبه‌ای رفاه و امنیت جمعی مردم منطقه اکو را به ارمغان خواهد آورد.

آخوندی تأکید کرد: تلاش برای طراحی مکانیزم‌های مناسب جذب سرمایه گذاری خارجی، استفاده از ظرفیت نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه گذار بین المللی و جذب مشارکت بیشتر بخش خصوصی برای تأمین مالی تکمیل زیربناهای حمل و نقل می‌تواند کشورهای عضو اکو را برای رسیدن به اهداف کمک کند.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه