آمار بی‌سوادی در بروجرد افزایش یافته است


آمار بی‌سوادی در بروجرد افزایش یافته است

خبرگزاری تسنیم: معاون سیاسی امنیتی فرماندار بروجرد گفت: معضل بی‌سوادی در بروجرد در سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته که شتاب‌بخشی به رفع بی‌سوادی وظیفه تمامی متولیان امر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، احمد گودرزیان عصر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان اظهار داشت: معضل بی‌سوادی در بروجرد در سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته که شتاب‌بخشی به رفع بی‌سوادی وظیفه تمامی متولیان امر است.

وی با تأکید بر مبارزه برای ریشه کن کردن بی‌سوادی در این شهرستان، افزود: بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی استانداری لرستان تعداد افراد بی‌سواد در استان در سال 1390 بیش از 117 هزار نفر بوده که این آمار در سال 93 با کاهش زیاد به 45 هزار نفر رسیده است.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار بروجرد بیان کرد: رده سنی بی‌سوادی بین 10  تا 49 ساله است که متأسفانه استان لرستان در کشور با دارا بودن رتبه چهارم از نظر تعدد بی‌سوادان در این رده سنی پس از استان‌های محرومی نظیر سیستان و بلوچستان و کردستان قرار گرفته است.

وی با اشاره به آمار روبه رشد بی‌سوادی در شهرستان بروجرد عنوان کرد: براساس همین آمار شهرستان بروجرد پس از کوهدشت بیشترین آمار بی‌سوادان استان لرستان را به خود اختصاص داده که این تعدد آمار در سال‌های اخیر معلول مشکلات متعددی در این شهرستان رو به رشد است.

گودرزیان با تأکید بر این‌که در سال جاری باید از این میزان کم سوادی و بی‌سوادی در بروجرد کاسته شود، خاطرنشان کرد: کارشناسان امر با بررسی و دقت باید زمینه‌های افزایش بی‌سوادی در بروجرد را مورد کنکاش قرار داده تا متولیان امر با علم به دلایل افزایش این معضل اجتماعی، مانع گسترش آن در طبقات آماده به تحصیل نظیر دانش‌آموزان شوند.

وی با اشاره به این‌که سرمایه و زیرساخت هر امر بستگی به توان آموزشی در آن زمینه دارد، گفت: با توجه به ثابت بودن گروه جمعیتی در شهرستان بروجرد این آمارها نگران کننده است.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار بروجرد با اشاره به این‌که شهرستان بروجرد یک شهر مهاجرپذیر در سال‌های اخیر بوده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد افزایش آمار بی‌سوادی در بروجرد مربوط به شهروندان ثابت این شهر نیست بلکه افزایش آن در سال‌های اخیر به دلیل حضور افراد با دلایل مختلف در این شهرستان بوده که این آمار را افزایش داده است.

وی با بیان این‌که شهرستان بروجرد در حال حاضر در مجموع بخش‌های مرکزی و اشترینان بیش از هفت هزار بی‌سواد و کم سواد دارد، بیان کرد: این آمار حاکی از مشکلات حادی در طبقات مختلف اجتماعی در عدم دسترسی به آموزش‌های تکملیی در زمینه سوادآموزی است.

گودرزیان تصریح کرد: با انتشار آمارهایی از سوی مراجع قانونی آمارهای بی‌سوادی در بروجرد نگران کننده است.

علی مرتضی مرادی مسئول نهضت سوادآموزی بروجرد نیز در این جلسه اظهار داشت: ریشه کن کردن تمام و کمال بی‌سوادی در بروجرد نیازمند به کارگیری تمامی امکانات دستگاه‌های متولی امر است و نهضت سوادآموزی به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار این مسئولیت خطیر باشد.

وی وجود یک سیستم آموزشی قوی را در کشورهایی که توانسته‌اند با این معضل مبارزه کنند، در ریشه کنی بی‌سوادی مؤثر دانست و افزود: در این‌گونه کشورها امکان ترک تحصیل برای هیچ دانش‌آموزی وجود ندارد بنابراین آمار بی‌سوادی در آن‌ها به صفر رسیده است اما این آمارها در ایران به دلیل نبود اهرم های قانونی در زمینه بازدارندگی از ترک تحصیل دانش‌آموزان، همه ساله در کشور و به ویژه در استان لرستان رو به افزایش است.

مسئول نهضت سوادآموزی بروجرد با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در دنیای امروز، بیان کرد: پیگیری مسئله مهم سوادآموزی در کشور یک جریان مهم فرهنگی در راستای شکوفایی توانمندی‌های داخلی کشور است که می‌تواند در آینده علمی تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که سوادآموزی یک تکلیف شرعی و دینی مهم است، عنوان کرد: ریشه کنی بی‌سوادی در بروجرد نیازمند یک عزم جدی و جهادی عملی است که تحقق این مهم نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های متولی امر است تا با استفاده از ساختارهای آموزشی موجود در نهادهای متولی امر بتوان به این مهم دست یافت.

مرادی با اشاره به دوره‌های آموزشی سوادآموزی در شهرستان بروجرد، خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزشی ساختار سوادآموزی تحت سه دوره آموزشی برنامه‌ریزی می‌شود که این دوره‌ها عبارتند از دوره سواد آموزی ویژه افراد بی‌سواد که این دوره معادل 400 ساعت آموزش است که به منظور دستیابی افراد به سواد خواندن و نوشتن برگزار می‌شود.

وی دوره تحکیم سوادآموزی را ویژه تعمیق و تحکیم سواد برای کم سوادان دانست و گفت: در این دوره آموزشی افراد کم سواد و یا بازمانده از تحصیلات ابتدایی که علاقمند به ادامه تحصیلات هستند می‌توانند با فراگیری آموزش‌ها نسبت به تحکیم سوادآموزی آموزش ببینند.

مسئول نهضت سوادآموزی بروجرد دوره سوم آموزش‌های نهضت سوادآموزی را دوره انتقال دانست و اظهار داشت: این دوره به مدت 800 ساعت مشتمل بر دو دوره 600 ساعته حضوری و 200 ساعته غیرحضوری به مدت 8 ماه برای افراد بازمانده از تحصیلات ابتدایی به منظور دریافت گواهینامه تحصیلات اموزشی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به کمبود امکانات موجود در حوزه آموزش‌های نهضت سوادآموزی در بسیاری از روستاهای این شهرستان، بیان کرد: مدارس تخریبی، عدم امکانات آموزشی برای مربیان نهضت، نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم در مدارس روستاهای این شهرستان تنها بخشی از مشکلات موجود در این حوزه است که روند سوادآموزی علاقمندان را با مشکل مواجه کرده است.

مرادی با اشاره به برخی آمارهای غیرواقعی مبنی بر تعداد بی‌سوادان بروجرد، افزود: سامانه‌ای که در آن تعداد بی‌سوادان ثبت می‌شود در بسیاری از موارد با اشتباهاتی افراد باسواد را بی‌سواد ثبت کرده که این خود دلیل اصلی افزایش غیرواقعی آمار بی‌سوادی در بروجرد است که مورد قبول نهضت سوادآموزی بروجرد نیست.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon