مرادی: فدراسیون وزنه‌برداری را گلستان تحویل رئیس بعدی می‌دهم نه خرابه

مرادی: فدراسیون وزنه‌برداری را گلستان تحویل رئیس بعدی می‌دهم نه خرابه

خبرگزاری تسنیم: رئیس فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان گفت: در فدراسیون طوری عمل می‌کنم که در پایان خدمتم یگ گلستان را تحویل نفر بعد بدهم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، علی مرادی پس از برعهده گرفتن مسئولیت ریاست فدراسیون وزنه‌برداری در خبرگزاری تسنیم حضور یافت. 

مرادی که در بازدید از خبرگزاری تسنیم محمد نصیری قهرمان سال‌های دور وزنه‌برداری کشورمان را درکنار خود می‌دید در ارتباط با مسائل روز وزنه‌برداری و برخی اتفاقات و حاشیه‌های این رشته با خبرنگار تسنیم صحبت کرد.

تسنیم: از حضور مجددتان در وزنه‌برداری بگویید و اینکه شرایط فدراسیون با گذشته چه تفاوت‌هایی دارد؟

من با وزنه‌برداری بیگانه نبودم و چند سالی که در کنفدراسیون آسیا سمت داشتم با نقاط ضعف و قوت فدراسیون ایران آشنا بودم. زمانی‌ که از من دعوت به عمل آمد می‌دانستم چه شرایط سختی وجود دارد و اکنون هم که آمده‌ام، واقعیت‌ها را می‌بینم و آنچه می‌دیدم منطبق است با گذشته ولی با این‌ حال نمی‌خواهم به عقب بازگردم و همه چیز را باید پذیرفت.

با عشقی که در وزنه‌برداری و اهالی آن به وجود آمده باید انتظارات را برآورده و شرایط را نسبت به قبل بهتر کنیم. بیشتر وزنه‌برداران از لحاظ جسمی در شرایط مناسبی قرار ندارند ولی دوستان تلاش می‌کنند مشکلات را کاهش دهند و وزنه‌برداری را به شرایط عادی خود بازگردانیم.

تسنیم: انتصابات زیادی نیز در فدراسیون رخ داده است.

مقامی سخنگوی فدراسیون شده و کمیته‌های مختلفی نیز شکل گرفته‌اند. در این مدت جلسات زیادی تشکیل شده و نشستی با گرشاسبی مدیرکل استان تهران داشتیم تا هرچه زودتر سرپرست هیئت وزنه‌برداری تهران نیز مشخص شود. خوشبختانه فدراسیون وزنه‌برداری به دنبال احیای هیئت‌هاست و خراسان رضوی، کردستان و کرمان نیز باید وضعیت هیئت‌های‌شان بهبود یابد.

در این مدت کمیته فنی کارهای خوبی داشته و به اداره کل استان‌ها گفته شده تا افراد واجد شرایط را معرفی کنند. ممکن است در این شاخص‌ها مربیانی نیز باشند که پس از تأیید کمیته فنی به کادر فنی رده‌های مختلف اضافه شوند. تعدادی  مربیان ادواری داریم که قرار است برای زمانی نه چندان دراز در کنار تیم باشند. رئیسی نیز به عنوان سرپرست اردوها مشخص شده و با آمدن وی خوشبختانه وضعیت اردوها بهتر شده و کمیته پزشکی فدراسیون نیز فعال شده تا در صورت نیاز به تکمیل شرایط تغذیه‌ای به وزنه‌برداران کمک کنند. سعی کرده‌ایم ماساژورهایی را هم به اردوها اضافه کنیم تا در کنار ملی‌پوشان حضور داشته باشند.

تسنیم: وضعیت کادر فنی تیم ملی بزرگسالان به کجا رسید؟

برخی نفرات مد نظر کمیته فنی هستند و توکلی نیز هنوز برنامه کاملی به ما نداده است. قسمتی از برنامه توکلی که به کمیته فنی ارائه شده مورد تأیید قرار گرفته و رضایت نسبی کمیته فنی را در پی داشته است. آنچه مشخص است از توکلی در یکی از رده‌های سنی به طور قطع استفاده خواهد شد، البته در هر رده‌ای احتمال تغییرات وجود دارد ولی اکنون توکلی لطف کرده که در کنار تیم قرار گرفته است. شاید وی سرمربی بماند ولی فعلا برنامه رده جوانان را ارائه داده و مورد قبول بوده است. نسبت به شاخصه‌هایی که بررسی شده وی قطعا کنار ما حضور خواهد داشت ولی اینکه در چه رده‌ای باشد، مشخص نیست. به هر شکل پس از مسابقات قهرمانی جوانان جهان سرمربی تیم ملی بزرگسالان مشخص خواهد شد.

تسنیم: قصد ندارید مربی خارجی جذب کنید؟

مربی خارجی و داخلی مطرح نیست و ما باید به سطحی برسیم که بتوانیم مربیان داخلی را در مسابقات مختلف در رأس کار داشته باشیم. در گذشته من خودم توکلی را به عمان فرستادم و فلاحتی‌نژاد را راهی عراق کردم. اکنون بحث این است که چه برنامه‌ای می‌تواند منافع ملی را تامین کند. ما کلیات را مشخص می‌کنیم و درصدد هستیم هرچه به سود وزنه‌برداری است انجام شود.

تسنیم: نایب رئیس‌تان هنوز مشخص نشده، آیا فرد خاصی مدنظر شماست؟

نایب رئیس را به زودی معرفی خواهم کرد و همان‌گونه که دبیرکل را انتخاب کردم، نایب رئیس را هم با وسواس انتخاب می‌کنم. من قصد دارم از وجود همه افراد در جاهای مختلف استفاده کنم و در حال مطالعه روی گزینه‌های مختلف هستم. ما در فدراسیون با توجه به شرایط حساس پیش‌‌رو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت را در دستور کار داریم.

در ارتباط با برنامه کوتاه مدت باید این تیم ابتدا کادر فنی خوبی داشته باشد و کمیته فنی فردی مناسب را برای این سمت انتخاب کند. متاسفانه در گذشته کمیته‌ها منفعل بودند ولی اکنون شاخصه‌هایی ایجاد شده و روی انتخاب کادر فنی 3 رده در حال بحث و بررسی هستیم. در برنامه بلند مدت نیز در راستای کارهای رسمی به دنبال ارتباط گرفتن با ارگان‌های مختلف هستیم. قصد داریم کارهای خوبی را با بسیج انجام دهیم و با اعلام آمادگی که بسیج انجام داده قرار شده اماکنی در اختیار هیئت‌های استان‌ها قرار بگیرد. حتی با آموزش و پرورش پروتکل امضا کردیم تا بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

تسنیم: قبول دارید وزنه‌برداری با مشکل عدم پشتوانه‌سازی روبروست؟

بعد از این رده شاید خیلی تیم ملی خالی شود، در واقع وضعیت تیم  از لحاظ پشتوانه به هیچ عنوان مناسب نیست و این اظهر من الشمس است. متاسفانه پشتوانه‌هایی نداریم و پس از این گروه کسی نیست و قسمتی از این موضوع را در مسابقات جهانی جوانان امسال خواهیم دید. امیدوارم با ورود بسیج و آموزش و پرورش بتوانیم موفق باشیم تا خلأهای موجود را به مرور زمان پر کنیم.

برای هرچه بهتر شدن شرایط وزنه‌برداری با نیروهای مسلح و وزارت علوم نیز صحبت‌هایی را انجام دادیم تا شاید مدرسه وزنه‌برداری و بخش علمی کاربردی شدن وزنه‌برداری را در آینده داشته باشیم. به این ترتیب در آینده مربیانی که قصد دارند در این رشته فعالیت کنند می‌توانند در مقطع کاردانی تحصیل کنند. جدا از آن واحد وزنه‌برداری نیز مثل دوومیدانی باید به دانشگاه‌ها اضافه شود تا میل به این رشته افزایش یابد. تمام این موارد به این دلیل انجام می‌شود تا وزنه‌برداری از حالت گلخانه‌ای خارج شود.

تسنیم: در بحث بودجه با مشکل مواجه نیستید؟

بودجه بخش بسیار مهمی است که همه با این مشکل مواجه هستند. با برخی از اسپانسرها جلسه گذاشتیم و آنها قصد دارند کمک کنند تا وزنه‌برداری بار دیگر شخصیت از دست رفته خودش را به دست آورد. عنوان قوی‌ترین مرد که جزو شعارهای المپیک نیز هست یک برند برای وزنه‌برداری به حساب می‌آید که در گذشته در اختیار ایران بود اما متاسفانه بنا به دلایلی از دست ایران خارج شد و امیدوارم در مسابقات جهانی امسال و المپیک این عنوان را بار دیگر به دست آوریم.

تسنیم: با انتصاب‌ها و کارهایی که انجام می‌دهید این سؤال پیش می‌آید که آیا در گذشته کارها انفرادی صورت می‌گرفت؟

در گذشته در برگزاری ابتدایی‌ترین موارد و حتی تمرینات مشکل داشتیم. افکار عمومی به ورزش توجه خاصی دارند و درصدد هستیم خردجمعی را به وزنه‌برداری اضافه کنیم. صحبت‌های من رویایی نیست و این موارد باید وجود داشته باشد. بحث آکادمی وزنه‌برداری  در چین و ازبکستان اجرایی شده و به خوبی جواب گرفته‌اند و ما نیز باید دنبال این موارد باشیم.

اکنون حمایت‌های مردمی را احساس می‌کنم و اگر نتوانم وزنه‌برداری را به سمت یکسوسازی حرکت دهم، این از روی ناتوانی من خواهد بود. عملکرد من در هر جایی که حضور داشته‌ام مشخص بوده و در گذشته نیز زمانی که همین فدراسیون را تحویل دادم در خزانه آن 400 تا 500 میلیون تومان وجود داشت و اسناد آن موجود است. حتی زمانی که دبیرکل آسیا بودم 300 تا 400 میلیون در بانک باقی گذاشتم تا یک گلستان را تحویل نفر بعد بدهم و می‌خواهم این بار هم این‌گونه باشد و یک گلستان را تحویل نفر بعدی بدهم نه یک خرابه.

تسنیم: در خصوص جلوگیری از دوپینگ در وزنه‌برداری چه برنامه‌ای دارید؟

متاسفانه دوپینگ در کل رشته‌ها دیده می‌شود و تنها مختص یک رشته نیست. حتی در رشته‌هایی که به ذهن هم نمی‌رسد دوپینگ دیده شده و اینکه بخواهیم آن را ریشه‌کن کنیم دروغ است. ما باید در جهت کاهش این پدیده شوم و آگاه‌سازی از آن برنامه‌ریزی کنیم تا مربیان به روز شوند. کمیته المپیک در این خصوص گام‌های موثری را برداشته و از فدراسیون جهانی نیز دعوت کرده‌ایم تا جهت کاهش و آگاه‌سازی دوپینگ تلاش کنیم.

تسنیم: ماجرای اختلاف‌تان با آیان به کجا رسید؟

متاسفانه بزرگ‌نمایی‌هایی در خصوص اختلاف من و آیان وجود داشت و این‌گونه که برخی می‌گفتند نبود و پیام تبریک آیان همه چیز را مشخص کرد. باور کنید فدراسیون جهانی اکنون از جدایی من از دبیرکلی کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا ناراحت است و نظم مسابقات آسیایی به کلی به هم ریخته است.

در المپیک لندن 13 مدال طلا از 15 طلا به کشورهای آسیایی رسید و این زمینه مدیریتی در زمان ما رخ داد و منجر به کسب این افتخار شد. با وجود این، کشتی در المپیک گذشته 3 مدال طلا گرفت و محمد بنا در این زمینه بسیار موفق بود و ما نیز قصد داریم رقابتی را بین خودمان با سایر فدراسیون‌هایی که در المپیک هستند، به وجود آوریم تا موفق شویم. فدراسیون ما قصد دارد بهترین عملکرد را در المپیک داشته باشد.

تسنیم: ماجرای محمدرضا براری و دوپینگش به کجا رسید؟

اسنادی که تسنیم داشت تازه در اختیار ما قرار گرفته و ما هم آن را مطالعه کرده‌ایم. براری جزو ورزشکاران پاک ایران است و باید به وی کمک کنیم. او شاید به نوعی قربانی شده باشد. براری و مولایی وزنه‌برداری را در سال 2013 سرپا نگه داشتند اما اکنون مصدوم هستند و مشخص نیست کجا هستند. اکنون به دنبال احقاق حق براری هستیم. امیدوارم دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم اما باید دید چه کسانی مرتکب این اشتباه شده‌اند. جالب است که بدانید ما برای سعید علی حسینی نیز کارهایی انجام می‌دهیم تا شاید محرومیت او رفع شود.

تسنیم: تکلیف لیگ وزنه‌برداری چه می‌شود؟

کمیته مسابقات احیا شده و بازنگری در لیگ انجام شده است و حضور تیم‌ها را بررسی می‌کنیم تا با نظم بهتری این مسابقات را برگزار کنیم.

تسنیم: برای المپیک 2016 ریو چه برنامه‌ای دارید و می‌توانید پیش‌بینی کنید چند مدال می‌گیرید؟

از حالا نمی‌توان گفت چه نتیجه‌ای به دست خواهد آمد اما قصد داریم شگفتی‌ساز المپیک شویم.

تسنیم: برای گرفتن میزبانی مسابقات جهانی و آسیایی برنامه‌ای ندارید؟

با توجه به همزمانی حضور بانوان و مردان در مسابقات جهانی و آسیایی مطمئن باشید که نمی‌توان میزبانی مسابقات را گرفت ولی برای تورنمنت نامجو قصد داریم با احیای این مسابقات در دهه فجر به بهترین نحو آن را برگزار کنیم.

تسنیم: وزنه‌برداری ایران پس از شما در کسب کرسی بین‌المللی ناکام مانده است. در این ارتباط هم برنامه‌‌ریزی کرده‌اید؟

وقتی خوب کار کنیم و نیروهای مجربی داشته باشیم و کسانی که معرفی می‌‎کنیم حداقل به زبان بین‌المللی مسلط باشند، شاید بتوانیم کرسی‌هایی به دست آوریم. به اعتقاد من باید افرادی معرفی شوند که مقبولیت داشته باشند. درست است که اعراب اکنون پول خرج می‌کنند و سمت می‌گیرند اما کار صادقانه مهمتر است. وزنه‌برداری جهان بیشتر اخلاق محور است و اگر غیر از این باشد از المپیک دور خواهد شد و روی لبه تیغ قرار می‌گیرد، اتفاقی که برای کشتی رخ داد.

تسنیم: از رضازده و کوروش باقری هم در فدراسیون استفاده می‌شود؟

قصد داریم از همه سرمایه‌های وزنه‌برداری استفاده کنیم. تمامی بزرگان می‌توانند حضور داشته باشند و نظرات خود را بدهند و این کمیته فنی است که اینگونه مسائل را تشخیص می‌دهد.

تسنیم: شاهین نصیری‌نیا نیز انتقاداتی از حضور برخی افراد داشته است. نظرتان در این خصوص چیست؟

هر کسی دیدگاهی دارد و دیدگاهش محترم است. این هم یک نظر است ولی ما خردجمعی را در نظر می‌گیریم و بر اساس همین سمت‌های مختلف را انتخاب می‌کنیم. روسای هیئت‌ها نیز با دید احترام این نظر را تأیید کردند. ما باید فضا را باز بگذاریم تا دیگران خلاقیت‌های خود را بروز دهند و این روش که خودمان تنها باشیم را در فدراسیون وزنه‌برداری استفاده نخواهیم کرد.

گفت‌و‌گو از: محسن جعفری

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon