اهداف کنفرانس فتنه؛ فاز دوم توطئه علیه ملت یمن

اهداف کنفرانس فتنه؛ فاز دوم توطئه علیه ملت یمن

خبرگزاری تسنیم: خبرسازی رسانه های سعودی درباره کنفرانس ریاض نشان می دهد آل سعود پس از ناکامی مفتضحانه در جنگ علیه ملت یمن، اکنون به دنبال بهره برداری از کنفرانس ریاض و به دست آوردن آن چیزی هستند که در تجاوزگری نتوانسته اند به دست آورند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "از عربستان سعودی، یمنی ها وضع دولت آینده خود را ترسیم می کنند"  ، این تیتر روزنامه الوطن سعودی در روز یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت است، تا نشان دهد آل سعود همچنان در رویای قیمومیت و سلطه بر ملت یمن است که جنگ ویرانگری که از ششم فروردین علیه آنها به راه افتاده، تاثیر و خدشه ای بر اراده آنها برای استقلال و جلوگیری از قیمومیت مجدد آل سعود بر کشورشان نگذاشته و متجاوزان سعودی نتوانستند به رویای خود از طریق بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت در یمن دست یابند، با این حال توطئه چینی آل سعود علیه ملت یمن همچنان ادامه دارد.

کنفرانسی به میزبانی متجاوزان

رژیم عربستان که در دستیابی به مهمترین هدف خود در یمن یعنی بازگرداندن اجباری عبدربه منصور هادی به قدرت و ازسرگیری فعالیت دولت وابسته به خود در این کشور ناکام ماند و از جنگ ویرانگر و خونینی که علیه ملت یمن به راه انداخت، نتیجه ای نگرفت و تنها دستاورد آن، کشتار هزاران انسان بیگناه از جمله زن و کودک و تخریب جنون آمیز زیر ساخت های فقیرترین کشور عربی همسایه کشورهای پولدار عرب بود، ابتدا ناگزیر شد برای تجدید قوای گروه های تروریستی تکفیری داعش و القاعده و شبه نظامیان مسلح وابسته به منصور هادی مهره وابسته خود که متحمل تلفات و خسارت های سنگینی در درگیری با نیروهای ارتش و کمیته های مردمی شده اند، در پوشش کمک رسانی به مردم یمن، آتش بس پنج روزه ای اعلام کرد که البته در عمل بارها آن را با ادامه حملات هوایی،‌دریایی و زمینی به مناطق مختلف یمن به ویژه استان صعده نقض کرده است. این رژیم در فاز جدید توطئه خود علیه ملت یمن پس از شکست در بعد نظامی به دنبال بهره برداری از بعد سیاسی برای تحقق اهداف سلطه جویانه اش در یمن است که با وجود حملات ویرانگر چند هفته اخیرش، در رسیدن به آن ناکام ماند.

متاسفانه عبدربه منصور هادی که به سبب خیانت بزرگ مردم و کشور یمن از طریق فراهم کردن مقدمات جنگ افروزی آل سعود، با خشم و نفرت شدید شهروندان یمنی روبرو شده است، به تازگی از متجاوزان سعودی به دلیل آن چه به زعم خود نجات یمن خواند، تشکر کرده است.

منصور هادی که همچنان رویای بازگشت به قدرت در یمن را در سر می پروراند، در یکی از کاخ های شاهزادگان سعودی به تملق و چاپلوسی آل سعود پرداخته و اظهارات غلوآمیزی را درباره ملک سلمان به کار برد و در اظهاراتی وقیحانه، کشتار مردم بیگناه و نابودی زیر ساخت های کشورش را "نجات یمن" خواند و از متجاوزان سعودی به این خاطر تشکر و تمجید کرد.

الوطن سعودی در حالی مدعی الزام آور بودن تصمیمات کنفرانس نمایشی ریاض شده که یکی از مهمترین گروه های تاثیرگذار صحنه سیاسی و میدانی یمن، یعنی جنبش انصارالله این کنفرانس را به سبب جنگ جنون آمیز آل سعود علیه ملت یمن، تحریم کرده و البته چند گروه سیاسی دیگر هم تاکید کرده اند هرگز در چنین کنفرانسی به میزبانی رژیم سعودی شرکت نمی کنند.

با این حال، بوق‌های تبلیغاتی آل سعود در یک هجمه هدفمند علیه گروه های مردمی یمن، در تلاش برای فریب افکارعمومی به دنبال ارائه چهره صلح جویانه از این رژیم و تخریب وجهه گروه های سیاسی یمنی مخالف خود هستند.

نگاهی به مقالات و گزارش ها و محور خبرسازی رسانه های سعودی درباره کنفرانس ریاض نشان می دهد که آل سعود پس از ناکامی مفتضحانه در صحنه میدانی و جنگ علیه ملت یمن، اکنون به دنبال بهره برداری از کنفرانس ریاض و به دست آوردن آن چیزی هستند که در جنگی که از ششم فروردین تا کنون همچنان ادامه دارد، نتوانسته اند به دست آورند.

عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اذعان کرده است که ائتلاف سعودی، یمن را به طور کامل از زمین و هوا و دریا محاصره کرده است.

حزب سلفی تکفیری الاصلاح و التنظیم الناصری از مهمترین گروه های شرکت کننده در کنفرانس نمایشی ریاض هستند و طبیعی است که در چنین کنفرانسی به میزبانی مهمترین حامی خود یعنی آل سعود شرکت کنند.

این کنفرانس نمایشی به مدت سه روز و با حضور بیش از 400 شخصیت سیاسی و حزب و قبیله ای طرفدار و همسو با رژیم عربستان در ریاض از یکشنبه بیست و هفتم اردیبهشت آغاز شد و تا سه شنبه بیست و نهم ادامه یافت و شرکت کنندگان در پایان نشست خود،‌بیانیه ای که حاکمان عربستان تهیه و تنظیم کرده بوند،‌ به زعم خود به نام ملت یمن قرائت کردند.

الوطن مدعی شده است یمنی ها با نظارت کشورهای عربی خلیج فارس، ترسیم نشانه های دولت فدرال آینده را در چارچوب تلاش گروه های یمنی برای بازپس گیری مشروعیت از دست کودتاگران آغاز کرده اند.

این رسانه سعودی، نام کنفرانس ریاض را کنفرانس ویژه نجات یمن و ساخت دولت فدرال نامید که شرکت کنندگان در پایان نشست های خود، بیانیه ریاض را صادر کردند که به زعم سعودی ها، پایه اساسی در ازسرگیری روند سیاسی با تصمیمات الزام آور است .

با وجود تحریم صریح این کنفرانس از سوی انصارالله و دیگر گروه های یمنی، رسانه های سعودی برای توجیه شرکت نکردن گروه های سیاسی مهم و تاثیرگذار یمنی در این کنفرانس، مدعی شده اند که حوثی ها دعوت نامه های گذشته را برای شرکت در ریاض رد کرده و همچنین معیارهای مشخص شده برای شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض، کسانی را که در معرض مجازات و تحریم های شورای امنیت قرار دارند، مستثنی کرده است.

رسانه های سعودی مدعی شده اند افراد شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض، نمایندگی تمام طیف ها و احزاب سیاسی و گروه های مردمی و قبیله ای را برعهده دارند.

نکته جالب، اذعان الوطن سعودی به شرکت حزب کنگره ملی به ریاست عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع یمن است و این اعتراف،‌بی اساس بودن ادعاهای محور جنگ افزوران علیه یمن مبنی بر همسویی عبدالله صالح و انصاراالله را مورد تاکید قرار می دهد.

الوطن نوشت حزب کنگره ملی به ریاست عبدالله صالح در کنفرانس ریاض شرکت می کند و عبدالعزیز جباری رئیس شورای مشورتی یمن گفته است این کنفرانس،‌کنفرانس گفت وگو نیست، بلکه کنفرانس تصمیم گیری است. البته این خبر در حالی بود که برخی شبکه ها از شرکت نکردن این حزب در کنفرانس نمایشی ریاض خبر داده بودند.

یکی از اهداف رژیم سعودی از برگزاری کنفرانس ریاض،‌جلوگیری از برگزاری هرگونه نشست و کنفرانسی در ژنو سوئیس بود که در عمل این هدف محقق نشده و کنفرانس ژنو با نظارت سازمان ملل متحد با وجود خشم و نارضایتی متجاوزان سعودی آنها برگزار خواهد شد. الوطن سعودی نوشته بود به نظر می رسد همه گروه های سیاسی یمنی در کاخ کنفرانس های ریاض شرکت کرده و درخواست ها برای برگزاری کنفرانس یمنی ها در ژنو را نادیده می گیرند.

هدف رژیم سعودی از برگزاری کنفرانس یمن، به کرسی نشاندن خواسته هایی بود که در صحنه میدانی و جنگ ویرانگر نتوانست به آن دست یابد،‌ رسانه های سعودی نوشته بودند: تصمیم گیرنده اصلی در خصوص کنفرانس ریاض، ابتکار کشورهای عربی و سازوکار اجرایی آن،‌نتایج گفت و گوهای ملی و قطعنامه های شورای امنیت و شورای همکاری خلیج فارس مربوط به یمن است.

کنفرانس ریاض رویاهای محقق شده آل سعود را محقق می کند؟

همانطور که پیش بینی می شد،‌کنفرانس نمایشی ریاض با شرکت سیاستمداران فراری یمنی که مردم یمن آنها را خائن می خوانند، با هدف ایجاد پوشش سیاسی برای تجاوزات مستمر رژیم سعودی به یمن برگزار شد.

این کنفرانس هرگونه روزنه ای را به روی راه حل سیاسی که امکان تحقق آن وجود داشت، به این دلیل بست که از ادامه جنگ آل سعود به امید این که به زعم شرکت کنندگان وابسته، آرزوهای یمنی ها را در آینده دور محقق کند، حمایت کرد و خواستار ادامه آن شد.

هدف آل سعود از برگزاری کنفرانس ریاض، تحقق اهداف راهبردی اش بود که نتوانسته بود در صحنه عملیاتی و جنگ علیه ملت یمن به آن دست یابد.

یکی دیگر از اهداف متجاوزان سعودی، تلاش برای بهبود شرایط مذاکره پیش از برگزاری کنفرانس ژنو بود، هر چند از مخالفان سرسخت این کنفرانس هستند.

آل سعود تلاش گسترده ای انجام داده و می دهد تا نتایج کنفرانس نمایشی ریاض که از آن به سند ریاض یاد می شود، پایه و مبنای اساسی کنفرانس ژنو باشد.

مهمترین هدف رژیم سعودی از برگزاری کنفرانس ضعیف و شکننده ریاض، استفاده از آن به عنوان پوشش سیاسی جنگ ویرانگرش در یمن است که متاسفانه شخصیت های خائنی همچون عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی فراری مهمترین عنصر آن به شمار می رود، عنصری که همچنان رویای بازگشت به قدرت در یمن را در سر می پرورد.

یکی از اثرات مخرب و ویرانگر کنفرانس نمایشی و در عین حال فتنه افکنانه ریاض، تشدید اختلافات و دودستگی میان طیف ها و گروه های سیاسی و اجتماعی یمن از سوی رژیم آل سعود به سبب شرکت گروه های همسو با خود در این کنفرانس است تا دروغ بودن ادعای این رژیم مبنی بر کمک به مردم یمن بیش از پیش اثبات شود.

تکیه متجاوزان بر شورای امنیت

کنفرانس نمایشی ریاض در بیانیه پایانی خود،‌بیشتر بندهای جنگ ویرانگر در یمن موسوم به توفان قاطعیت درباره بازگراندن عبدربه منصور هادی به قدرت با عنوان فریبنده بازگشت مشروعیت و تحریم انصارالله و فرماندهان ارتش یمن را درج کرد،‌اما این کنفرانس که خواستار ادامه جنگ به امید تحقق آن چه تا کنون در این چند هفته از  تجاوزات مستمر آل سعود محقق نشده،‌با توجه به شواهد و قرائن بر دخالت شورای امنیت برای تحقق رویاهای برباد رفته متجاوزان تکیه کرده است که این کنفرانس نمایشی،‌ماموریت ایجاد آن چه منطقه امن خوانده شده،‌به شورای امنیت واگذار کرده است.

شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض،‌ عمق دشمنی و اختلافات خود با ارتش و انصارالله یمن را به نمایش گذاشتند،‌ اما حتی همین جمع شرکت کنندگان درباره ضرورت ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی اتفاق نظر نداشتند، موضوعی که با توجه به نقش غیرقابل انکار هادی در دادن پوشش سیاسی به جنگ ویرانگر آل سعود در یمن،‌ امکان تحقق آن تقریبا صفر است و قشرهای مختلف ملت یمن و احزاب مستقل و ملی هرگز با بازگشت وی به قدرت موافقت نخواهند کرد.

علی سالم البیض از رهبران جنوب یمن، هر چند در ریاض حضور داشت،‌اما در کنفرانس مربوطه شرکت نکرد. حیدرابوبکرالعطاس نخست وزیر اسبق یمن هم تلاش کرد درباره جدایی جنوب و آن چه حق تعیین سرنوشت جنوب یمن خواند،‌سخن بگوید، اما در نهایت از این مساله خودداری کرد.

برخی رهبران جنوب یمن و حزب سوسیالیست،‌سیطره قریب الوقوع ارتش بر عدن را پیش بینی کردند.

با این حال درخواست اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده جدید سازمان ملل متحد در امور یمن برای تمدید آتش بس و توقف تجاوزات و تاکید وی بر گفت و گوی جدید و بدون قید و شرط با حضور تمام طرف های یمنی،‌ شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض و بانیان سعودی آن را غافلگیر کرد که انتظار داشتند پس از رفتن اجباری جمال بن عمر، نماینده جدید به طور صد در صد در خدمت زیاده خواهی ها و اهداف خصمانه متجاوزان سعودی باشد. وی همچنین اظهار داشت که ممکن است کنفرانس ژنو در خصوص یمن تا پیش از پایان ماه جاری برگزار شود.

تحلیلگران بر این باورند که هر چند کنفرانس قریب الوقوع ژنو شاید نتواند،‌یمن را به سرعت نجات دهد، اما چنین کنفرانس ممکن است گام نخست در مسیر جست و جوی راه حل سیاسی در برابر تشدید جنگ افروزی بانیان کنفرانس ریاض و تمایل آنها به کشتار و ویرانی بیشتر باشد، هر چند ولد الشیخ احمد به خروج از تونل جنگ اشاره کرده بود، اما جنون آل سعود به نظر می رسد قدرت هرگونه فکر و تصمیم گیری منطقی را از آنها گرفته باشد.
 
ناکامی دیگر آل سعود در صحنه بین المللی

رژیم متجاوز سعودی که کنفرانس نمایشی ریاض را به امید کسب دستاورد و تحقق اهدافی که در جنگ نتوانست به آن دست یابد، برگزار کرده بود، تلاش گسترده ای کرد تا از طریق اردن، حمایت شورای امنیت را از نتایج این کنفرانس با تصویب و تایید آن به دست آورد که شورای امنیت با وجودی که از جنگ افروزی آل سعود در یمن حمایت کرد، اما بر خلاف خواسته های آل سعود از پذیرفتن و تایید تصمیمات گرفته شده در کنفرانس ریاض خودداری کرد و با حمایت قاطع از برگزاری کنفرانس ژنو، آب پاکی را بر روی دستان متجاوزان سعودی ریخت.

دلیل خودداری اجباری شورای امنیت از تصویب و تایید نتایج کنفرانس شرم آور ریاض این بود که این شورا به خوبی به این حقیقت واقف است که حل بحران یمن بدون مشارکت گروه ها و جریان های قدرتمند و تاثیرگذاری همچون انصارالله غیر ممکن است و به همین سبب این شورا از تلاش های بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و برگزاری کنفرانس ژنو در بیست و هشتم ماه جاری میلادی با وجود اعتراضات و مخالفت های سعودی ها حمایت کرد، این در حالی است که رژیم سعودی با درخواست بان کی مون برای توقف تجاوزات به یمن مخالفت کرده است، کشور فقیری که به سبب حملات بی رحمانه سعودی ها در معرض یک فاجعه انسانی تاریخی قرار دارد.

از سوی دیگر، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن درباره گسترش فعالیت های تروریستی شبکه القاعده و گروه های تکفیری دیگر در یمن هشدار داده، اما به نظر می رسد این مساله یعنی گسترش فعالیت گروه های تروریستی تکفیری دغدغه نخست رئیس جمهور فاقد مشروعیت یمن یعنی عبدربه منصور هادی نباشد که همسویی این گروه ها با شبه نظامیان وابسته به وی در یمن به اثبات رسیده است، گروه هایی که بارها از محموله های تسلیحاتی اهدایی آل سعود بهره مند شده اند.

تحرکات دیپلماتیک و بشردوستانه ایران برای نجات ملت یمن

جمهوری اسلامی ایران که از حامیان و منادیان اصلی حل بحران یمن از راه صلح آمیز و گفت و گوی یمنی- یمنی بدون دخالت های خارجی و در یک کشور بی طرف بوده، میزبان نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن بوده که برای رایزنی با مقامات کشورمان به تهران آمد، تحرکات بشردوستانه و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای نجات مردم یمن از ماشین کشتار و ویرانگری آل سعود با شکست تلاش های آل سعود در عرصه بین المللی همراه شده است که اعضای شورای امنیت از ابتکار بان کی مون برای برگزاری کنفرانس گفت و گوهای یمنیی در ژنو حمایت کرده و نتایج کنفرانس ریاض را رد کردند. شورای امنیت بر ضرورت مشارکت همه یمنی ها در گفت و گوی ژنو بدون هر گونه پیش شرط تاکید کرده است. این در حالی بود که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به استثنای عمان برای منزوی کردن سازمان ملل متحد و به حاشیه راندن نقش آن تلاش می کنند که البته تا کنون این تلاش های آنها با شکست همراه شده است.

عبدالله المعلمی نماینده رژیم سعودی در سازمان ملل متحد بر ادامه تجاوزات آل سعود به یمن تاکید کرده و درباره آتش بس گفته است که تصمیم گیری در این زمینه را فرماندهان ائتلاف سعودی تعیین می کنند.

در هر حال باید تاکید کرد که رژیم سعودی تا کنون نه در صحنه میدانی و جنگ و نه در صحنه سیاسی هیچ نتیجه ای از اقدامات جنگ افروزانه و کینه توزانه اش علیه ملت یمن نگرفته است، نه از کنفرانس نمایشی ریاض بهره ای برد و نه توانست شورای امنیت را به تایید نتایج این نمایش مضحک وادار کند، شورایی که مجوز نسل کشی و کشتار و ویرانی را به آل سعود در یمن داده بود.

حاکمان غیر منتخب، سرکوبگر و بی رحم عربستان که در کشور خود هر گونه فریاد اعتراض یا انتقادی را به وحشیانه ترین شیوه سرکوب می کنند، در کشورهای عربی خود را مدافع سینه چاک ملت های این کشورها معرفی می کنند، اما این حکام بی رحم، طی سالیان گذشته به ویژه از چهار سال اخیر، در سوریه موج کشتار و ویرانی با استفاده از تروریست های مزدور به خدمت گرفته از هشتاد کشور به راه انداخته اند، اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین را بی رحمانه سرکوب می کنند، از گروه های تروریستی تکفیری در لیبی، مصر، عراق، مصر و مناطق دیگر در راستای تحقق منافع صهیونیستی آمریکایی حمایت می کنند و از ششم فروردین تا کنون به نسل کشی و ویرانی در یمن ادامه می دهند، اما نتایج تمام این ماجراجویی چیزی جز شکست و ناکامی آل سعود و بدنامی و رسوایی برای آنها در میان ملت های مسلمان و آزاده جهان نبوده و چهره منافقانه و کینه ورزی آنها نسبت به اعراب مسلمان بیش از پیش برملا شده است که به گفته مفتی شافعی تعز یمن، ملت یمن هرگز جنایات آل سعود را از یاد نخواهند برد و هرگز در برابر این رژیم زانو نخواهند زد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان