هشدارهای صریح قاره سبز به لندن


هشدارهای صریح قاره سبز به لندن

خبرگزاری تسنیم: سران اتحادیه اروپا بارها به نخست وزیر انگلیس هشدار داده‌اند که به جای تقابل با اروپای واحد و اصرار در خصوص کسب امتیازات بیشتر نسبت به سایر اعضا، رو به همیاری و همسانی با دیگر اعضا بپردازد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، همان گونه که پیش بینی می شد، پیروزی دوباره محافظه کاران در انتخابات سراسری انگلیس با استقبال سران اروپای واحد مواجه نشده است.

در این میان، سران اتحادیه اروپا بارها به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هشدار داده اند که به جای تقابل با اروپای واحد و اصرار در خصوص کسب امتیازات بیشتر نسبت به سایر اعضا، رو به همیاری و همسانی با دیگر اعضا بپردازد.

با این حال دیوید کامرون که اساسا پیروزی خود بر حزب کارگر را مدیون و مرهون ایستادگی در برابر بروکسل می داند، قصد باج دادن به اتحادیه اروپا را ندارد! همین فعل و انفعالات دامنه منازعات جدید میان لندن و اروپای واحد را وسیع تر و گسترده تر ساخته است. اما سوال اصلی اینجاست که چنین منازعه ای در نهایت به مجا خواهد انجامید؟ آیا در نهایت دیوید کامرون حاضر به عقب نشینی در برابر بروکسل خواهد شد؟ آیا سران اروپای واحد حاضر هستند جهت حفظ انگلیس در مجموعه خود امتیازات مدنظر کامرون را به وی اعطا کنند؟

در آینده پژوهی مناسبات انگلیس و اتحادیه اروپا با فاکتور و مولفه ای تعیین کننده به نام "ترس اروپای واحد از فروپاشی" مواجه هستیم. در جریان منازعات یونان و منطقه یورو ( و متعاقبا اتحادیه اروپا) بر سر اصلاحات مالی و ریاضتی شاهد بودیم که اکثر سران کشورهای اروپایی با خروج آتن از مجموعه خود موافق نبودند. این رویکرد در حال حاضر نیز وجود دارد. حفظ اروپای واحد در حال حاضر برای سران کشورهای اروپایی حکم راهبرد کلانی را دارد که هر روز بر ضریب آسیب پذیری آن افزوده می شود!

سران قاره سبز به خوبی می دانند که حفظ انگلیس در اروپای واحد بدون هزینه نخواهد بود. در آن سوی میدان، دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که اتفاقا تا چندی قبل خود نیز از مخالفان خروج کشورش از اروپای واحد محسوب می شد ، کوتاه آمدن در مقابل بروکسل را نقطه آسیب خود در کشورش می داند. در صورتی که دیوید کامرون از خواسته های خود در مقابل اروپای واحد عقب نشینی کند با خشم و غضب رای دهندگانی مواجه خواهد شد که تا این لحظه خواستار حفظ وی در خانه شماره 10 خیابان داونینگ استریت هستند.

در این میان، دیوید کامرون و حزب متبوعش دو راه پیش رو ندارند: یکی اینکه در ضمن مذاکره با اروپای واحد امتیازات ویژه ای را در زمینه های مهاجرتی ، استخدامی و تعهدات مالی و بودجه ای نسبت به سایر اعضا وضع کنند. در این صورت انگلیس تبدیل به بانفوذترین و قدرتمند ترین عضو اتحادیه اروپا خواهد شد.

اگرچه این گزینه برای دیوید کامرون و شهروندان انگلیسی مطلوب خواهد بود اما منجر به بر انگیخته شدن خشم سایر سران و ملتهای اروپایی خواهد شد. در این صورت، انگلیسی ها به شهروندان درجه اول اروپا و ساکنان  دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به شهروندان درجه دوم تبدیل خواهند شد.

دومین راه پیش روی دیوید کامرون، اعلام شکست مذاکرات لندن و اروپای واحد و برگزاری همه پرسی سال 2017 میلادی خواهد بود. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که برگزاری این همه پرسی فعلا به سود اروپای واحد نیست! اقبال شهروندان انگلیسی نسبت به خروج از اتحادیه اروپا موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد ، آن هم در شرایطی که انگلیسی ها مخالف درگیر شدن در بحرانهای اقتصادی مشترک در قاره سبز می باشند!

طی روزهای اخیر و پس از پیروزی دیوید کامرون در انتخابات سراسری انگلیس، هشدارها و طعنه های سران اروپای واحد به انگلیس بیشتر شده است. "ژان کلود یونکر" رئیس کمیسیون اروپا که قبل از انتخابات اعلام کرده بود کمترین سخنی با کامرون در خصوص ماندن یا خروج انگلیس در اروپا نخواهد گفت، این بار خواسته است تا سخنان نخست وزیر انگلیس در این مورد خاص را بشنود! خوزه مانوئل باروسو رئیس سابق کمیسیون اروپا معتقد است که قعلا دیوید کامرون با نتایجی که در انتخابات کسب کرده در وضعیتی بهتر و بالاتر نسبت به شرکای اروپایی خود قرار دارد و این موضوع باید از سوی اروپا پذیرفته شود! با این حال سران اروپای واحد معتقدند که کمترین امتیازدهی به لندن با هدف جلوگیری از برگزاری همه پرسی خروج از اروپا ( در سال 2017 میلادی) به معنای نارضایتی شدید و طغیان دیگر اعضای اروپایی خواهد بود.

سیاستمداران سایر کشورهای اروپایی به دیوید کامرون در خصوص رویکردی که در تقابل با اروپای واحد در پیش گرفته هشدار داده اند. یکی از این افراد صدر اعظم اتریش می باشد . "ورنر فایمن" در این خصوص می گوید:
" اتحادیه اروپا به سیاستمدارانی نیاز دارد که مسئولانه رفتار کنند و از یک سیاست مشترک اروپایی حمایت نمایند، به خصوص در این شرایط حساس. در شرایط کنونی، من شاهد روندی معکوس در انگلیس هستم. هدف اتحادیه اروپا این نبوده است که هر کشور عضوی تنها بخواهد به قیمت متضرر شدن سایر کشورها به منافع مورد نظر خود دست یابد."

با این حال کار دیوید کامرون و حزب محافظه کار انگلیس از این هشدارها گذشته است! نخست وزیر انگلیس هم اکنون به سبب حفظ آرای طرفداران حزب کارگر و به واسطه کابینه یکدستی که تشکیل داده است خود را متعهد به تقابل با اروپای واحد در مسیر " کسب امتیازات بیشتر " یا " خروج از اتحادیه اروپا" می داند. در این میان بهترین گزینه برای سران کشورهای اروپایی، عدم اعطای امتیازات ویژه به لندن از یک سو و شکست همه پرسی سال 2017 از سوی دیگر است. با این حال نظرسنجی های موجود در انگلیس و جو ضد اروپایی به وجود آمده امکان هرگونه خوشبینی را از سیاستمداران اروپایی سلب می نماید!

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان