آخرین جزئیات اصلاحات اساسنامه خانه احزاب و تغییر ترکیب شورای مرکزی

آخرین جزئیات اصلاحات اساسنامه خانه احزاب و تغییر ترکیب شورای مرکزی

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت اجرایی مجمع عمومی خانه احزاب گفت: همه احزاب دارای پروانه فعالیت از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب کشور که عضو خانه احزاب هستند،‌ می‌توانند در مجمع عمومی خانه احزاب شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، مجمع عمومی خانه احزاب فردا 31 اردیبهشت‌ماه با حضور 180 حزب و تشکل سیاسی در وزارت کشور برگزار خواهد شد.

خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، در خصوص برخی سؤالات همچون انتخابات هیئت رئیسه، ترکیب شورای مرکزی و چگونگی حضور احزاب در این مجمع با حجت‌الاسلام علی‌اکبر مرتضوی کیاسری رئیس هیئت اجرایی مجمع عمومی خانه احزاب مصاحبه‌ای انجام داده که متن کامل آن را در ذیل می‌خوانید:

تسنیم: آیا انتخابات هیئت‌رئیسه براساس سهمیه جناحی است؟

کیاسری: خیر؛ همه شرکت‌کنندگان می‌توانند برای انتخابات هیئت‌رئیسه کاندیدا شوند و همه اعضای مجمع عمومی، عضو مجمع هستند و برای قرار گرفتن در هیئت‌رئیسه می‌توانند کاندید شوند.

تسنیم: در برخی خبرها آمده هیئت‌رئیسه مجمع عمومی به هیئت اجرایی واگذار شده است؛ برخی احزاب می‌پرسند که آیا این منطبق با اساسنامه است؟

کیاسری: در جلسه افتتاحیه مجمع عمومی آقای رحمانی‌فضلی وزیر کشور سخنرانی خواهد کرد و هیئت اجرایی گزارش اجرایی را باید ارائه کند، لذا رئیس هیئت اجرایی و دو تن از اعضای هیئت اجرایی دقایقی در ترکیب هیئت‌رئیسه موقت افتتاحیه قرار می‌گیرد و آقای وزیر را برای سخنرانی به جایگاه دعوت می‌کند و گزارش اجرایی داده و جلسه را برای برگزاری انتخاباتی به منظور تعیین اعضای هیئت‌رئیسه جدید که متشکل از یک رئیس، یک جانشین، دو منشی و دو ناظر است، مدیریت می‌کند و این نیز به منظور اداره جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده جهت اصلاح اساسنامه است.

در مجمع عمومی عادی نیز باید این انتخابات تکرار شود و اگر دوباره براساس هیئت‌رئیسه، جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده رأی داده شود، نامزد شدن‌شان برای مجمع عمومی عادی که می‌خواهند اعضای شورای مرکزی را تعیین کنند، ایرادی ندارد، فقط نکته مهم این است که کسانی که می‌خواهند عضو شورای مرکزی شوند، نمی‌توانند در مجمع عادی در ترکیب هیئت‌رئیسه کاندید شوند.

بنابراین هیئت اجرایی مسئول آغاز کردن جلسه و مدیریت شروع جلسه را بر عهده دارد و مسئولیت برگزاری انتخاباتی به منظور تعیین ترکیب هیئت‌رئیسه‌ برای اینکه بتوانند جلسه فوق‌العاده را جهت اصلاح اساسنامه را اداره کنند، برعهده دارند.

تسنیم: آیا اعضای هیئت اجرایی که در جایگاه موقت هستند، می‌توانند در انتخابات هئیت‌رئیسه جدید کاندید شوند؟

کیاسری: هیچ منع اساسنامه‌ای وجود ندارد و چه بسا همین هیئت‌رئیسه موقت اگر کاندید شوند و رأی بیاورند، در همین ترکیب ادامه مسئولیت جلسه را بر عهده خواهند داشت.

تسنیم: آیا همه احزاب کشور می‌توانند در مجمع عمومی شرکت کنند؟

کیاسری: همه احزاب دارای پروانه فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب کشور که عضو خانه احزاب بوده باشند،‌ می‌توانند در مجمع عمومی خانه احزاب شرکت کنند؛ ممکن است حزبی داشته باشیم که 20 سال جواز فعالیت داشته باشد، اما درخواستی به خانه احزاب برای عضویت در این خانه نداده باشد. صرف حزب بودن مجوز ورود به مجمع عمومی خانه احزاب نیست. اعضای مجمع عمومی کسانی هستند که عضو خانه احزاب هستند. زمان برای ما ملاک نیست، بلکه درخواست قبلی و پذیرش عضویت پیشین در خانه احزاب ملاک است

تسنیم: آیا برای مجمع عمومی خانه احزاب به همراه دبیران کل میهمان نیز دعوت کرده‌اید؟ 

کیاسری: ما به دبیران کل به همراه دعوت‌نامه، معرفی‌نامه داده‌ایم که در آن فرم هر تشکل باید بگوید که آقای فلانی نماینده تام‌الاختیار فلان حزب با دارا بودن حق رای و نامزدی با گرایش حزبی اصلاح‌طلب، اصولگرا و غیر از این دو به مجمع عمومی خانه احزاب معرفی می‌شود و مهر و امضای آن تشکل لازم است و ما نیز در دعوت‌نامه نوشته‌ایم که کسی همراه خود میهمان نیاورد، چرا که به هنگام ورود سخت‌گیری‌هایی وجود دارد، ولی اگر فردی به عنوان میهمان در این جلسه حضور یافت، پیشنهاد داده‌ایم که جایگاه ویژه‌ای برای میهمانان ایجاد شود.

تا جایی که مقدور است از نمایندگان برنامه مجمع عمومی خانه احزاب درخواست می‌کنیم که از  آوردن میهمان خودداری کنند و به صورت انفرادی شرکت کنند. 

تسنیم: در جلسه فوق‌العاده خانه احزاب چه موادی از اساسنامه تغییر می‌کند؟

کیاسری: مجمع عمومی فوق‌العاده حق دارد که تمام اساسنامه را تغییر دهد، اما فعلاً آنچه هیئت اجرایی برای امکان ادامه فعالیت هر چه بیشتر خانه احزاب پیشنهاد می‌کند، تغییر اساسنامه در بخشی که مربوط به ترکیب شورای مرکزی خانه احزاب ایران است و این شورا تاکنون 21 عضو داشته و در مجمع عمومی هر سال گاهی اصلاح‌طلبان و گاهی اصولگرایان انتخاب می‌شدند و گاهی یک جناح بیشترین رای را می‌آورد و برنده‌ها فعالیت می‌کردند و بازنده‌ها نیز اوقات‌ تلخی می‌کردند. 

ما می‌خواهیم این نگاه وجود نداشته باشد و خانه احزاب برای همه باشد. لذا پیشنهاد کرده‌ایم که گرایشات سه‌گانه یعنی اصلاح‌طلبی، اصولگرایی و غیر از این دو گرایش حضور داشته باشند و هر کدام می‌توانند 7 عضو داشته باشند و در ترکیب شورای مرکزی قرار بگیرند، البته شاید 30 اصلاح‌طلب، 40 اصولگرا یا 20 تا 30 کاندیدا از غیر از این دو جناح کاندیدا شوند. هیچ اشکالی در تعداد کاندیدا نیست و مجمع عمومی به همه این لیست‌ها رای خواهد داد، بنابراین هر جناحی 7 عضو دارد و گرایشات از قبل معلوم است. 

تسنیم: نام گرایش سوم چیست؟

کیاسری: ما برای این گروه نامی نمی‌گذاریم. برخی در معرفی‌نامه خود می‌گویند که اصولگرای اصلاح‌طلب یا اصلاح‌طلب اصولگرا یا اعتدالیون یا وحدت‌گرا یا مستقل؛ ما برای این بخش نامی نمی‌گذاریم و طرفداران بند «ج» خودشان بعدا با توافق نامی را اعلام می‌کنند. 

تسنیم: در برخی اخبار آمده بود که شورای مرکزی آخرین دوره خانه احزاب معتقد بود که جلسه مجمع عمومی را خودش باید مدیریت کند. آیا این شورا این ادعا را دارد؟

کیاسری: آقای نجفقلی حبیبی و کاشفی که اعضای شورای مرکزی آخرین دوره خانه احزاب بودند طی تماسی که با من داشتند، اعلام همکاری کردند و آنها نیز در جلسه مجمع عمومی خانه احزاب شرکت خواهند کرد. 

تسنیم: آیا تاکنون جبهه، فرد و گروهی به حضور در مجمع عمومی خانه احزاب اعتراضی داشته است؟

کیاسری: ما هیچ‌گونه نامه‌ای مبنی بر اعتراض در خصوص عدم شرکت در خانه احزاب دریافت نکرده‌ایم، البته جبهه پیروان پیشنهاداتی داشت و اعلام کرد که ما در نامه‌ای که به وزارت کشور ارسال کرده‌ایم، نگفته‌ایم که شرکت نمی‌کنیم، بلکه حتما در جلسه فردا شرکت خواهیم کرد. 

تسنیم: شما از چه تشکل و گرایشی هستید که مسئولیت هیئت اجرایی مجمع عمومی خانه احزاب را بر عهده گرفته‌اید؟

کیاسری: ما از مجمع جانبازان و ایثارگران هستیم و این تشکل قریب به 15 سال قبل پروانه خود را دریافت کرد و 20 سال است که فعالیت می‌کند.

ما عضو رسمی خانه احزاب هستیم و در دوره‌ای در شورای مرکزی رای آوردیم و با توجه به حسن نظری که احزاب به محور شدن ایثارگران برای وحدت و تحقق شعار همدلی و همزبانی ملت و دولت داشتند به فرزندان ایثارگر خود اعتماد کردند و ما را برای ایجاد وحدت هر چه بیشتر انتخاب کردند.

ما افتخار می‌کنیم که به ما اعتماد کردند و مسئولیت کار را بر عهده فرزندان دیروز سنگر و امروز سنگر دیگر در عرصه سیاست، فرهنگی و اجتماعی دادند. امیدواریم به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم انتظارات همه جناح‌های سه‌گانه را تامین کنیم. 

تسنیم: شما از کدام جبهه هستید؟

کیاسری: ما معتقد به شعار مقام معظم رهبری در تفکر خودی و غیرخودی هستیم، یعنی هر کسی که اصلاح‌طلب یا اصولگرا یا غیر این دو باشد و خودی باشد، با او همراه هستیم، اما با غیرخودی همراه نیستیم. غیرخودی یعنی بیگانه و  بیگانه کسی است که به امنیت کلی نظام و منافع ملی کلان کشور توجه ندارد و دلش برای مردم، خون شهدا، آرمان‌ها و نظام نمی‌سوزد و منافع فردی را بر منافع جمعی ترجیح می‌دهد.

ما به همه گروه‌هایی که بر محور ولایت و رهبری حرکت کنند علاقه‌مندیم و من در میز احزاب مسئولیت دوره هفتم در مجلس و دوره دهم در ریاست‌جمهوری را بر عهده داشتم و توانستم این ارادت را برای تامین امنیت و آرامش احزاب به دست آورم و براساس همان اعتماد قبلی دوستان من را در بوته آزمایش قرار دادند و امیدوارم این بار هم موفق شویم. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon