شعله‌های آتش نفس گونه‌های جانوری منطقه بختگان را به شمارش انداخت +‌ تصاویر


شعله‌های آتش نفس گونه‌های جانوری منطقه بختگان را به شمارش انداخت +‌ تصاویر

خبرگزاری تسنیم: نبود امکانات مناسب و تاخیر در رسیدن نیروهای مردمی در مناطق صعب‌العبور شعله‌های آتش در حیات وحش بختگان را بیشتر کرده و آرامش وحوش منطقه را برهم زده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده حیات وحش بختگان از پنج‌شنبه شب گذشته آغاز و در پی این آتش‌سوزی که همچنان ادامه دارد صدها هکتار از مراتع و جنگل‌های سبز این منطقه سوخته و زندگی حیات وحش نیز به خطر افتاده است.

با این آتش‌سوزی که از کوه‌های روستای قشم‌قاوری آغاز شده و در حال حاضر به کوه‌های شهر رونیز رسیده، نفس حیات وحش بختگان به شمارش افتاده است.به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست این آتش‌سوزی عمدی بوده و یک فاجعه محیط زیستی به شمار می‌رود و با آن بسیاری از مراتع زیبا،گونه‌های مختلف جانوری، پرندگان و گونه‌های گیاهی نابود شده است.

مسافت دو ساعته محل آتش و نیروهای امدادی عامل مهم مهار نشدن آتش

در این زمینه رسول حاجی باقری فعال محیط زیست و دبیر انجمن پیشگامان خورشید استهبان در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه حیات وحش بختگان 2 یکی از مناطق مهم رویش گونه‌های مختلف گیاهی و زیستگاه انواع گونه‌های جانوری است اظهار داشت: به گفته شاهدان عینی بیش از یک‌هزار هکتار از حیات وحش در آتش سوخته است و حیات گونه‌های مختلف جانوری که در فصل زایش هستند به خطر افتاده است.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی عمدی بوده است بیان کرد: هر سال در شهرستان استهبان چنین حوادثی رخ می‌دهد اما با متخلفان برخورد قاطع قانونی نمی‌شود و این باعث شده که چنین مواردی تکرار شود.

حاجی باقری به وسعت آتش‌سوزی و صعب‌العبور بودن آن اشاره کرد و گفت: مرکز استان و متولیان نیروهای امدادی کشور در این حادثه که چند‌روز است جنگل‌ها و مراتع در حال سوختن است آن‌طور که باید و شاید همکاری نکرده‌اند.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: از محل پیاده شدن نیروهای امدادی تا رسیدن به محل آتش دو ساعت راه است و چگونه مردم می‌توانند این مسافت طولانی را با تجهیزاتی که به همراه دارند طی کرده و نسبت به خاموش کردن آتش اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در چنین مواقعی وجود بالگرد برای رساندن نیروهای مردمی در محل آتش‌سوزی ضروری است گفت: برای اعزام هلی‌کوپتر نیز درخواست شده اما اعلام شده نیاز به هزینه و انعقاد قرارداد دارد.

دبیر انجمن پیشگامان خورشید استهبان خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی در حال حاضر از قشم‌قاوی به سمت ارتفاعات رونیز کشیده شده و نیازمند خدمات‌رسانی بیشتر است.


نیازمند بالگرد برای انتقال نیروها به محل آتش‌سوزی است

رئیس جمعیت هلال‌ احمر استهبان نیز با اشاره به آتش‌سوزی حیات وحش بختگان  اظهار داشت: این آتش‌سوزی برای مهار شدن نیازمند بسیج همگانی و تجهیزات مناسب است که نبود این دو باعث تاخیر در مهار کردن آتش شده است.

مهدی خوبیار بیان کرد: نیروهای امدادی هلال احمر استهبان و فسا با توجه به رسالت خود موضوع امدادرسانی و کمک به خاموش کردن آتش اقدام کرده‌اند اما نیازمند نیروهای بیشتر است.

وی صعب‌العبور بودن مناطق را یکی از موضوع‌های مهم تاخیر در مهار آتش عنوان کرد و گفت: در این موارد نیاز به بالگرد است تا نیروها را به نزدیکی آتش انتقال داده شده تا مهار آتش در کمترین زمان صورت گیرد.

خوبیار تصریح کرد: تمام اقدامات امدادی و پشتیبانی مورد نیاز هلال احمر در منطقه صورت گرفته اما در این موارد نیاز به همدلی مسئولان و مردم در مهار آتش است.

مدیرکل بحران استانداری فارس نیز با اشاره به آتش‌سوزی حیات وحش بختگان و ادامه آن اظهار داشت: تمام نیروهای مردمی و امدادی به همراه نیروهای منابع‌طبیعی شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و فسا در صحنه حضور دارند اما آتش‌سوزی مهار نشده است.

حسن فیاض‌پور تصرح کرد: در حال حاضر استفاده از روش‌های مختلف امدادهوایی در مهار آتش و جلوگیری از آسیب بیشتر به جنگل‌ها و مراتع و همچنین وحوش حیات وحش بختگان ضروری است.

مدیرکل بحران استانداری فارس خاطرنشان کرد: وجود علف‌های خشک در منطقه و وزش باد سبب شعله‌ور شدن آتش به‌ویژه در مناطق صعب‌العبور شده که نیازمند نیروهای مردمی برای کنترل آن است.

فیاض‌پور از تشکل‌های مختلف مردمی درخواست کرد برای کمک‌رسانی در منطقه حیات‌وحش بختگان در روستای قشم‌قاوی شهرستان استهبان حضور یافته و برای مهار آتش کمک کنند.

بخش زیادی از مراتع حیات وحش بختگان در آتش سوخته است

فرماندار استهبان نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما با درخواست بالگرد امدادرسان اطفاء حریق گفته بود: در پی این آتش‌سوزی که در ارتفاعات صعب‌العبور منطقه حفاظت شده حیات وحش بختگان در روستای قشم‌قاوی شهرستان استهبان اتفاق افتاده است بخش زیادی از منابع طبیعی در آتش سوخته است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز با بیان اینکه با بیان اینکه آتش‌سوزی حیات وحش بختگان در شهرستان استهبان منشأ انسانی دارد، گفت: بررسی‌ها برای عمدی یا سهوی بودن این موضوع پس از اطفای حریق آغاز می‌شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، با اشاره به اینکه در چند روز گذشته این سومین حریق در منطقه حیات وحش بختگان است، اظهار داشت: آتش‌سوزی حیات وحش بختگان در شهرستان استهبان منشا انسانی دارد و بررسی‌ها برای عمدی یا سهوی بودن این موضوع پس از اطفای حریق آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه شدت آتش‌سوزی و صعب‌العبور بودن منطقه اطفای سریع حریق را امکان‌ناپذیر می‌کند، گفت: میزان دقیق خسارت ناشی از آتش‌سوزی پس از پایان یافتن حریق امکان دارد و در حال حاضر هرگونه اظهارنظری در این باره غیرکارشناسی است.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: تمامی یگان‌ها ونیروهای محیط زیست به منطقه اعزام شده‌اند و در صورت کسب اطلاعات جدید به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش تسنیم پناهگاه حیات وحش بختگان در شمال شهر استهبان و شرق استان فارس قرار دارد و انواع دیاتومه‌ها و جلبکها، انواع گیاهان شورپسند گز و ‌نی، ‌بنه، ‌بادام کوهی، آویشن، کاکوتی و باریجه از مهم‌ترین پوشش گیاهی و بز و قوچ و میش، گربه وحشی، گرگ، ‌پلنگ، کفتار، ‌روباه، شغال و آهو از جمله گونه‌های جانوری این منطقه هستند.

گزارش از علی شاهسون

انتهای پیام / ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon