زیرساخت‌های سوادآموزی کشور ارتقا می‌یابد


زیرساخت‌های سوادآموزی کشور ارتقا می‌یابد

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: جذب و آموزش از مهم‌ترین زیرساخت‌های سوادآموزی بوده و باید در اولویت قرار گیرد و در همین راستا زیرساخت‌های سوادآموزی کشور ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساوه، علی باقرزاده ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه با اشاره به اینکه باید توجه به سوادآموزی در جامعه مورد توجه قرار گیرد اظهار داشت: باید در راستای شناسایی بیسوادان در جامعه تدابیر لازم اندیشیده شود و این مهم در راستای عدالت آموزشی در جامعه محقق شود.

وی افزود: دولت در راستای سوادآموزی در کشور سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته که یکی از این روش‌ها آسان ‌کردن قوانین سوادآموزی در کشور بوده یعنی اینکه هر فرد بی‌سوادی بتواند توسط هر فرد باسواد دیگری و با هر کتاب آموزشی سواد خواندن و نوشتن را یاد بگیرد.

معاون‌وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به‌منظور تشویق و ترغیب مردم به سواددار شدن از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت بوده و به همین منظور اگر بی‌سوادی فردی در گروه سنی 10 تا 49 سال توسط آموزش و پرورش شهرستان محرز شود و این فرد توسط فردی از اعضای خانواده خود سواد خواندن و نوشتن را فرا گیرد 700 هزار تومان هزینه نقدی به صورت تشویقی دریافت می‌کند.

باقرزاده با اشاره به اینکه کشور ایران یکی از محدود کشورهای بوده که سوادآموزی در آن رایگان انجام می‌شود گفت: میانگین سن افرادی که تحت پوشش طرح باسوادی قرار گرفته‌اند 31 سال است که تمام این افراد زیر 50 سال هستند و باید با فراهم کردن امکان جذب و آموزش زیرساخت‌های باسواد کردن مردم توسط دولت ایجاد شود.

وی افزود: بایستی‌در راستای باسواد کردن مردم از سیاست‌های تشویقی استفاده شود که یکی از این سیاست‌ها و اهرم‌های تشویق پرداخت 20 درصد معادل هزینه سواددار کردن فرد بیسواد به وی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بیسوادی در کشور دلایل متعددی دارد که عوامل فردی، محیطی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از مهم‌ترین آن بوده و باید تلاش شود با استفاده از آمار سطحی و سرشماری نفوس که از انواع سرشماری‌های بی‌سوادان بوده این افراد را شناسایی و در راستای سوادآموزی این افراد گام برداشته شود.

باقرزاده با اشاره به اینکه در کشور ما مطابق با سرشماری انجام شده سال 90 بیش از 9  میلیون و 719 نفر مهارت‌های اولیه سواد را نداشته‌اند گفت: در همین سال‌و مطابق با آمار به دست آمده 10 میلیون و 600 هزار نفر نیز خود را کم‌سواد معرف کرده‌اند.

وی افزود: جامعه هدف در کشور ما در حوزه سوادآموزی سنین بین 10 تا 49 سال پیش‌بینی شده که برهمین اساس 10 میلیون نفر بیسواد در این رده سنی در کشور وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مسدود نبودن ورودی بیسوادی، کمبود منابع مالی و ماندگاری ضعیف مهارت کسب شده و بازگشت به بیسوادی ازمهم‌ترین دلایل کاهش تعداد و درصد بیسوادی در کشور است.

باقرزاده با اشاره به اینکه داشتن سواد حق هر فردی در جامعه بوده گفت: بی‌سوادی محصول عدم ورود افراد به مراکز آموزش رسمی و غیر رسمی بوده و تمامی افراد این حق را دارند که از آموزش و پرورش استفاده کنند و بتوانند زندگی خردمندانه‌ای را داشته باشند.

وی افزود: طرح شناسایی و آموزش اولیاء بی‌سواد دانش‌آموزان باید اجرائی شود و مدیران مدارس این وظیفه را دارند که اطلاعات جامعی از اولیاء بی‌سواد دانش‌آموزان تهیه کنند تا از این طریق زمینه آموزش و سوادآموزی آنها فراهم شود.

معاون وزیر آموزش‌و پرورش تصریح کرد: بی‌سوادهایی که از فرصت حضور در کلاس‌های سوادآموزی استفاده کنند تشویق شده و در صورت بی توجهی به این مهم با محدودیت‌هایی از قبیل ممانعت صدور گواهی‌نامه و پروانه کسب مواجه می‌شوند.

باقرزاده با اشاره به برگزاری دوره مقدماتی گفت: در دوره مقدماتی 19 میلیون نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 10 میلیون نفر موفق شدند این دوره را با موفقیت سپری کنند و در دوره تکمیلی سوادآموزی 12 میلیون نفر ثبت‌نام شده که از این تعداد 7 میلیون نفر از آنها توانستند این دوره را با موفقیت سپری کنند.

وی افزود: همچنین در  دوره پایانی نیز 3 میلیون نفر ثبت‌نام شدند که باید تلاش شود تا بتوانیم سطح بی‌سوادی در جامعه را کاهش دهیم و آموزش بی‌سواد دانش‌آموزان از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان بوده زیرا 940 هزار ولی دانش‌آموز زیر 50 سال داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر موسسه غیر دولتی، نهاد عمومی، تعاونی اگر بتواند کودکان در معرض آسیب زیر 19 سال به امر تحصیل و سوادآموزی هدایت کند 350 هزار تومان تا 400 هزار تومان به ازای هر نفر پاداش دریافت می‌کند.

باقرزاده با اشاره به اهمیت باسواد کردن اتباع بیگانه گفت: این مهم نیز در دستور کار بوده و باجدیت دنبال می‌شود که سال گذشته 5 برابر کمک کمیساریای عالی سازمان‌ملل از منابع دولتی برای باسوادی این افراد مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon