تصویری که سینمای ایران به خارج از کشور می‌برد فقط شهر تهران است

تصویری که سینمای ایران به خارج از کشور می‌برد فقط شهر تهران است

خبرگزاری تسنیم: کارگردان فیلم «ناهید» گفت: متاسفانه تصویری که سینمای ایران از جامعه ایرانی به خارج از کشور می برد فقط تصویر شهر تهران است و سینمای اجتماعی ایران با شهر تهران نشان داده شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نخستین نمایش فیلم سینمایی «ناهید» صبح  26 اردیبهشت ماه ساعت 11 صبح در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن با حضور عوامل فیلم در سالن دبوسی، با استقبال خوبی از سوی حاضران در سالن مواجه شد.

آیدا پناهنده کارگردان این فیلم پس از نمایش موفق فیلم ناهید در جشنواره فیلم کن با رسانه های مختلفی مصاحبه کرد و مجله های سینمایی بسیاری در مورد فیلم «ناهید» نوشتند.

آیدا پناهنده کارگردان فیلم ناهید در پاسخ به این سوال خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه گویا فیلم «ناهید» بیشتر از اینکه در ایران دیده شود در کن دیده شد؛ گفت: من این نظر را به طور کامل قبول ندارم اتفاقا خیلی خوشحالم که قبل از این که فیلم در اینجا با پسند تماشاگر خارجی مواجه شود در ایران از طرف بهترین منتقدان سینمایی اش مورد حمایت قرار گرفت. این فیلم مورد علاقه خانم بنی اعتماد بود و این باعث دلگرمی من بود که ایشان از این فیلم حمایت کرد. ایشان وقتی این فیلم را دید بغض کرد و گفت یکی از بهترین فیلمهایی است که من دیدم.

وی ادامه داد: آن کسانی که باید این نوع سینما را دوست داشته باشند، فیلم را دیدند و با پسندشان همراه بود. ما وقتی در مورد هنر حرف می زنیم نباید توقع داشته باشیم که همه آدمها با سلایق مختلف نسبت به یک اثر هنری اتفاق نظر داشته باشند.

وی با اشاره به تشویق هایی که بعد از نمایش فیلم ناهید در جشنواره کن صورت گرفت گفت: البته برای خود ما هم عجیب بود که یک فیلم در کن و آن هم یک فیلم اولی اینچنین با تشویق مخاطبان همراه شود. اتفاقی که برای این فیلم افتاد چیزی شبیه معجزه بود. شاید هم رمزی درون فیلم است که برای ما ایرانی ها که در آن فضا هستیم کمرنگ باشد ولی برای اینهایی که در خارج از کشور هستند و از فرهنگ ما دور هستند جذابیت دارد و همین باعث شده است که رسانه ها بعد از نمایش فیلم، نقدهای خوبی در مورد آن نوشتند.

کارگردان فیلم ناهید با اشاره به اینکه فضای اجتماعی فیلم ناهید، فضایی خارج از شهر تهران را تصویر می کند و همین مورد پسند برخی رسانه های خارجی قرار گرفته است؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه تصویری که سینمای ایران از جامعه ایرانی به خارج از کشور می برد فقط تصویر شهر تهران است و سینمای اجتماعی ایران با شهر تهران نشان داده شده است. همین باعث می شود که اکثر آدمهای کشوری با جمعیت هفتاد میلیونی دیده نشوند. این یک هشدار برای فیلمسازان ایرانی است که هنوز نتوانستیم تصویر جامع و مانعی از مردم ایران را به جهانیان نشان دهیم.

وی اضافه کرد: اتفاقا فیلمهای که در جشنواره های خارجی خوش درخشیدند در لوکیشنهای مختلف ایران چون کردستان هستند یا برخی فیلمهای آقای مجیدی که در خارج از شهر تهران ساخته شدند از این دست فیلمهاست.

پناهنده در مورد اینکه آیا فکر می کند استقبال مردمی از این فیلم باعث موفقیت در کسب جایزه فیلم شود گفت: تجربه ده پانزده سال فیلمسازی به من نشان داده است که نتایج جشنواره نباید برایم مهم باشد. آن چیزی که برای من مهم بود استقبال وسیع مردم از این فیلم بود که جای خوشحالی داشت.

کارگردن فیلم ناهید در مورد پخش بین المللی فیلم ناهید گفت: این اولین فیلم من است و تجربه چندانی در پخش بین الملل ندارم ولی میدانم که کمپانی بسیار بزرگی چون ممنتو فیلم که بهترین فیلمهای سینمای ایران و جهان را پخش کرده است، قبل از جشنواره فیلم کن حق پخش این فیلم را خرید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران