۵۰ اثر تاریخی خراسان رضوی برای ثبت ملی معرفی می‌شود


50 اثر تاریخی خراسان رضوی برای ثبت ملی معرفی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ۵۰ اثر تاریخی خراسان رضوی برای ثبت ملی معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدسبه نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، حسین زارع صفت بخش مهمی از پروژه‌های  هفته میراث فرهنگی را  افتتاح و بهره برداری از موزه‌ها و بناهای تاریخی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به آسیب دیدگی ویترین اشیا تاریخی درمسجد جامع گناباد  ساختمان جدید موزه باستان شناسی گناباد به متراژ260 متر مربع در مجاورت مدرسه نجومیه با اعتباری بالغ بر 70 میلیون تومان در هفته میراث فرهنگی به بهره برداری می رسد.

وی افزود: بهره برداری از دفتر محلی ثبت جهانی قنات قصبه گناباد با اعتباری بالغ بر 50 ملیون تومان در محل قنات گناباد، بهره برداری از دفتر محلی ثبت جهانی آسبادهای «نشتیفان خواف» در محل آس بادها با اعتباری بالغ بر 30 میلیون تومان و آغاز عملیات مرمت آن اثر تاریخی و بهره برداری از دفتر پایگاه پژوهشی سایت موزه بندیان درگز به عنوان چهارمین پایگاه استان و بهره برداری از سیستم نور پردازی موزه مجموعه رباط جام با اعتبار 10 میلیون تومان نیز از دیگر اقدامات معاونت میراث فرهنگی استان است.

زارع صفت تصریح کرد: در راستای شناخت آثار بجای مانده از دوره مس و سنگ فصل جدید حفاری باستان شناسی در سایت تاریخی کلاته شور شهرستان فیروزه با همکاری دانشگاه هنر نیشابور انجام می‌شود.

زارع صفت کارگاه‌های مرمت، مطالعه و طراحی بناها را از دیگر اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: آغاز طرح مطالعه و طراحی باغ موزه نادر شامل محوطه سازی، فضای سبز، روشنایی، مبلمان داخل باغ، اطلاع رسانی و غرفه‌های فروش صنایع دستی با اعتباری بالغ بر 25 میلیون تومان و تهیه طرح جامع فضای داخلی باغ با 70 میلیون تومان، تهیه طرح  مرمت جهت 34 اثر تاریخی شاخص استان از محل اعتبارات ملی با اعتباری بالغ بر 800 میلیون تومان جهت رباط‌ها، خانه‌های تاریخی، مساجد، حمام‌ها، برج‌ها و باغ‌های تاریخی از جمله مهمترین پروژه‌های مطالعاتی است که در هفته میراث فرهنگی آغاز می‌شود.

وی محور دیگر برنامه‌های روز موزه و هفته میراث فرهنگی در سطح استان را آموزش عنوان کرد و افزود: در این هفته کارگاه‌های آموزشی خاص پرسنل نیروهای یگان حفاظت با هدف  آشنایی با ضوابط و مقررات حرایم آثار تاریخی ابلاغی و مصوب، آشنایی با قوانین و مقررات حقوقی، آشنایی با محوطه‌های تاریخی و بناها و معرفی بناهای شاخص استان، تهیه بسته‌های آموزشی و معرفی و آشنایی با حوزه عملکرد سازمان برای انجمن‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح شهرستان‌ها و دهیاری‌ها برگزار می‌شود.

زارع صفت تصریح کرد: مطالعه بافت تاریخی شهرهای مشهد، روستای مزار بجستان و همچنین عملیات اجرایی بافت‌های تاریخی شهر سبزوار، خواف، روستای جرین و مزار بجستان با اعتباری بالغ بر 120 میلیون تومان و شناسایی محوطه‌ها تاریخی و تعیین حریم و میله گذاری در سطح شهرستان‌های استان نیز آغاز می‌شود.

 وی با تاکید بر لزوم معرفی بیشتر آثار استان به گردشگران و بازدید کنندگان افزود: طراحی و نصب تابلوهای جدید، معرفی آثار و محوطه‌ها به زبان فارسی و انگلیسی در سطح شهرستان‌ها، طراحی و تولید بسته‌های فرهنگی و معرفی اشیاء تاریخی شاخص استان، بناها و تصاویر قدیمی و مردم شناسی و مفاخر جهت عرضه در فروشگاه‌های فرهنگی موجود در موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی نیز از دیگر اقدامات اداره کل است.

زارع صفت ادامه کرد: هم اکنون شناسایی، تهیه گزارش و مستندسازی 50 اثر تاریخی در قالب محوطه‌ها، بناها و میراث ناملموس جهت ثبت در فهرست آثار ملی با اعتباری بالغ بر 20 میلیون تومان انجام شده است.

وی از اهدای یک خانه تاریخی به سازمان خبر داد و گفت: یک خانه تاریخی با ارزش در بافت تاریخی روستای مزار به مساحت 2500 متر مربع و با معماری خاص دوره قاجاریه که دارای سه ایوان است توسط خانواده حاج عبدالله عباسی  به این اداره کل واگذار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه گفت: با هدف افزایش درآمد، رضایتمندی، بیشتر و جلب گردشگر خارجی طراحی و اجرای زیر ساخت‌های مورد نیاز شامل آب، برق، سرویس بهداشتی، اطاق معرفی 4 اثر شاخص استان شامل مدرسه غیاثیه خرگرد، رباط شرف، برج رادکان، باغ نشاط با اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان انجام شد.

وی میزان اعتبارات ملی ابلاغ شده در سال 93 را 10 میلیارد و 940 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: اعتبارات مصوب استانی سال گذشته 2 میلیارد و 500میلیون ریال و اعتبارات تخصیصی استانی 2 میلیارد ریال است که موزه بزرگ بیشترین سهم اعتبارات ملی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon