مذاکره‌کنندگان تجاری ایران جسورتر شده‌اند

مذاکره‌کنندگان تجاری ایران جسورتر شده‌اند

خبرگزاری تسنیم: رویترز با اشاره به درخواست تجدیدنظر ایران در قیمت خرید ریل از هند نوشت: در حالی که امید به لغو تحریم‌ها افزایش یافته مذاکره کنندگان تجاری ایران در مواجهه با همتایان هندی خود جسورانه‌تر برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، منابع آگاه گفتند، در حالی که امیدواری‌ها به کاهش تحریم‌ها علیه تهران افزایش یافته، مذاکره کنندگان تجاری ایران در مواجهه با همتایان هندی خود جسورانه‌تر برخورد می‌کنند و شرکت‌های هندی نگرانند که با ورود کشورهای بیشتر به بازار ایران فرصت‌های تجاری خود را از دست بدهند.
مواضع جسورانه‌تر ایرانی‌ها، طرفهای هندی را که با استفاده از تحریم‌ها، جایگاهی انحصاری در بازار این کشور برای خود دست و پا کرده بودند، متعجب کرده است.
بر اساس تفاهم مشترکی که بین ایران و قدرت‌های جهانی در ماه آوریل به دست آمد، ایران موافقت کرده در قبال کاهش تحریم‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود نماید. توافق نهایی قرار است تا 30 ژوئن به دست آید.
منابع آگاه گفتند، چشم‌انداز دستیابی به توافق طرف ایرانی را در مذاکرات تجاری و از جمله مذاکره در مورد یک قرارداد بزرگ واردات ریل راه‌آهن از هند جسورتر کرده است.
بر اساس این قرارداد 233 میلیون دلاری که در اکتبر گذشته با شرکت دولتی تریدینگ هند منعقد شد، طرف هندی صادرات ریل راه‌آهن به ایران از شرکت‌های سیل و جیندال استیل اند پاور به راه‌آهن ایران را تسهیل خواهد کرد.
اما به‌گفته این منابع، ایران به مذاکره کنندگان هندی گفته که از دیگر کشورها از جمله ترکیه پیشنهاداتی را برای عرضه تجهیزات به‌قیمتی پایین‌تر دریافت کرده است.
ماه گذشته، دهلی نو راجیو خار، یکی از مقامات ارشد وزارت تجارت خود را به تهران فرستاد تا مقامات ایرانی را متقاعد کند به توافقات اولیه در این قرارداد پایبند باقی بمانند، اما به‌گفته یکی از منابع او «دست خالی» به دهلی بازگشت.
منابع مطلع گفتند: «آنها دیگر همان ایرانی‌هایی نیستند که سال گذشته برای امضای قرارداد به‌سراغ ما آمدند... آنها این بار مؤدب بودند، اما دست بالاتر را در مذاکرات داشتند».
این منابع افزودند، هند، ارزش قرارداد را 7 درصد کاهش داده و به 217 میلیون دلار رسانده است. آنها افزودند، طرف هندی نگران است که ایران به‌دنبال تخفیف بیشتری باشد و این سفارش را بین هند و کشورهای دیگر تقسیم کند.
هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای دیگر طرف مذاکره با ایران در زمینه قراردادهای تجاری نیز تغییرات مشابهی را در مواضع تجاری این کشور مشاهده کرده‌اند یا خیر. منابع پالایشگاهی در ژاپن گفتند، هنوز هیچ تغییری در مواضع ایرانی‌ها مشاهده نکرده‌اند.
ایران اعلام کرده، خواهان مذاکره مجدد در مورد قرارداد ریلی است، زیرا ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافته و قیمت فولاد و سنگ‌آهن از زمان انعقاد این قرارداد در سال 2014، کاهش قابل توجهی داشته است.
یک منبع مطلع گفت: «قبلاً آنها در صف می‌ایستادند تا به ما قرارداد پیشنهاد دهند.» اما حالا آنها از هندی‌ها می‌خواهند تا «در صف منتظر بمانند تا نوبتشان شود».
انتظار می‌رود قرارداد عرضه ریل راه‌آهن طی 6 ماه آینده اجرایی شود و بر اساس قرارداد تجدید نظر شده، هند 250هزار تن ریل طی 18 ماه به ایران صادر کند.
تغییر در مواضع ایران در مذاکرات تجاری در بخش انرژی نیز محسوس بوده است.
برای مثال، منابع مطلع در صنعت نفت گفتند، شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاه‌های هندی گفته، برخی از تخفیف‌ها و خدمات انتقال مجانی محموله‌ها را که بابت خرید نفت به آنها ارائه می‌داده، متوقف خواهد کرد.

انتهای پیام/95*1

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه