پیش‌بینی رشد ۵ درصدی اقتصاد در سال ۹۴

پیش‌بینی رشد 5 درصدی اقتصاد در سال 94

خبرگزاری تسنیم:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رونمایی سند سیاست گذاری دولت در بخش تعاون خبر داد و گفت: سال گذشته رشد ۳ درصدی اقتصاد را شاهد بودیم و امسال نیز دولت پیش بینی رشد ۵ درصدی در اقتصاد را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در همایش ملی بهره وری که در مجموعه تلاش در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه بهره وری در تعاونی های تولیدی با هدف استعدادیابی ، توانمندسازی و ارتقای جایگاه تعاون در اقتصاد را در این همایش دنبال می‌کنیم گفت: تعاون و ارتقای جایگاه این بخش را به عنوان یک استراتژی در سال 94 دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی نیازمند رشد 8 درصدی است، تأکید کرد: اگر رشد اقتصادی محقق نشود مشکلات اجتماعی نیز ایجاد خواهد شد. سال گذشته رشد 3 درصدی را شاهد بودیم و امسال نیز دولت پیش بینی رشد 5 درصدی در اقتصاد را دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای ایجاد سالیانه 800 هزار شغل نیازمند رشد 8 درصدی هستیم چرا که به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی بین 100 هزار تا 120 هزار شغل ایجاد می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه افزایش بهره وری در بنگاه‌ها و شرکت‌های تعاونی نیازمند تغییر در عاملیت و ساختار است گفت: نرخ پایین بهره وری با تغییر در نیروی انسانی محقق نمی‌شود. گاهی تغییر در ساختارها نیروی انسانی و عاملیت را بهره ور می‌کند. بهره وری می‌تواند علاوه بر افزایش سطح بنگاه شرایط برای ایجاد توسعه رقابتی و ایجاد ثروت را فراهم کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 50 درصد کشورهای توسعه یافته به بهره وری در واحدهای تولیدی توجه بسیاری دارند گفت: اینکه گاهی تصور می‌شود مشکلات با پاشیدن پول حل می‌شود صحیح نیست پاشیدن پول در جامعه خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. البته کتمان نمی‌کنم سرمایه گذاری عامل مهمی برای توسعه است. اما کلید تمام مشکلات پاشیدن پول نیست.

ربیعی اظهار کرد: تحول در جهت توسعه از عواملی غیر از پول هم ایجاد می‌شود باید بیابیم در کنار نیروی انسانی، بهبود ساختار مدیریتی نوآوری و شکوفایی ایده می‌تواند جایگزین مناسب در شرایط نبود پول باشد.

وی با اشاره به رابطه تعاون و بهره وری تأکید کرد: نرخ مصرف سرانه انرژی در ایران به نسبت کشورهایی مانند چین و اندونزی بسیار بالا است که این مسئله با افزایش بهره وری می‌تواند حل شود. البته تأکید می‌کنم بهره وری نیازمند تغییرات رفتاری در عاملیت و تغییرات ساختاری در مدیریت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ایران نوع مصرف و کار تناسبی با بهره وری ندارد، افزود: ساختار و عاملیت در کنار هم اگر تغییر یابد بهره وری محقق می‌شود. در غیر این صورت هر کدام به تنهایی نمی‌توانند نتیجه خوبی داشته باشند.

ربیعی به برنامه ریزی بخش تعاون درسال 94 اشاره و افزود: در قالب 7 راهبرد اساسی توسعه بخش تعاون را در دستور کار داریم.

وی از رونمایی سند حمایتی دولت از بخش تعاون در آینده نزدیک در هیئت دولت خبر داد و تأکید کرد: این سند در قالب سیاست‌گذاری‌های دولت برای توسعه بخش تعاون ارائه خواهد شد که ایجاد تعاونی‌های نو و جدید و تعاونی‌های بازاریابی بین تعاونی‌های مصرف و تولید از جمله برنامه‌های مهم در این سند است تا بتوانیم به رشد مطلوب بخش تعاون دست یابیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از گونه های جدید تعاونی‌های بازاریابی و دانش بنیان را نام برد و بیان کرد: گونه های جدید تعاونی نقش مهمی در افزایش بهره وری دارند متأسفانه امروزه خصلت تعاون کم رنگ شده است در گذشته یکی از اصلی‌ترین خصلت‌های تعاون همکاری جمعی از افراد با پول‌های اندک در یک فعالیت اقتصادی بزرگ بود که متأسفانه این نگاه در حال حاضر در بخش تعاون کم رنگ شده است. تعاونی‌ها می‌توانند با پولهای اندک نقش‌های موثری را ایفا کنند.

ربیعی در ادامه بیان کرد: معلمان بازنشسته ذخیره عظیم دانش هستند که با صندوق بازنشستگی صحبت‌هایی شده تا در راستای بهبود وضعیت اجتماعی در قالب یک تعاونی از ظرفیت‌های دانشی معلمان بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از این همایش استعدادیابی، توانمندسازی، معرفی و اعطای جایزه ملی تعاونی‌های بهره ور است، گفت: نقش و جایگاه بهره وری در برنامه ششم توسعه، عوامل موثر در توسعه بهره وری و مدل‌سازی حرکت ملی بهره ولی در بخش تعاون و نقش حرکت بهره وری در ترسیم آینده کشور با تأکید بر مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های تعاونی را در دستور کار داریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه