دریافت سود بابت تاخیر در بازپرداخت وام‌های بانکی حرام است


دریافت سود بابت تاخیر در بازپرداخت وام‌های بانکی حرام است

خبرگزاری تسنیم: مرجع تقلید شیعیان گفت: در مسئله تاخیر در بازپرداخت وام‌های بانکی چیزی به عنوان جریمه در قرآن وجود دارد و می‌توان یک بار خاطی را جریمه کرد ولی نمی‌توان بابت تاخیر بازپرداخت پول از فرد مبلغی را دریافت کرد و این کار حرام است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با رئیس و کارکنان بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه مسئله اقتصاد در اسلام از مسائل مهم است اظهار داشت: فعالیت در این زمینه دارای ثواب بسیار است و شریف‌ترین عبادت کمک به مسلمانان است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه در بانک‌ها مسئله بانکداری اسلامی دارای اهمیت است افزود: قبل از انقلاب بانکداری با ربا اداره می‌شود و مردم پولهای خود را به بانک می‌دادند و بابت آن منفعتی می‌گرفتند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه بر اثر گذشت زمان پول‌ها در بانکداری غیر اسلامی در اختیار ثروتمندان قرار می‌گیرد و ثروتمندان همه مملکت و دولت را در اختیار می‌گیرند بیان کرد: در این حال دولتهایی ایجاد می‌شوند که در اختیار سرمایه داران هستند و در جهت منافع آن‌ها گام بر می‌دارند.

وی با اشاره به اینکه در اثر گذشت زمان این جنبش 99 درصدی ایجاد شده است گفت: اسلام برای اینکه با این فاجعه روبرو نشود قوانین خود را دارد و ربا در اسلام حرام است.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه در اسلام بانک پول‌ها را قرض نمی‌گیرد گفت: پول در اسلام برای صاحب آن باقی می‌ماند و پول را برای امور خود مسلمانان استفاده می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه بیان کرد: در اسلام پول‌هایی که در بانک‌ها است برای صاحبان پول است و به امانت به بانک سپرده شده است؛ در اسلام منافع نمی‌تواند تنهای برای پول باشد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه اسلام قبول ندارد در ازای ماندن پول در اختیار فردی سودی به آن تعلق گیرد گفت: چیزی به عنوان جریمه در قرآن وجود دارد و می‌توان یک بار آن را جریمه کرد و نمی‌توان بابت تاخیر بازپرداخت پول از فرد مبلغی را دریافت کرد و این کار حرام است.

وی با بیان اینکه باید واردات و صادرات بر اساس اسلام در بانکداری اسلامی مورد توجه قرار گیرد عنوان کرد: نگه داشتن پول در یک جا حرام است و مانند جریان خون در بدن باید در جامعه سرمایه‌ها در جریان باشند و در اختیار تولید وصنعت قرار گیرند.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه باید اعلام شود تنها بابت کارهای انجام شده پولی را دریافت کند و سود در بانکداری اسلامی بی‌معنی است گفت: ربا مخفی است و در 7 جای قرآن حرام اعلام شده است و باید این پول‌ها در کشور برای مردم و خدمت به آن‌ها صرف شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon