روحانی:‌ طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند، مذاکرات در زمان مشخص به ثمر می‌نشیند

روحانی:‌ طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند، مذاکرات در زمان مشخص به ثمر می‌نشیند

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز کشور در مسیر رونق اقتصادی قرار دارد، تاکید کرد: در مذاکرات هسته‌ای اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکنند و زمینه‌ای را برای توسعه‌طلبی‌های نابه جا نبینند، مذاکرات می‌تواند به ثمر بنشیند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست خبری پایانی هفدهمین سفر کاروان تدبیر و امید ‌‌حضور یافت.

مهمترین محور‌های سخنان رئیس‌جمهور در این نشست به شرح ذیل است:

*زیرسازی راه‌آهن تبریز - میانه در سال‌های 94 و 95 به‌پایان می‌رسد.

* آزادراه تبریز به سهند در 2 سال آینده با 50 میلیارد تومان اعتبار اجرا خواهد شد.

* ساخت یا تکمیل 4 بیمارستان در آذربایجان شرقی تصویب شد.

* دولت قول می‌دهد که شرایط آرامش و ثبات بازار را ایجاد کند همانطور که در 20 ماهه اخیر توانستیم ثبات را ایجاد کنیم.

* به ملت اعلام می‌کنم که کشور در مسیر رونق اقتصادی قرار دارد.

* در مسیر هسته‌ای و مذاکرات اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و زمینه‌ای را برای توسعه طلبی‌های نابه‌جا نبیند، می‌تواند این گفتگو‌ها در زمان مشخص به ثمر بنشیند.

* 965 میلیارد تومان برای 32 طرح و پروژه در سطح استان در نظر گرفته‌ایم. این اعتبار تامین شده و از همین الان مسئولان استانی می‌توانند این اعتبار را تخصیص داده شده بدانند. 

* امروز زمینه برای فعالیت مشترک اقتصادی میان ایران و کشور‌های همسایه و نیز کشور‌های قفقاز وجود دارد.

* یکی از اهداف دولت در سیاست خارجه خود بر مبنای تعامل سازنده این است که زمینه‌ای ایجاد کند که در زمینه علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روابط را نزدیک‌تر کنیم و اقتصاد خود را با اقتصاد کشورهای همسایه مکمل قرار دهیم.

مشروح سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری پایانی هفدهمین سفر کاروان تدبیر و امید را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست خبری با بیان اینکه دولت در جریان سفر به آذربایجان‌شرقی، برای اجرای 32 طرح و پروژه در این استان، 965 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داد، اظهار داشت: این اعتبار ریالی تخصیصی، علاوه بر 517 میلیون دلار فاینانسی است که برای خط 2 مترو تبریز در نظر گرفته شده است. همه این طرح‌ها نیز در سال‌های 94 و 95 به بهره‌برداری می‌رسند.

وی افزود: راه‌آهن تبریز - میانه، بزرگراه تبریز - مرند و آزادراه تبریز - بازرگان از جمله اقدامات و تصمیمات دولت برای توسعه استان آذربایجان شرقی در بخش راه است که اجرای این پروژه‌ها می‌تواند آغازی برای جذب سرمایه‌های بیشتر برای استان باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مقرر شده بانک مرکزی برای بخش صنعت، معدن و بخش‌های تولیدی استان 3 هزار میلیارد تومان در اختیار استان قرار دهد خاطرنشان کرد: دولت در بخش کشاورزی برای اجرای الگوی جدید کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب و در بخش سلامت نیز برای احداث و تکمیل حداقل 4 بیمارستان، اعتبارات لازم را اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه امروز شاهد رونق در سطح استان آذربایجان شرقی هستیم، تصریح کرد: از همه کارآفرینان، برای سرمایه‌گذاری در این استان پرظرفیت دعوت می‌کنم و دولت نیز قول می‌دهد که شرایط ثبات و آرامش اقتصادی را همانند 20 ماهه گذشته ایجاد و حفظ کند.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به دو وعده انتخاباتی خود به مردم استان‌ آذربایجان‌شرقی در زمینه احیای دریاچه ارومیه و تأسیس بنیادی برای فرهنگ و هنر و ادب استان آذربایجان گفت: دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه همه توان خود را به‌کار گرفته و نخستین جلسه هیئت وزیران نیز به این مسئله اختصاص یافت. 

وی تاکید کرد: امروز با تصمیماتی که اتخاذ شده و به برکت نزولات الهی شاهد تثبیت وضعیت دریاچه هستیم و دولت طرح‌ها و پروژه‌های خود را در این راستا که به صورت کوتاه‌مدت و درازمدت در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در جریان سفر استانی دولت به آذربایجان‌شرقی، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب نیز در استان راه‌اندازی شد و امیدوارم با اقداماتی که انجام شده به دو وعده‌ای که به مردم استان داده بودم، عمل شده باشد.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تقویت جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان و تبریز استعداد بسیار فراوانی برای جذب گردشگر دارد و طرح اصلی دولت در زمینه گردشگری این است که برخی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در چارچوب مقررات و حفظ مرمت و احیاء آن به بخش‌های خصوصی واگذار شود و دولت نیز از کسانی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، حمایت می‌کند. 

وی افزود: البته ضرورت دارد از برخی آثار مهم تاریخی دولت حفاظت و نگهداری شود که در این زمینه اقدامات لازم انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره مقابله با تهاجم فرهنگی اظهار داشت: کشور ما در طول تاریخ مخصوصاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد هجمه فرهنگی دیگران بوده است؛ باید برای این هجمه‌ها خودمان را آماده کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم و در این زمینه بیشتر از همه ضرورت دارد که مصونیت ایجاد کنیم بدین معنا که آگاهی مردم مخصوصاً جوانان از لحاظ فرهنگی، تاریخی و علمی به جایی برسد که این‌گونه هجمه‌ها بی‌اثر شود.

وی تاکید کرد: البته مردم آذربایجان مردمی بسیار آگاه و هوشیار هستند و مردمی‌ هستند که از قبل مشروطه در احیاء ‌فرهنگ این کشور و کسب آزادی و مبارزه با استبداد و بیگانگان پیشگام بودند و توانسته‌اند در همه عرصه‌ها موفق و پیروز شوند؛ بعد از پیروزی انقلاب هم شاهد برخی توطئه‌ها در آذربایجان بودیم که خود مردم منطقه همه آن توطئه‌ها را خنثی کردند.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: مطمئنم که مردم آگاه استان در کنار فرهیختگان، علما، بزرگان، حوزوی‌ها و دانشگاهیان می‌توانند در مقابل اینگونه هجمه‌ها ایستادگی کرده و چنین توطئه‌ها و هجمه‌هایی، روی مردم ایران به‌ویژه مردم آذربایجان اثری نخواهند گذاشت، البته دولت هم در این زمینه اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در دولت قبل روند خصوصی‌سازی کارخانه‌های استان به‌گونه‌ای بوده که بیشتر واگذاری‌ها به افراد فاقد صلاحیت انجام شده است، برنامه دولت برای مقابله با این اقدامات و احیاء صنعت استان چیست؟ اظهار داشت: این موضوعی که به آن اشاره شد، مشکلی است که در استان‌های دیگر هم شاهد آن هستیم.

وی افزود: هدف از واگذاری‌ها اجرای سیاست‌های اصل 44 و رونق و توسعه بیشتر بود، اما متأسفانه در اجرای این قانون و مقررات تخلفات متعددی صورت گرفته که مشکلاتی را در زمینه پیشرفت و توسعه و تولیدات صنعتی استان‌ها به‌وجود آورده است.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: دولت مصمم است این موارد را مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهد و از استاندار می‌خواهم مواردی را که می‌توان در استان پیگیری کرد، انجام دهد و مواردی که حل و فصل آن نیازمند اتخاذ تصمیم در تهران باشد نیز اعلام و موضوع را پیگیری کند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون توسعه روابط استان آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه گفت: آذربایجان شرقی با کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، عراق و حتی کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از لحاظ جغرافیایی ارتباط دارد و تبریز نیز در این راستا می‌تواند رابطه تجاری و صنعتی خوبی با این کشور‌ها برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش دولت نیز در این راستا فعال‌ کردن بخش خصوصی و کارآفرینان کشورهای همسایه است.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: اساساً یکی از اهداف دولت در سیاست خارجی خود بر مبنای تعامل سازنده این است که زمینه‌ای ایجاد کند تا در زمینه علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روابط کشورمان با سایر کشور‌ها به‌ویژه کشورهای همسایه هر چه بیشتر نزدیک‌تر شده و اقتصاد خود را با اقتصاد کشورهای همسایه مکمل قرار دهیم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon