افشای ابعاد تازه‌ای از جاسوسی‌های آمریکا، عامل شکاف در دولت ائتلافی آلمان

افشای ابعاد تازه‌ای از جاسوسی‌های آمریکا، عامل شکاف در دولت ائتلافی آلمان

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آلمانی افشای ابعاد تازه‌ای از همکاری‌های برلین-واشنگتن برای جاسوسی از اروپاییان و چگونگی موضع گیری در این باره را عامل اختلاف و شکاف در دولت ائتلافی آلمان ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "راینیشن پست آلمان" از اختلاف شدید احزاب دولت ائتلافی آلمان ( احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات) درباره چگونگی موضع گیری در برابر افشای ابعاد تازه ای از همکاری های اطلاعاتی سازمان اطلاعات امنیت آلمان و آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از اروپاییان خبر داد.

"زیگمار گبریل" رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان ومعاون صدر اعظم اخیرا در گفتگویی مرکل را تحت فشار قرار داده و خواستار انتشار لیست اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا که این آژانس از آن و با همکاری سازمان اطلاعات امنیت آلمان برای جاسوسی از اروپاییان استفاده می کرده است در صورت لزوم بدون تمایل آمریکایی ها شده است.

گبریل تاکید کرده است که مرکل باید در این باره از خود جرات نشان دهد.

البته دفتر صدر اعظم آلمان اعلام کرده است برای این منظور منتظر اجازه آمریکا بوده و بعد از آن درباره انتشار این اسناد تصمیم گیری خواهد کرد.

"آرمین لاشت"، معاون حزب دموکرات مسیحی مرکل به این موضع گیری های شریک ائتلافی خود در حزب سوسیال دموکرات به صورت غیر مستقیم انتقاد وارد کرده و آن را عامل به خطر افتادن امنیت آلمان ارزیابی کرده است.

وی در این باره به روزنامه "تاگس اشپیگل" اظهار داشته است که در مرحله ای که ما نسبت به سابق تا این اندازه با تهدید تروریسم بین المللی روبرو نبوده ایم، این غیر مسئولانه است که به راحتی مناسبات خود با آمریکا و همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازیم.

"یاسمین فهیمی" دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز خواستار انتشار اسناد مربوط به جاسوسی های آمریکا از اروپا شده و در این ارتباط اظهار داشت: صدر اعظم آلمان نباید مطیع و نوکر آمریکا باشد.  

"فولکر کایدر"، رئیس فراکسیون احزاب متحد مسیحی آلمان نیز به این گونه موضع گیری های حزب سوسیال دموکرات انتقاد وارد کرده و چنین موضع گیری هایی را عامل اختلال و فشار بر دولت ائتلافی دانست.

وی همچنین در این باره اخطار داد که در چنین شرایطی ما نمی توانیم در یک ائتلاف به کار خود ادامه دهیم.

"جولیا کلوکنر" معاون حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز در گفتگو با "تاگس اشپیگل" اظهار داشته است که ما همواره بیشتر این تصور را پیدا می کنیم که حزب سوسیال دموکرات فورا به دنبال موضوعی می گردد که از آمارهای بد نظر سنجی ها درباره حزبش رهایی یابد.

وی به حزب سوسیال دموکرات در این باره که در دولت ائتلافی نقش اپوزیسیون را بازی کند هشدار داده و گفت این شرایط هرگز به خوبی پیش نمی رود.

"گرهارد شرودر" صدر اعظم اسبق آلمان از حزب سوسیال دموکرات نیز از درخواست "زیگمار گبریل" برای انتشار اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا حمایت کرده و در گفتگو با نشریه بیلد آن را درخواستی بجا ارزیابی کرد.

شرودر خواستار شفاف سازی کامل درباره جاسوسی های آمریکا از اروپا شده و اظهار داشت: نباید این گونه باشد که یک سازمان اطلاعات آلمانی اطلاعات و داده هایی را در دسترس داشته باشد که با کمک آن از شرکت های آلمانی یا کشورهای دوست ما جاسوسی شده است.

"کاترین گورینگ اکاردت" رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان نیز از صدر اعظم آلمان شفاف سازی هر چه سریع تر درباره این جاسوسی ها را خواستار شد و تاکید کرد که اگر صدر اعظم آلمان به همین رویکرد خود ادامه دهد اعتماد شهروندان به سیستم دموکراتیک دولت را به خطر می اندازد.

معاون رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان نیز در گفتگو با روزنامه "دی ولت" دولت آلمان را به دلیل حدود ده سال هرج و مرج های قانونی در سازمان اطلاعات امنیت آلمان مسئول دانسته و تاکید کرد که دولت حداقل امکان فریب دادن و دور زدن کمیته کنترل پارلمانی آلمان را برای سازمان اطلاعات امنیت آلمان فراهم کرده و تصمیمات آگاهانه ای را در این راستا گرفته است.

رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان نیز در این باره به روزنامه "راینیشن پست" آلمان گفته است که اگر صدر اعظم آلمان شرایط لازم برای شفاف سازی کامل این جاسوسی ها را فراهم نکند این رسوایی ها می تواند ابعادی به اندازه رسوایی های واترگیت در آمریکا به خود بگیرد. به دلیل رسوایی های جاسوسی در هتل واترگیت در سال های 1972-1975 رئیس جمهوری وقت ایالات متحده ریچارد نیکسون کناره گیری کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان