مهمترین دغدغه نسل جوان اشتغال است/ بار احزاب را رسانه‌ها بر دوش می‌کشند

مهمترین دغدغه نسل جوان اشتغال است/ بار احزاب را رسانه‌ها بر دوش می‌کشند

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اگر احزاب در کشور ما فعال می‌شدند، وسیله خوبی برای نظارت بودند، اما ما احزاب قدرتمند و منسجم نداریم و بار احزاب را رسانه ها باید بر دوش بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در برنامه رادیویی "پرس‌وجو" رادیو جوان با بیان اینکه نام جوان نجات بخش است، اظهار داشت: امید همه به جوانان عزیز کشور است و درسراسر میهن اسلامی ما، بار مسئولیت امروز و آینده بر عهده نسل جوان ،‌دختران و پسران ، تحصیل‌کردگان و افرادی که در گوشه گوشه کشور مشغول تلاش هستند، است.

وی ادامه داد: یاد روزهایی که یک جوان طلبه بودم  و در نهضت اسلامی به اندازه خودم سهمی داشته ام به خیر. آن دوره‌های زیبا و خاطرات آن روزگاران برای من نشاط آور است. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: در پی تشکیل دولت "تدبیر و امید" هستم و بار اصلی آ‌ن بر عهده نسل جوان است. گفتمان من در مبارزه انتخاباتی و برنامه‌ام احیای اخلاق، نجات اقتصاد کشور و تعامل سازنده با جهان است. 

روحانی گفت: نسل جوان ما دنبال شرایط جدید اقتصادی در کشور است و خواهد بود و آرزومند است که اخلاق حاکم شود و بداخلاقی‌ها، زشت‌خویی‌ها و عصبانیت‌ها از جامعه ما رخت بربندد و به جامعه ایمانی، اسلامی و فرهنگی برسیم که در آن محبت، برادری، صفا و کمک به همدیگر برای فخر باشد. 

وی با بیان اینکه ما دنبال تعامل سازنده، مفید، موثر و خوب با دنیا هستیم،‌ اظهار داشت: ملت ایران نه ملت قهر،‌ستیز و ماجراجویی با دیگران است، بلکه می‌خواهد همزیستی مسالمت آمیز با جهان و به ویژه همسایگان داشته باشد و روابط خوب اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی مخصوصاً با کشورهای منطقه داشته باشد. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: ما اهل انزوا و فاصله گیری با دنیا نیستیم. البته بر اصول و ارزش‌ها خود پامی‌فشاریم و آنها را ادامه خواهیم داد. بر نظام اسلامی و ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم و می‌دانیم که با این افتخار مسیر آینده را با قدمی استوار می‌توانیم ببینیم و شکل دهیم. 

روحانی در پاسخ به این پرسش که برنامه مشخص شما برای مهار بیکاری جوانان چیست؟ تاکید کرد: مهمترین دغدغه نسل جوان هم‌اکنون اشتغال است. شاید روزی در کشور دغدغه این بود که جوانان چگونه دیپلم بگیرند یا از سطح کنکور عبور کرده و وارد دانشگاه شود، لذا جوانان در کنار ورود به دانشگاه شغل خوب و حقوق مکفی را می‌دیدند.

وی ادامه داد: من در سال 47 و 48 که وارد دانشگاه شدم، شاهد این موضوعات بودم. ورود به دانشگاه به معنی آینده زندگی،‌ گرفتن پست‌های حساس و رفاه بود، اما هم اکنون چنین چیزی نیست. حتی روزی که جوانان فارغ التحصیل می‌شوند و حتی کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند، باز هم دغدغه شغل دارند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه باید برای موضوع بیکاری برنامه‌ریزی صورت گیرد، اظهار داشت: ما می‌توانیم بیکاران جامعه را به مشاغل شایسته و با مزد بایسته برگردانیم. امروز بیش از 3 میلیون بیکار در جامعه وجود دارد و موضوع گرانی و تورم با گذشته قابل مقایسه نیست. به طور مثال در سال 84 که شروع جدید هشت ساله دولت بود، نرخ تورم 10.3 بود،  اما هم اکنون 30.5 است.

روحانی ادامه داد: نرخ بیکاری در سال 84 ،‌11.5 بود، ولی هم اکنون 12.2 درصد است. نرخ بیکاری سن 20 تا 30 سال بالای 28 درصد است، لذا برای این موضوع راه حل اساسی این است که تولید را رونق دهیم و محیط را فضای کسب و کار بهبود ببخشیم چرا که امکانات فراوانی در کشور ما وجود دارد ولی این امکانات بالقوه باید بالفعل شود و اگر این کار صورت گیرد جوانان ما شاغل می‌شوند .

وی با اشاره به طرح های نیمه تمام صنعتی یاد آور شد : اگر طرح های صنعتی نیمه تمام، اجرایی شود و پروژه‌های عمرانی که در سال گذشته تنها 20 درصد آن اجرایی شد را اجرا کنیم خود به خود اشتغال به وجود می آید. من برای آنها که بیکار می‌شوند و آماده به کار هستند تا زمانی که کار پیدا کنند بیمه ای را مدنظر قرار می‌دهم که ‌آنها به حداقل زندگی رسیده و به اشتغال دست پیدا کنند. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکل ازدواج جوانان چکار باید کرد، اظهار داشت: مسائل اقتصادی به ویژه مسئله بیکاری با مسائل اجتماعی و فرهنگی گره خورده است و یک نمونه آن ازدواج نسل جوان ما است.

روحانی با اشاره به افزایش روزبه‌روز سن ازدواج در میان جوانان افزود: هر چه سن ازدواج بالا می‌رود، مشکلات اجتماعی و فرهنگی بروز می‌کند. ازدواج و زیر سقف زندگی کردن نعمت خداوند است و باید زودتر به این سقف رسید، ولی وقتی جوان شغل و درآمدی ندارد. این موضوع چطور امکان پذیر است.

وی ادامه داد: باید جوانان به حداقل زندگی آینده اطمینان پیدا کنند و در کنار شغل مسئله مسکن نیز موضوع دوم جوانان است. درآمد جوان کفاف خرج زندگی را بدهد اما به گونه ای نیست که کفاف مسکن اجاره ای را بدهد لذا بخاطر مشکلات اقتصادی و بیکاری برخی ازدواج ها منجر به طلاق می‌شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به افزایش نرخ طلاق در جامعه گفت: نرخ طلاق در جامعه 7 درصد افزایش داشته در حالی که ازدواج 1.5 درصد بوده است. ما امروز آشفتگی‌های را به لحاظ فرهنگی و آداب و رسوم در جامعه مشاهده می‌کنیم و اساساً همسر یابی در جامعه تغییر پیدا کرده است.در گذشته خانواده‌ها جوانان را به هم متصل می کردند، اما هم اکنون دو جوان به هم متصل می‌شوند.

روحانی افزود: در گذشته بار زندگی بر عهده جوانان و خانواده‌ها بود، اما همه بار بر عهده جوانان است و جمله معروف خانواده هسته ای که در گذشته وجود داشته، تغییر یافته است و شکاف به داخل خانه‌ها رسوخ کرده است.

وی تاکید کرد: باید در بحث ازدواج و آینده جوانان تلاش کرد و بخش مهم آن اقتصادی و رفع بیکاری است.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص طرح‌های خود در مورد  ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی در جامعه گفت: ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی کلمه قشنگ و شعار زیبایی است، اما با ماموران ویژه نمی‌توان اخلاق را ارتقا داد. بلکه باید آگاهی نسل جوان بالاتر رفته و در زمینه رشد جوانان فراهم شود. 

روحانی با بیان اینکه نباید در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم، تصریح کرد: یادمان باشد که جوانان پر از انرژی هستند و سخت گیری آثار مثبتی ندارد. ارتقای اخلاقی فصلی نیست و با چادر درست نمی‌شود لذا کار فرهنگی باید به صاحبان فرهنگ سپرده شود و اگر می‌خواهیم اخلاق ارتقاء پیدا کند باید آن را به هنرمندان ، موسیقی‌دانان ،‌صاحبان سینما ، مساجد ، علما ، معلمان و اساتید دانشگاه‌ها بسپاریم چرا که آنها می‌توانند فرهنگ را تغییر دهند.

وی با اشاره به اینکه نباید کار فرهنگی را به پلیس سپرد، اظهار داشت: البته درخط آخر حضور پلیس لازم است، ولی اشکال ما این است که پلیس را در ایستگاه اول می آوریم. لذا ما نباید نام پلیس و اسم جوان را خراب کنیم. اخلاق را باید در کنار نام پلیس که یادآور اخلاق خوب است،‌ آورد. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری یادآور شد: پلیس برای ما اعتماد آور است لذا نکند به جای برسیم که نام پلیس  وچهره او برای جوانان دلهره آور شود.  ما پلیس اخلاق مدار می‌خواهیم که با حضور خود آورنده پیام اخلاقی باشد. ما اخلاق پلیسی نمی‌خواهیم، بلکه پلیس اخلاقی می‌خواهیم.

روحانی در خصوص هنرمندان اظهار داشت: باید در زمینه هنرمندان یادمان باشد که هنرمند آفریننده و خلاق است و می تواند آثار هنری بیافریند. در دنیای خلقت بدون اختیار و آزادی فضای مناسب امکان پذیر نیست ما اهداف زیادی داریم ولی ابزار لازم را در اختیار نمی‌گذاریم.

وی یاد آور شد: اینکه مدام از اخلاق متعالی صحبت کنیم، ولی ابزار لازم را در اختیار او نگذاریم، چگونه باید اخلاق اجتماعی رشد کند؟ لذا نظارت دولت بر هنرمندان باید باشد و هنرمندان نیز بر دولت نظارت کنند. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: هنرمندان جایگاه متعالی و بلندی دارند و می‌توانند بر دولت نظارت کنند و دولت گرا باشند و راه را به دولت نشان دهند. من نمی‌خواهم به کسی توهین کنم، ولی برخی از افرادی که تازه چند و احد درسی در دانشگاه‌ها می‌گذرانند، می‌خواهند در کل فرهنگ ما نظارت کنند. آیا داشتن قدرت مجوزی برای سلیقه‌ای عمل کردن  است؟

روحانی افزود: کار فرهنگ را به مزد بگیر، دستور بگیر و کارمند نسپارید، بلکه به احزاب هنر و اساتید هنر و آنهایی که هنر را تجربه کرده‌اند و در فضای هنر زندگی کردند و قادر هستند که فضای بهتری برای جامعه به وجود آورند بسپاریم. ارزش گذاری کار هنرمندان بر عهده مردم است، نه دولت مردان. 

وی گفت: در این زمینه برای بخش هنر برنامه مدون اجرایی دارند، یعنی کاهش نظارت دولتی و تسهیل نظارت مردمی تا هنرمندان به کار خود بپردازند.

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص تعامل رسانه و دولت گفت: در کشور ما نظارت عمداً توسط نهادهای نظارتی و ارگان ‌هایی که بر کار دولت نظارت دارند صورت می‌گیرد، ولی یکی از بخش های نظارتی که دارای اهمیت است رسانه ها هستند.

روحانی اظهار داشت: مقصود من از رسانه‌ها ، روزنامه‌ها ،‌سایت ها و صدا و سیما است که نظارت آنها میسرتر است، لذا باید دست رسانه ها را باز بگذاریم و فضای نقد را بپذیرفته و از نقد نرنجیم، چرا که با نقد نقص کار ما برطرف می‌شود .

وی با بیان اینکه باید بخش رسانه ‌ای منتقدانه وارد شود، گفت: اگر مدیری متخلف را دید با صراحت وارد شود و توسط رسانه‌ها مجازات صورت گیرد. چرا که محکومیت رسانه ها دردناک تر از محکومیت دادگاه است. لذا اگر فضایی ایجاد کنیم که مدیران بدانند ناظران واقعی مردم هستند، اثرات خوبی خواهد داشت. 

کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص نقش احزاب در کشور یادآور شد: اگر احزاب در کشور ما فعال می‌شدند، وسیله خوبی برای نظارت بودند. اما ما احزاب قدرتمند و منسجم نداریم و بار احزاب را رسانه ها باید بر دوش بگیرند. لذا تا روزی که احزاب مقتدر تشکیل شود،  رسانه برای تبیین اهداف دولت و چرخش امور، دولت و ملت می‌تواند کمک کند .

روحانی افزود: رسانه‌ها می‌توانند بهترین حامی دولت، ناظر،‌یار و معاون وی باشند دولت باید به رسانه‌ها کمک کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: من در برنامه دولت تدبیر و امید خود فصلی را قرار دادم که در آن تعامل دولت و رسانه‌ها و کمک رسانه‌ها به دولت و بالعکس صورت گیرد چرا که نتیجه تعاون و همکاری کمک به دولت است.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon