گزارش کامل تسنیم از نخستین اجلاسیه کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد


گزارش کامل تسنیم از نخستین اجلاسیه کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد

خبرگزاری تسنیم: نخستین اجلاسیه کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کرد, در سنندج برگزار شد، اجلاسی که اهمیت آن با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب انجام کارهای فرهنگی نظیر آن، دوچندان شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، اجلاسیه نهایی کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کرد، دوشنبه, 28 اردیبهشت‌ماه در مسجد قبای شهر سنندج برگزار شد.

اجلاسیه‌ای که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره یک هزار شهید عضو پیشمرگان مسلمان کرد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور و نماینده ولی فقیه در استان کردستان و با بیش از هزاران نفر از اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده‌های شهداء و پیشمرگان مسلمان کرد برگزار شد.

اهمیت این اجلاسیه را می‌توان از آنجا در یافت که مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انجام کارهای فرهنگی نظیر گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد و همچنین توجه به مسائل مربوط به جوانان را ضروری دانستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اعضای ستاد کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد، به فداکاری و از جان گذشتگی این جوانان مؤمن و بااخلاص اشاره کردند و گفتند: پیشمرگان مسلمان کرد با حضور در میدان، هم جان خود را به خطر می‌انداختند و هم گروهک‌های ضدانقلاب آرامش خانواده‌های آن‌ها را تهدید می‌کردند، اما این جوانان شجاع، حقاً و انصافاً امتحان بسیار خوبی دادند.

رهبر انقلاب با اشاره به ناکام ماندن سیاست دشمن در استفاده از عناصر «قومیت» و «مذهب» برای ناامن کردن منطقه کردستان و تبدیل این منطقه به نقطه آسیب‌زننده به انقلاب افزودند: در سال‌های اول انقلاب، ضدانقلاب همه توان خود را به‌کار گرفت تا این منطقه را ناامن کند اما همت و دل مردم و علمای کُرد همراه با انقلاب بود و آنها حتی برخی از علمای کُرد را به شهادت رساندند، که در آخرین مورد چند سال قبل، شخصیت خالص و پاکی همچون مرحوم شیخ الاسلام را شهید کردند.

امام خامنه‌ای در ادامه با اشاره به این واقعیت که «دشمن آرام نمی‌نشیند و تا جایی که بتواند با استفاده از ابزارهای فراوان امنیتی، تبلیغاتی و مالی که در اختیار دارد، دشمنی خواهد کرد» خاطرنشان کردند: البته در ایران دشمن از تحریکات قومیتی در مورد کُردها نمی‌تواند استفاده کند، اما به‌دنبال برانگیختن آتش تعصبات مذهبی و اختلاف شیعه و سنی علیه یکدیگر هستند و عده‌ای نیز از روی غفلت بازیچه و اسیر این نقشه‌ها می‌شوند.

رهبر انقلاب با تأکید بر ضرورت هوشیاری عناصر دلسوز و علاقمند در مقابل این توطئه، افزودند: هم آن کسی که در کِسوَت طرفداری از تسنن بنا به دشمنی و حمله کردن به شیعه می‌کند، در واقع علاقه‌ای به تسنن و اسلام ندارد و هم آن کسی که در شیعه محرّک آتش تعصب بر ضد اهل تسنن است، هیچ‌گونه انگیزه دینی ندارد.

ایشان با اشاره به تجربه زیاد انگلیس در اختلاف‌افکنی مذهبی میان شیعه و سنی و بهره‌برداری از آن، به یک واقعه جاری یعنی طرح کنگره آمریکا در پوشش حمایت از اهل سنت عراق اشاره و این سؤال را مطرح کردند: آیا آنها واقعاً علاقه‌ای به اهل سنت دارند؟

امام خامنه‌ای گفتند: آنها ضد هرچیزی هستند که نشانی از اسلام دارد و برایشان نیز فرقی میان شیعه و سنی وجود ندارد و مسائلی نظیر مذهب و قومیت برای آنها بهانه‌ای برای اختلاف‌اندازی است.

سردار سلامی: طوایف و اقوام ایرانی فرصتی برای تقویت پایه‌های وحدت هستند

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گردهمایی پیشمرگان مسلمان کردُ با عنوان «حماسه‌آفرینان همیشه ماندگار» در سالن آزادی سنندج گفت: جهان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری به آگاهی، مطالعه دقیق و شناخت از توطئه‌های دشمنان نیازمند است.

وی افزود: امروز یک ملت به نام سوریه که پیشانی مسلمین علیه توطئه‌های صهیونیست‌ها بود با توطئه‌افکنی و دخالت‌های کشورهای اروپایی و همراهی دولت‌های مرتجع منطقه به ویرانی و آشوب کشیده شده است و نوامیس آن مورد هجمه قرار گرفته و شهر‌ها و زیرساخت‌های آن به ویرانی گرائیده است.

جانشین فرمانده کل سپاه به توطئه‌های آمریکا، کشورهای اروپایی و رژیم‌های مرتجع عربی منطقه در تفرقه‌افکنی بین اقوام و مذاهب اسلامی در عراق، کشتار مسلمین و هجمه به نوامیس آنان اشاره کرد و گفت: امروز عده‌ای به نام اسلام بر چهره اسلام شمشیر می‌زنند و چهره سرشار از عطوفت و محبت اسلامی را خدشه‌دار کرده و خشونت و بیرحمی و قساوت و سنگدلی را در جهان اسلام گسترش می‌دهند.

سردار سلامی افزود: در یمن مردم فقیر، بی‌دفاع و مسلمان آن مورد وحشیانه‌ترین، بی‌منطق‌ترین و احمقانه‌ترین جنگ و هجمه از سوی رژیم آل‌سعود قرار گرفته‌اند که این هجمه‌های وحشیانه نیز با چراغ سبز و پشتیبانی آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی همراه بوده است.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: امروز سالگرد طلوع خورشید ولایت در سال 88 در ماندنی‌ترین بهار کردستان است و سرسبزی، نشاط، طراوت و طبیعت زنده این سرزمین در کنار وفاداری، همت والا و اعتقادات راسخ مردم کردستان مایه فخر و مباهات همه ایرانیان است.

سردار سلامی افزود: کُرد‌ها اصیل‌ترین قوم ایرانند و هزاران سال شکوه تمدن‌ ایران و اسلام مرهون وفاداری‌ها، رشادت‌ها و فداکاری‌های این قوم اصیل است و این قوم نقش ویژه‌ای در رفعت‌بخشیدن به جایگاه و موقعیت جهانی ایران بزرگ دارد.

وی خاطرنشان کرد: کرد‌ها قومی مسلمان، محب اهل بیت (ع) هستند که به قرآن ایمان دارند و آیه تطهیر را در صفحه قلبشان با محبت به اهل بیت (ع) تفسیر می‌کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: این مردم را با غیرت و تعصبشان به عنوان مستحکمترین پاسداران مرزهای ایران اسلامی در صفحات تاریخ ایران و اسلام به ویژه در دوران تاریخی 37 ساله پس از انقلاب می‌شناسیم.

سردار سلامی افزود: عظمت و بزرگی ایران اسلامی مرهون فداکاری‌های عظیم و آشکار پیشمرگان مسلمان کرد که در دهه‌ها و سال‌های اولیه انقلاب اسلامی از خود بروز دادند و آن زمان که فتنه‌گران نمی‌توانستند استقرار امنیت را در این مرز و بوم ببینند مردم مسلمان کردستان در کسوت پیشمرگان مؤمن سلاح بر دوش گرفته و از خانه و کاشانه خود دل کنده و سفرهای بلندی را در دشت‌ها و کوه‌ها در تعقیب دشمنان ایران متحمل شدند.

وی اظهار داشت: شایسته است مردم کردستان در عزت، سربلندی، آرامش، آبادانی و پیشرفت زندگی کنند چرا که کردستان عزیز با رشادت پیشمرگان مسلمان کرد و همراهی نیروهای مهاجر اعم از سپاهی، ارتشی و بسیجی به گورستانی برای دفن آروزهای دشمنان تبدیل شد.

جانشین فرمانده کل سپاه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: شهدای پیشمرگ مسلمان کُرد ستاره‌های درخشان و بی‌غروبی هستند که امنیت و آرامش را به ایرانیان هدیه کردند و صبوری خانواده‌های این بزرگواران نیز مایه فخر و مباهات همه ماست.

سردار سلامی افزود: امروز دشمنان اسلام به صورت آشکارا به ارزش‌ها، اتحاد و انسجام مسلمین خدشه وارد می‌کنند و به دنبال ایجاد تفرقه بین صفوف مسلمین هستند و به بهانه‌های مختلف مسلمانان را به جان همدیگر می‌اندازند و برادرکشی را رواج می‌دهند.

وی اظهار داشت: ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی، کُرد و عرب و فارس، شافعی و سلفی و تبدیل‌کردن قومیت‌ها و مذاهب مختلف به بستری برای تفرقه و درگیری به منظور تضعیف مسلمین و هزینه‌کردن انرژی‌ها و ظرفیت‌های مسلمین برای نابودی خود مسلمین از جمله اهداف و توطئه‌هایی است که آمریکا، صهیونیست جهانی و کشورهای اروپایی با تمام توان دنبال می‌کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: باید به این مهم توجه کرد که قبایل، طوایف، قومیت‌ها و مذاهب فرصتی مغتنم برای تقویت پایه‌های وحدت و انسجام اسلامی و ملی بوده و به گسترش فضای عطوفت و مهربانی در جهان اسلام کمک می‌کنند.

سردار سلامی افزود: جهان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری به آگاهی، مطالعه دقیق و شناخت از توطئه‌های دشمنان نیازمند است چرا که دشمنان اسلام با تمام توان برای ضربه‌زدن به مسلمانان همراه شده‌اند و متأسفانه کشورهای مرتجع منطقه نیز با آنان همراه شده و در راستای رونق‌بخشیدن به کارخانه‌های اسلحه‌سازی آنان گام برمی‌دارند.

وی خاطرنشان کرد: در اوج تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی و اوج ناامنی منطقه‌ای شاهد بهشتی امن و آرام به نام ایران اسلامی هستیم که در آن نوامیسمان در امنیت بوده و با عزت و اقتدار شهر‌هایمان در حال رشد و آبادانی است.

سردار سلامی افزود: اینجا سرزمین وحدت اقوام و درخشش پهلوانان عالم بوده و ایران اسلامی در بزرگ‌ترین ارتفاعات منزلت بین‌المللی می‌درخشد.

جانشین فرمانده کل سپاه در پایان خاطرنشان کرد: ایران امروز سنبل همه عظمت‌هاست و کردستان ایران عقیق انگشتری ایران است و مردم کردستان در قلب همه ایرانیان جایگاهی رفیع و دوست‌داشتنی دارند.

لاریجانی: تکیه به کشورهای غربی برای ایجاد امنیت در منطقه اشتباه و عاملی برای فتنه است

علی لاریجانی نیز که برای شرکت در کنگره پیشمرگان مسلمان کرد به سنندج سفر کرده بود در سخنانی در جمع شرکت کنندگان در این مراسم اظهار داشت: افتخار بزرگی است که در این محفل نورانی حضور یافته‌ام، به دلیل اینکه شهدای پیشمرگ کردستان در انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی داشتند. حضرت محمد (ص) فرمودند برای مجاهدان فی سبیل الله صد درجه در نظر گرفته شده که هر درجه به اندازه فاصله آسمان و زمین است. این سخن پیامبر (ص) بیانگر عظمت شهدا است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ماموستا قادری ‌یک مبارز انقلابی است و در بیانات خود اظهار داشت ده هزار شهید پیشمرگ در راه دفاع از ارزش‌های انقلاب شهید شده‌اند. این موضوع اثبات می‌کند فرق مختلف اسلامی به هم تنیده‌ است و سردار نقدی نیز اعلام کردند در اوایل انقلاب برادران اهل سنت در استانداری کردستان بست نشسته‌اند تا برای دفاع از انقلاب سلاح بگیرند.

وی افزود: احساس مسئولیت پیشمرگان کرد به انقلاب بیانگر نقش بی‌بدیل آنان است. امروز باید ما وظیفه خود را بشناسیم و از آرمان‌های شهدا دفاع کنیم. از امام معصوم (ع) نقل است که زمانی که اولین قطره خون شهید به زمین ریخته می‌شود خدا به شهید می‌گوید به هر جای بهشت که می‌خواهید وارد شوید بنابراین منزلت رفیع شهدا با هیچ صنفی قابل مقایسه نیست.

لاریجانی افزود: راهی که انقلاب اسلامی پیش روی ملت ما گذاشت، راهی است که باعث بیداری ذهن می‌شود، رسول الله (ص) فرمودند خیر و نیکی تماما در جهاد نهفته است و همچنین فرمودند اگر کسی در جهاد شرکت نکند و در قلب خود آرزوی جهاد را نیز نکرده باشد، منافق از این دنیا رفته است.

وی گفت: امام علی (ع) فرمودند اگر کسی لباس مجاهدت را از تن بیرون آورد، لباس ذلت و خواری می‌پوشد، بنابراین انسان با شرف باید اهل مجاهدت باشد.

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: مجاهدت یک موضوع رکنی بوده و یک اصل برای مسلمان با بصیرت است، عظمت مردم ایران به خاطر مجاهدت‌های آن‌ها بود، جوانان و پیشمرگان کرد راه مجاهدت را در پیش گرفتند و برای خود و مردم عزت آفریدند، پیشمرگان لباس شرافت و کرامت بر تن کردند و از ثمره خون شهدا امروز ایران در برابر ابر قدرت‌ها ایستاده است.

لاریجانی گفت: مسلمانان نباید ملت درجه دو و سه باشند و باید بر سرنوشت خود مسلط باشند و این راه بدون مجاهدت امکان پذیر نیست. در حال حاضر کشورهای منطقه مجبورند با یک تلفن تصمیم خود را عوض کنند و در کمپ دیوید نشان دادند که دیگران برای آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فرهنگ جهادی در کشور گفت: باید اقتصاد کشور از استقلال برخوردار باشد و باید فرهنگ جهادی در اقتصاد جاری باشد. به دلیل اینکه اقتصاد بیمار باعث می‌شود استقلال سیاسی آن کشور تحت تاثیر قرار بگیرد.

رئیس قوه مقننه افزود: برای دستیابی به اقتصاد سالم باید استقلال اقتصادی در کشور وجود داشته باشد یعنی به بخش‌های کشاورزی و صنعت و تولید کننده داخلی توجه شود. بنابراین باید در میدان اقتصاد نیز اهل مجاهدت بود. همچنان که رهبر معظم انقلاب در مشهد فرمودند فعالان اقتصادی باید مجاهدانه تلاش کنند.

لاریجانی افزود: امروز در منطقه آشفتگی‌هایی وجود دارد و یک گروه تکفیری و تندرو فکر می‌کنند انسانیت تنها به آن‌ها اختصاص دارد و بقیه فرقه‌های اسلامی کافر هستند، این تحجر سبب تفرقه امت اسلامی شده و نتیجه آن این بوده که آن‌ها تیغ را علیه مسلمانان می‌کشند. باید به آن‌ها گفت چرا تیغ خود را علیه آمریکا و اسرائیل نمی‌کشید.

وی گفت: برخی کشور‌ها در حالی بمب روی مردم یمن می‌ریزند که 60 درصد مردم این کشور شافعی هستند، باید از آن‌ها سوال کرد چه منطقی برای کشتن مسلمانان دارید.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه جریان‌های تروریستی شکست خواهند خورد، افزود: به یکی از وزرای خارجه منطقه که در بحران سوریه نقش داشت، نصیحت کردیم که باید بحران سوریه با گفت‌وگو حل شود اما وی در پاسخ گفت موضوع سوریه تا دو هفته دیگر تمام می‌شود این موضوع در حالی است که در حال حاضر 4 سال از بحران سوریه می‌گذرد و نتیجه خطای محاسباتی آنان گرفتاری ملت سوریه است.

‌لاریجانی افزود: برخی کشور‌ها که جریان داعش را تجهیز کردند و به آنان سلاح دادند امروز خود گرفتار شده‌اند، نباید فراموش کرد داعش را کشورهای بزرگ و غربی برای سرکشی و استعمال به وجود آورده‌اند، اما امروز نگاه ابزاریشان به تروریست باعث شده برای خودشان مشکل ایجاد شود.

وی گفت: ما بدون هیچ ابایی حرف خود را می‌زنیم و روی وحدت مسلمانان تاکید داریم و هزینه این وحدت را خواهیم پرداخت، این میراث امام خمینی است.

رئیس قوه مقننه گفت: غربی‌ها به فکر تجزیه کشورهای مسلمان هستند اما ایران اسلامی تنها روی وحدت تمرکز دارد. تمامی فرقه‌های اسلامی برادر هستند و در اصول هیچ تفاوتی بین آن‌ها نیست. همچنان که علامه طباطبایی فرمودند اصول و فروع ضروری با هم اختلاف ندارند.

وی گفت: آنچه انقلاب اسلامی به آن معتقد است این است که جریان‌های تروریستی را مخل زندگی مسلمانان و تحقیر مسلمانان می‌داند و در این زمینه مقام معظم رهبری فرمودند با همه تروریست‌ها مخالف هستیم.

لاریجانی گفت: در سفری که به یکی از کشورهای منطقه داشتم به یکی از مسئولان آن کشور گفتم چرا شما جریان‌های تروریستی را تقویت می‌کنید که وی در پاسخ گفت ما به صدام فقط چهل میلیارد دلار کمک کردیم که این موضوع اشتباه بود و اشتباه دوم ما حمایت از جریان‌های تروریستی بود و نکته این است که با وجود این اعتراف آنان دوباره به تروریست‌ها کمک می‌کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: امنیت منطقه را باید کشورهای منطقه تامین کند و تکیه به کشورهای غربی برای ایجاد امنیت در منطقه اشتباه بوده و عاملی برای فتنه است، ما قبول نداریم آمریکایی‌ها از آن سوی آب‌ها بیایند و بخواهند در این منطقه امنیت ایجاد کنند. به دلیل اینکه آنان دوست دارند که با ایجاد تفرقه سلاح‌هایشان را بفروشند.

وی ادامه داد: دشمنان ایران هراسی را تبلیغ می‌کنند، این در حالی است که بعد از انقلاب با وجود قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران یک مورد نیز تجاوز نداشته، به دلیل اینکه ما به دنبال ایجاد امپراطوری در منطقه نیستیم.

لاریجانی افزود: انقلاب اسلامی ضد استعمار و فرهنگ امپراطوری است و تاکید دارد که زندگی مسالمت آمیز با حفظ امنیت منطقه وجود داشته باشد.

رئیس نهاد مقننه با بیان اینکه ایران علاقه‌ای به تسلط بر کشور دیگر ندارد، گفت: بعد از اینکه کشورهای منطقه در جنگ علیه ایران کمک کردند ما تلافی نکردیم و حتی حمله صدام به کویت را محکوم کردیم و معتقدیم که کشورهای منطقه باید روابط اقتصادی سالم داشته باشند و به هم کمک کنند و نباید فراموش کرد سیاست ما نسبت به کشورهای اسلامی برادرانه است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با منطق روشن و با استقامت و حوصله راه شهدا را ادامه خواهد داد و مسیر درست را با عقلانیت و بدون عصبانیت ادامه می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم تمامی فرقه‌های اسلامی برادرانه و مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند.

لاریجانی با بیان اینکه ما قدردان فداکاری پیشمرگان کرد هستیم، افزود: پیشمرگان کرد با حرکت‌های مجاهدانه امنیت را برای استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی ایجاد کردند و در پناه این امنیت باید در این مناطق سرمایه‌گذاری شود.

وی گفت: باید مشکلات در زمینه تولید حل شود تا مشکل بیکاری جوانان کردستان رفع شود و در این زمینه کمیته‌ای در مجلس تشکیل خواهد شد تا با بررسی پیشنهادات نمایندگان و فعالان اقتصادی زمینه تقویت بخش تولید کردستان فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مراودات اقتصادی ایران با عراق باید توسعه یابد و زمینه رشد صادرات فراهم شود و تلاش خواهد شد در تدوین برنامه پنج ساله ششم توسعه مشکلات استان کردستان حل شود.

سردار نقدی: ‌حمایت از خودمختاری کردستان عراق بازی موزیانه غرب است

سردار محمدرضا نقدی دیگر سخنران کنگره ملی شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد نیز این جلسه را محفل شهدا دانست و گفت: ما میهمان آن‌هاییم؛ امنیت و آرامش و عظمت و استقلال را مدیون شهدا هستیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه پیشمرگان مسلمان کُرد همواره خط‌شکن و صف‌شکن بودند، تاکید کرد: کردستان سرزمین حماسه‌ها و اسطوره‌ها است.

سردار نقدی در ادامه سخنانش با بیان اینکه امروز حماسه پیشمرگان کُرد در کردستان رنگ و بوی دیگری دارد، خاطرنشان کرد: این افراد بزرگ، ویژگی‌های بزرگی دارند که مهم‌ترین آن‌ها «بصیرت» است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: پیشمرگان مسلمان کُرد در فضای غبار آلودی که مستکبرین در غرب کشور ایجاد کردند، مجاهدانه و با بصیرت به جنگ با ضد انقلاب رفتند.

وی در ادامه با بیان اینکه غربی‌ها و شرقی‌های زروگو و جنایتکار، هر زمان زروشان کم می‌شود، روی به تفرقه و نیرنگ می‌آورند، گفت: آن‌ها از تفاوت‌های قومی و مذهبی برای به زانو درآوردن ملت‌های به پا خواسته استفاده می‌کنند که البته شاهد بودیم همواره در این راه شکست خورده‌اند.

سردار نقدی دیگر ویژگی پیشمرگان مسلمان کُرد را «اعتقادات عمیق قلبی» آن‌ها عنوان کرد و افزود: حمایت از خودمختاری کردستان عراق بازی موزیانه غرب است.

وی با بیان اینکه جنس پیشمگران متفاوت بود و با عزم خود با ضدانقلاب به جنگ آمدند، اظهار داشت: پیشمرگان گفتند ما مومنیم و آن‌ها کفار هستند، با همین اعتقاد قلبی به میدان نبرد آمدند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: وجه ممیز دیگر حماسه پیشمرگان مسلمان کُرد، هدایت‌گری این حرکت بود که جهادی اخلاصگرانه بود؛ آن‌ها هیچ‌گونه رفتار زشتی در حق خانواده‌های فریب‌خوردگان نکردند و این سبب شد که بسیاری از مخالفین به صف پیشمرگان بپیوندند و بسیاری از مردم کسوت جهادی‌بودن و اخلاص را از آنان یاد گرفتند.

سردار نقدی وفاداری پیشمرگان مسلمان کُرد را مهم‌ترین وجه تمایز آن‌ها برشمرد و تاکید کرد: باید توجه داشت که آن‌ها برای خدا آمدند و این را ثابت کردند چراکه از شعار‌ها و آرمان‌هایشان دفاع کردند و یقین داریم وفاداری قوم سلحشور کرد متجلی از این افراد است.

حجت الاسلام محمد حسینی شاهرودی: شهدای کردستان به جرم دفاع از امام و انقلاب به شهادت رسیدند

حجت الاسلام و المسلمین «محمد حسینی شاهرودی» نماینده ولی فقیه در منطقه کُردستان نیز در ادامه این کنگره گفت: پیشمرگان مسلمان کرد موجب شفاعت قرآن و پیامبر قرار گرفته‌اند چرا که در راه خدا مجاهدانه مبارزه کردند.

وی افزود: انقلاب امام راحل در دنیا منحصربفرد است و این پیشمرگان راه خدا و امام خمینی (ره) را ادامه دادند.

نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان افزود: شهدای کردستان نظیر ماموستا حیدر فهیم و ماموستا شیخ الاسلام به جرم پیشتیبانی از امام و نظام به شهادت رسیدند.

شاهرودی گفت: آن‌ها در مقابل استکبار ایستادند و خداوند آن‌ها را به درجه بالا می‌رساند.

وی تصریح کرد: این پیشمرگان به تعبیر زیبای امام خامنه‌ای «از همه دنیای خود گذشتند» و همه هستی خود را طبق اخلاص قرار دارند و به الگو تبدیل شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان گفت: این پیشمگران مسلمان کرد الگوی برادران سنی خود در یمن و فلسطین شده‌اند.

زاهدی: بزرگداشت یاد پیشمرگان مسلمان کرد منحصر به یک یادبود نخواهد بود

عبدالمحمد زاهدی نیز در اجلاسیه نهایی نخستین کنگره ملی بزرگداشت پیشمرگان مسلمان کرد با بیان اینکه ستاد برگزاری کنگره پیشمرگان مسلمان کرد در سه استان کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه از 5 ماه پیش تشکیل شد گفت: استانداران و فرماندهان سپاه سه استان یاد شده با همراهی مسئولان و دست اندرکاران، ‌‌نهایت تلاش خود را به کار بستند تا این کنگره به بهترین نحو اجرا شود.

استاندار کردستان افزود: این کنگره صرفا به برگزاری یک همایش و مراسم منحصر نیست بلکه در طول روزهای گذشته و آینده برنامه‌های مختلفی در سطح این استان‌ها اجرا شده و یا خواهد شد.

زاهدی خاطرنشان کرد: در سطح شهر‌ها و روستاهای این استان‌ها در کنار تولیدات رادیو و تلوزیونی با محوریت پیشمرگان مسلمان کرد، کتاب‌های متعددی درباره خاطرات پیشمرگان مسلمان کرد چاپ شده و یا در دست چاپ است.

مسئول ستاد برگزاری کنگره ملی پیشمرگان کرد مسلمان، تاکید کرد: کار این کنگره به امروز ختم نمی‌شود بلکه ساخت نماد‌ها، تندیس‌ها و چاپ کتب و آثار پیشمرگان مسلمان کرد در دست اقدام است.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه‌های خوبی متناسب باشان شهدا اجرایی شود.

ماموستا قادری: صاحبان قلم باید تاریخ جنگ را عادلانه به مردم معرفی کنند

ماموستا ملاقادر قادری نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان کنگره شهدای پیشمرگ مسلمان کرد گفت: 35 سال از تأسیس سازمان پیشمرگان مسلمان کرد می‌گذرد و اگرچه این کنگره دیر تشکیل شد اما باز، جای تقدیر دارد.

امام جمعه پاوه با بیان اینکه در سه استان کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه 10 هزار شهید اهل سنت وجود دارند، گفت: این شهدا در راستای پاسداری از انقلاب و استقلال کشور، خون خود را فدا کردند.

وی افزود: زمانی که انقلاب غریب بود و از اطراف بر منطقه هجمه می‌بارید و دشمنان در داخل و خارج به توطئه مشغول بودند، جمعی مخلص جلو آمدند و با خون خود رفاقت با دوستان نظام و مخالفت با دشمنان را امضا کردند.

ماموستا قادری با تأکید بر اینکه آن‌ها نباید در هیچ میدانی فراموش شوند، تصریح کرد: صاحبان قلم نیز باید تاریخ جنگ را عادلانه به مردم معرفی کنند.

وی افزود: نباید اغراق و افراط و تفریط داشته باشیم و باید زحمات مهاجرین و آنهایی که ساکن منطقه بودند همواره مورد توجه قرار بگیرد و فراموش نشود.

امام جمعه پاوه با بیان اینکه در کردستان دو حس مذهبی و ملی وجود دارد تصریح کرد: این دو حس باید به عنوان فرصت مدنظر قرار بگیرند.

ماموستا قادری خاطرنشان کرد: این دو حس در فرهنگ و تاریخ و حیات روزانه ما جای دارد و اگر خوب مدیریت شوند، می‌توانند خوب و مثبت باشند.

وی تصریح کرد: امروز پیامد مذهب گرایی و نژادپرستی در خاورمیانه تخریب و موجب سلطه دشمن شده است و این موضوعی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

امام جمعه پاوه با بیان اینکه همه باید با رعایت احترام راه اعتدال را نشان بدهیم، اظهار کرد: امروز دشمن در جبهه‌های مختلف با ما در نبرد است و باید افراد فاقد آگاهی را آموزش و راهنمایی کنیم.

رونمایی از 30 عنوان کتاب در اجلاسیه پیشمرگان مسلمان کُرد

در حاشیه اجلاسیه نهایی کنگره پیشمرگان مسلمان کُرد با حضور علی لاریجانی و سردار محمدرضا نقدی از 30 عنوان کتاب رونمایی شد.

کتاب «نقشه‌های خاکی» زندگینامه و خاطرات شهید محمدامین رحمانی به نویسندگی علی کلوندی، «مسلخ عشق» داستان زندگی شهیدان مجید و طاهر لطفی به نویسندگی زهرا قرنی، «مرزداران وفادار» خاطرات جمعی از پیشمرگان مسلمان کُرد بانه به نویسندگی هیوا فرخ‌نیا «حماسه دولاب» درباره وضعیت این روستا و مقاومت‌های مردم این روستا به نویسندگی علی‌اکبر رنجبران، «فریاد آزادی پیشمرگ مسلمان کُرد» الهام‌گرفته از عنوان نشریه مکتوب سازمان پیشمرگان مسلمان در سال 58 به نام «فریاد آزادی» از جمله این کتاب‌ها است.

براساس این گزارش، «حماسه پایگلان» اثر یوسف خانی درباره نقش این روستا در دفاع از انقلاب، «طلایه‌دار معرفت» زندگینامه و خاطرات شهید ملامصطفی مردوخی و «پرستوهای مهاجر» زندگینامه و خاطرات 13 شهیده زن پیشمرگ هر دو اثر محمدمهدی لطیفی و «راسخون جهاد و شهادت» جلد یک آن در ارتباط با پیشمرگان سقز و جلد دوم آن درباره پیشمرگان مسلمان کُرد بانه به نویسندگی محمد سلیمانی نمونه‌هایی دیگر از این کتاب‌های چاپ شده‌ای بود که در این کنگره رونمایی شد.

همچنین کتاب‌های «کدخدا شریف» اثر علی کلوندی، «کاریکلماتورهای میدان جنگ» ‌برای کودکان اثر الهام زارعی، «راه اینجاست»، «راسخون 3 و 4»، «حاج سعید توفیقی»، «سردار کاکسوندی»، «دادا»، «لیلاخ در آیینه انقلاب اسلامی»، «یاد یاران»، «سید منصور»، «ستارگان کردستان»، «چمران کردستان»، «سروقامتان» و «حدیث سرو» نیز از دیگر عناوینی بود که نسخه الکترونیکی آن رونمایی ‌شد.

میهمانی از دو شهید گمنام در کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کرد

نخستین کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کرد غیر از میهمانان کشوری و استانی، میزبان دو شهید گمنام نیز بود.

در آخرین لحظات پایانی این کنگره، دو شهید گمنام بر روی دستان حضار تشییع شد که معنویت دوچندانی به فضای مراسم بخشید. این دو شهید 23 و 30 ساله از شهدای تفحص شده عملیات خیبر در جزیره مجنون بودند.

تندیس نماد ملی شهدای پیشمرگان مسلمان کرد رونمایی شد

به مناسبت نخستین کنگره شهدای پیشمرگان مسلمان کرد، با حضور رئیس مجلس، رئیس سازمان بسیج مستضعین و جمعی از مسئولان، تندیس نماد ملی شهدای پیشمرگان مسلمان کرد در میدان ظفریه سنندج رو نمایی شد.

این تندیس 4 متر طول دارد و برای نصب آن عملیاتی نظیر پی کنی اجرای فونداسیون 18 متر مکعب، دیواره داخل فونداسیون 2 متر مکعب، پایه فونداسیون 5.2*5.2، سنگ نما 28 متر و نصب 4 عدد صفحه ستون صورت گرفته است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon