رفع تحریم‌ها در توافق نهایی پر از پرانتز است؛ ولی تعهدات شفاف و روشن

رفع تحریم‌ها در توافق نهایی پر از پرانتز است؛ ولی تعهدات شفاف و روشن

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه نگارش متن نهایی توافق به پایان رسیده، گفت: در این توافق بخش‌های مربوط به تعهدات ایران شفاف و روشن است و پرانتز ندارد، اما رفع تحریم‌ها و اعتمادسازی که مشمول بازرسی‌ها می‌شود، لاینحل مانده است.

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: به نظر می‌رسد کار نگارش متن نهایی توافق به پایان رسیده و تنها پرانتزهایی باقی مانده و در حال حاضر طرفین مذاکره‌کننده از ابتدای متن توافق مشغول گفت‌وگو درباره موارد مطرح شده در پرانتزها هستند تا صفحات را از پرانتزها پاکسازی کنند.

وی با بیان اینکه در این توافق بخش‌های مربوط به تعهدات ایران شفاف و روشن است و پرانتز ندارد، گفت: دو موضوع اساسی که ما به‌خاطر آن وارد مذاکره شدیم، یعنی رفع تحریم‌ها و اعتمادسازی که مشمول بازرسی‌ها می‌شود و برای ایران مهم است، حل‌نشده باقی مانده، اما در مقابل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به اهدافی که در مذاکرات دنبال می‌کردند، رسیدند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مصاحبه اخیر عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان، گفت: آقای عراقچی در مصاحبه اخیرش به این موضوع اذعان داشت که دو بحث تحریم‌ها و بازرسی‌ها لاینحل مانده و بقیه موضوعات که وعده‌های ما به آنهاست، روشن و شفاف است، لذا ایراد کار همین است که ایران تمام امتیازات را به آنها داده و قرار بود تنها دو امتیاز بگیرد که آنها هم لاینحل است.

** برخی می‌گویند دلواپس‌ها یک عده خاصی هستند، اما اکثراً دلواپسند

نقوی حسینی افزود: براساس آنچه در مذاکرات مطرح شده طرف غربی می‌خواهد لغو تحریم‌ها را به‌یک‌باره زمانی 6ماهه موکول کند تا پس از راستی‌آزمایی و تأیید آژانس درباره لغو تحریم‌ها تصمیم بگیرند، یعنی آژانس انرژی اتمی مرجع راستی آزمایی شد؛ آژانسی که اطلاعات هسته‌ای ما را به صهیونیست‌ها می‌داد و همواره علی‌رغم تمام شفاف‌سازی‌های ایران، یک بار هم ما را تأیید نکرده است.

وی تأکید کرد: این ضعف‌هایی است که همه را به‌شدت نگران می‌کند درحالی که برخی می‌خواهند بگویند، دلواپس‌ها یک عده خاصی هستند و مواضع سیاسی خاصی دارند، اما اکنون بسیاری افراد مثل آقایان لاریجانی و ولایتی دراین‌باره موضع‌گیری کردند، لذا اکثراً دلواپس هستند و مجلس هم به‌شدت ملتهب و خواهان اقدام جدی است.

این نماینده مجلس درباره اقدامات مجلس گفت: جمع‌بندی مجلس این بود که ابتدا یک بیانیه صادر و به‌نحوی موضع‌گیری کنیم، سپس طرح‌هایی که تحت عنوان یک‌فوریت و دوفوریت در مجلس مطرح شده ادغام شود و طرح جامعی برای این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد. در واقع قرار شد مفاد طرح دوفوریتی به طرح یک‌فوریتی الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای اضافه شود و پس از تصویب آن در کمیسیون امنیت ملی در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon