حکمت اسلامی با زبان علمی و منطقی در محافل فلسفی غرب ارائه شود


حکمت اسلامی با زبان علمی و منطقی در محافل فلسفی غرب ارائه شود

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تربیت شخصیت‌هایی نظیر حجت الاسلام والمسلمین احمدی در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: حکمت اسلامی در محافلی که فلسفه غرب رایج است باید با زبان علمی و منطق و درست ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، دکتر غلامعلی حدادعادل دیشب در سیزدهمین گردهمایی سالانه اعضای مجمع حکمت اسلامی و هفتمین گردهمایی اساتید علوم عقلی و مراسم تجلیل از مقام علمی حکیم و اندیشمند فرزانه حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با قدردانی از برگزار کنندگان این همایش، اظهار داشت: از همه کسانی که چراغ حکمت را در حوزه‌های علمیه روشن نگاه داشته‌اند، تشکر می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سابقه نیم قرن دوستی و رفاقت خود با استاد فرزانه حجت الاسلام والمسلمین احمدی، افزود: مبدا آشنایی ما در «موسسه در راه حق» بود و آقایان باتشخیص درستی این موسسه را توسعه دادند و برای گسترش برنامه‌های درسی و تامین استاد‌ها تلاش‌های وافری داشتند.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه تاریخ «موسسه در راه حق» که مبدا تشکیل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است تدوین شود، افزود: کارهای مشترک و همکاری‌های بسیاری در شورای عالی انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی و شورای تحول علوم انسانی با حجت الاسلام والمسلمین احمدی داشتیم.

حداد عادل با اشاره به اینکه حجت الاسلام والمسلمین احمدی را به عنوان نماینده‌ای از حوزه‌های علمیه در دانشگاه شناختم، تصریح کرد: ایشان نزد آیات و فقها علم آموزی کرد و ارادت و علاقه‌ای به مرحوم علامه طباطبایی داشت که به عنوان شاگرد اختصاصی ایشان شناخته می‌شد و دوست آیت الله مصباح بود و بعد از فراگیری فلسفه اسلامی در دانشگاه به یادگیری فلسفه غرب روی آورد.

وی با بیان اینکه حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدی در دانشگاه به معنی اعراض او از حوزه نبود، گفت: برخی از افرادی که در دانشگاه حضور پیدا می‌کردند در دل و فکر از حوزه جدا شده بودند در حالی که ایشان همواره به به عقاید روحانیت و حوزه التزام داشت.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین احمدی نظرتیره بدبینانه لجاجت آمیز نسبت به نظریه‌های دانشگاهی نداشت.

حدادعادل با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین احمدی نمونه عینی وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: اگر بخواهیم این شعار انقلاب را در مصداق نمایش دهیم باید در این شخصیت فرزانه جست‌و‌جو کنیم.

وی با اشاره به اینکه پرکاری و پرتلاشی از ویژگی‌های بارز حجت الاسلام والمسلمین احمدی است، گفت: از خصوصیات علمی وی علاوه بر تعلم در حکمت و فلسفه، تسلط خوب بر زبان خارجی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه تفکر اتین ژیلسون به فلسفه مشائی و اسلامی نزدیک است، افزود: امیدوارم آثار ژیلسون ترجمه شود و در نقد و بررسی شناخت فکری وی در این مجمع صورت گیرد.

حدادعادل با بیان اینکه پیش از انقلاب ترجمه یکی از آثار ژیل سون با عنوان «نقد فلسفی غرب» توسط حجت الاسلام والمسلمین احمدی ترجمه شد، گفت: وی به ترجمه اهتمام بسیاری داشت و به ادبیات فارسی نیز علاقه‌مند است و ارزش زبان مادری را می‌داند.

وی با اشاره به اینکه به همراه حجت الاسلام والمسلمین احمدی فلسفه کانت را در نزد دکتر یحیی مهدوی آموختیم، گفت: در دونیم سال کتاب نقد «عقل محض» را که در حدود 800 صفحه است و کتاب نقد «عقل عملی» را یاد گرفتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین احمدی درس فلسفه تطبیقی را سال‌ها در دانشگاه تدریس کرده است، گفت: این استاد فرزانه حاصل داوری‌های خود را در کتاب «بن لایه‌های شناخت» مدون کرده است.

حدادعادل افزود: حجت الاسلام والمسلمین احمدی چکیده افکار خود را در سیر بیش از 50 ساله در حوزه و 40 ساله در دانشگاه در میدان مقایسه فلسفه اسلامی و غربی در کتاب «بن لایه‌های شناخت» مدون کرده است.

وی تصریح کرد: امیدوارم حجت الاسلام والمسلمین احمدی این کتاب را باشیوه طلبگی و بحث و نقد در مجمع عالی حکمت اسلامی تدریس کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «کتاب بن لایه شناخت» در حوزه فلسفه تطبیقی قابل توجه است چرا که فلسفه تطبیقی در ایران فعلی، یک شاکله درستی ندارد و به دلیل این شیوه آموزش مباحث تطبیقی، فردی از آن برنخاسته است.

حدادعادل با بیان اینکه در درجه نخست ایمان و اعتقاد دینی راسخ را در حجت الاسلام والمسلمین احمدی شاهد بودم، اظهارداشت: صداقت، سادگی، ساده زیستی از دیگر سجایای اخلاقی احمدی است و یک مرتبه نیز تظاهر، ریا و تفاخر و تلاش برای مقام و دنیاطلبی را از ایشان مشاهده نکردیم.

وی وجدان کاری را از دیگر سجایای شخصیتی حجت الاسلام والمسلمین احمدی عنوان کرد و گفت: ایشان در تدریس، امتحان و پایان نامه نمونه وجدان کاری است.

رئیس فراکسیون اصلوگرایان مجلس شورای اسلامی افزود با بیان اینکه انقلابی بودن حجت الاسلام والمسلمین احمدی گوهری است که در بین صفات ایشان می‌درخشد، تصریح کرد: از پیش از انقلاب اسلامی مسیر ایشان روشن بود و بعد از انقلاب نیز هرخدمتی که برعهده ایشان گذاشته شد از جان و دل پذیرفت و پیرو بااخلاص امام و رهبری است و از وی، ذره‌ای تردید در درستی این انقلاب مشاهده نکردم.

حددادعادل افزود: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی در نظر و عمل معتقد به ولایت فقیه است و در دفاع از اسلام و انحرافات فکری نمونه است و توجه خاصی به فقه و احادیث و تفسیر قرآن دارد.

وی در پایان بر لزوم تربیت شخصیت‌هایی نظیر حجت الاسلام والمسلمین احمدی در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: حکمت اسلامی در محافلی که فلسفه غرب رایج است با زبان علمی و منطق و درست ارائه شود تا اذهان منصف از این دو میراث بزرگ فلسفی داوری کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon