اوباما: توافق هسته‌ای با ایران میراث دوران ریاست‌جمهوری‌ام خواهد بود

اوباما: توافق هسته‌ای با ایران میراث دوران ریاست‌جمهوری‌ام خواهد بود

خبرگزاری تسنیم: اوباما در مصاحبه‌ای ضمن ابراز علاقه درباره به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که توافق هسته‌ای با ایران میراث دوران ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما، در مصاحبه با نشریه آتلانتیک به موضوعات مختلفی اشاره کرد و گفت که توافق هسته‌ای با ایران میراث دوران ریاست جمهوری وی خواهد بود و تاکید کرد که گروه داعش پیروز نخواهد شد و به عربستان درباره پیگیری برنامه هسته‌ای نظامی هشدار داد.

رئیس جمهور آمریکا  گفت که واشنگتن با وجود ناکامی ارتش عراق در الرمادی در نبرد علیه داعش شکست نخورده است.

خبرنگار آتلانتیک در بخشی از این مصاحبه گفت که توافق هسته‌ای با ایران سبب خواهد شد تا کشورهای دیگری در منطقه نظیر عربستان و احتمالا ترکیه و یا شاید مصر نیز به دنبال پیگیری تاسیسات هسته‌ای خود باشند و شاهزاده ترکی الفیصل، نیز گفته که عربستان نیز خواستار توافقی مشابه توافق ایران است، آیا این توافق سبب نخواهد شد که کشورهای دیگری به دنبال هسته‌ای شدن بروند که اوباما پاسخ داد: خوب، وی [ترکی الفیصل] در دولت عربستان نیست. هیچگونه نشانه‌ای از عربستان یا دیگر کشورهای عضو شورای همکاری وجود ندارد که به دنبال پیگیری برنامه هسته‌ای خود باشند. بخشی از دلیل این موضوع که آنها به دنبال پیگیری برنامه هسته‌ای خود نیستند آن است که حفاظتی که از این کشورها در پی توافق هسته‌ای با ایران حاصل می‌شود بسیار بازدارنده از آن چیزی است که آنها با توسعه ذخایر هسته‌ای خود بدست خواهند آورد و آنها این موضوع را به خوبی می‌دانند.

وی افزود: من فکر می‌کنم این عادلانه است که بگوییم به علاوه بر آنکه دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع ملی ما است من نیز علاقه شخصی برای پایان دادن به این موضوع دارم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه مصاحبه خود نگرانی‌ کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره ایران را مشروع دانسته و با بیان جزئیاتی از نشست خود با سران کشورهای عضو شورای همکاری در ماه جاری به تلاش‌های دولت آمریکا برای کاهش این نگرانی‌ها اشاره کرد.

رئیس دولت آمریکا گفت:چیزی که در نشست با اعضای شورای همکاری دیدیم، به باور من، بدبینی‌ها و نگرانی‌های مشروع نه تنها درباره خود برنامه هسته‌ای ایران بلکه درباره تبعات کاهش تحریم‌ها بود.

وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود گفت: فکر کنم که می‌توان ثابت کرد که هیچ رئیس جمهور آمریکایی بیشتر از ما در کمک به اسرائیل در حفاظت از خود اقدام نکرده باشد و من کاملا با این موضوع مخالفم که گفته می‌شود رئیس جمهور آمریکا ضد اسرائیل است چون وی با سیاست‌های شهرکسازی اسرائیل مخالفت می‌کند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان