کوچه‌های همیشه خاموش؛ کهوروئیه و کلرود جیرفت همچنان محروم است


کوچه‌های همیشه خاموش؛ کهوروئیه و کلرود جیرفت همچنان محروم است

کودکان پا برهنه و بازی در کوچه‌های خاکی مملو از زباله، کوچه‎‌های تاریک در شب، نگهداری از گوسفندان در میان خانه‎‌ها، جوانان بیکار و پرسه‌زدن‌های روزانه تنها بخشی از نمای مناطق کلرود و کهوروئیه شهرستان جیرفت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از جیرفت، حاشیه نشینی یکی از اصلی‌ترین معضلات اساسی استان‌های کشور است. بسیاری از بزهکاری‌ها و آسیب های اجتماعی صورت گرفته در شهرها نشات گرفته از همین حاشیه نشینی‌‌هاست.مسئولان استان کرمان در سال‌های گذشته سعی کرده‌اند به صورت جدی با این قضیه برخورد کنند و کارگروه‌هایی را برای این امر در نظر گرفته شده است.اما فاصله بین حرف و عمل بسیار است و آنچه دیده ‌می‌شود محرومیت و نابسامانی وضعیت حاشیه نشین‌های اطراف شهرهای استان کرمان است.

مسأله اساسی که باید در نظر گرفته شود و شاید کمی ناراحت کننده هم باشد؛ پذیرش این نکته است که اکنون نقاطی به شهر اضافه شده‌اند. حال سوال اینجاست که چه برنامه‌ای باید برای این مناطق در نظر گرفت؟ آیا باید روال نابسامانی این حاشیه نشین‌ها ادامه داشته باشد و یا اقدامی انجام داد که علاوه بر حفظ منفعت شهری، اوضاع زندگی این حاشیه نشین‌ها کمی بهبود یابد.

بوی بهبود اوضاع نمی‌آید

یکی از مناطقی که سالیان زیادی در شهرستان جیرفت به عنوان منطقه حاشیه‌ای دیده شده است مناطق "کلرود و کهوروئیه" است.

اگر به صورت ناشناس هم وارد این دو محله شوید این غبار محرومیت را می‌بینید که از دور خودنمایی می‌کند.

پیرهای منطقه می‌گویند "کلرود و کهوروئیه" از زمان انقلاب تا بحال هیچ تغییری نکرده وضعیت آبادانی آن‌هابهتر نشده که هیچ بدتر هم شده است. است. "چه کسی باید جوابگوی محرومیت این روستا باشد؛ آن‌ها میگویند این سوال همیشگی ما است.

وعده‌های تو خالی انتخاباتی 

بی توجهی و عدم خدمت رسانی به کلرود و کهوروئیه در حالی صورت می‌گیرد که متاسفانه مسئولان قبلی و فعلی بارها و بارها به مردم قول مساعد در جهت رفع مشکلات داده اند؛ وعده‌های که هرگز عملی نشده است.

گله مشترک همه ساکنین این دو منطقه این است که مسئولان زمانی به این محلات می‌آیند که ایام انتخابات باشد و با وعده و وعید، رای مردم را گرفته و بعد از انتخابات هم هرگز توجهی به آبادانی این محلات ندارند.آن‌ها می‌گویند گوششان از این وعده‌ها پر است، انتخابات به انتخابات می‌آیند اما دریغ از کمترین بهبودی در منطقه.

قصه پر درد مردمانی که صدایشان از گوششان بالاتر نمی‌رود و سال‌هاست با مشکلات بسیارشان در سایه بی عدالتی و بی تدبیری  دست و پنجه نرم می‌کنند.

دوازده سال است که به شهر ملحق شده‌اند، اما باهرکس صحبت کنید می‌گوید از وقتی جزء شهر شده‌ایم مشکلاتمان چند برابر شده بدون اینکه امکانات شهری به ما تعلق بگیرد.

محروم ترین و مظلوم ترین مردم جیرفت در کلرود و کهوروئیه‌ای زندگی می‌کنند که در سال‌های دفاع مقدس این دو محله شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند. متاسفانه وضعیت فعلی زیبنده  این مردمان شهید پرور نیست.

رییس شورای شهر: کلرودی‌ها خودشان کوچه‌هایشان را آسفالت کنند

کلرود و کهوروئیه از محله‌های قدیمی شهر جیرفت علی رغم اینکه سال‌هاست جزء محدوده شهری به حساب می‌آیند و عوارض شهری و سایر هزینه های پرداختی مانند آب،برق و …. شهری برای آنها حساب می شود متاسفانه دارای مشکلات زیادی می باشند و کمتر توجهی بر این محلات شهر جیرفت شده است.

مشکلات خاص مردم در حوزه آب، برق، عدم روشنایی معابر، نبود آسفالت کوچه‌ها و معابر، نبود امکانات فرهنگی، ورزشی و …. موجب شده است تا متاسفانه گرد و غبار محرومیت بر چهره این دو محله بنشیند و مردمان این منطقه در اوضاع نابسامانی زندگی کنند.

در حالی که این دو منطقه عنوان منطقه شهری را به یدک می‌کشند، اما خدمات صورت گرفته در آن به یک روستا هم نمی‌رسد و این معضلات مردم را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

با گذری کوتاه از این دو محله می‌توان به خوبی مشاهده کرد که مردم در کوچه پس کوچه های خاکی این محلات عذاب زیادی را متحمل می‌شوند و این در حالی است که وعده‌های بی عمل متولیان امر هرگز عملی نشده است.

وجود و نگهداری از گوسفندان در این منطقه مسکونی! معضلاتی همیشه به همراه داشته است که واکنش رییس شورای شهر به این مسئله هم در خور توجه است.

زندگی گوسفندان در کنار خانواده‌های کلرودی

کوهستانی در رابطه با نگهداری گوسفند در خانه‌های این دو محله عنوان کرد: باید شاکی خصوصی داشته باشند و گرنه نمی‌توان پیگیر این مشکل شد.

در همین راستا با حضور در این محلات و صحبت با چند نفر از اهالی کلرود و کهوروئیه که  به بیان مشکلات مردم پرداخته است امیدواریم حداقل نگاهی از سوی مسئولان در این مورد صورت گیرد.

امیرمحمدی یکی از ساکنان محله کهوروئیه در مورد مشکلات این منطقه گفت: چرا پس از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب باید این وضعیت ما اینگونه نابسامان باشد چرا مسئولان حتی یکباربه محله ما نمی آیند آیا اگر خودشان در محله زندگی می‌کردند باز هم وضعیت اینگونه بود؟

وی افزود: انگار که ما جزء این شهر نیستیم چگونه است که عوارض و هزینه آب و برق را از ما بصورت شهری دریافت می‌کنند ولی هیچ توجهی در ارائه خدمات شهری به ما نمی‌شود.

سمندری از دیگر اهالی این منطقه می‌گوید: این وضعیت کوچه‌های ما را ببینید ما چگونه زندگی می‌کنیم از بس بچه‌های ما خاک خورده‌اند مریض شدند در زمستان که باران می‌بارد کوچه‌های ما پر از گل می‌شود و رفت آمد برایمان بسیار سخت است و در تابستانم که کوچه‌ها پر از خاک است.

رئیس شورای شهر در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید آسفالت کوچه‌های کهوروئیه و کلرود خودیاری است.خودشان باید این هزینه را تقبل کنند.

تورج کوهستانی معتقد است هزینه آسفالت این کوچه‌ها را باید مردم منطقه پرداخت کنند و این وظیفه شهرداری نبوده است.

 پاسخ مختاری، شهردار جیرفت هم همین است: بودجه نداریم و مردم این مناطق باید خودشان هزینه آسفالت کوچه هایشان را پرداخت کنند.

شب‌های تاریک کلرود و کهروئیه

سنجری یکی از اهالی این منطقه از وضعیت تاریکی و عدم امنیت گله دارد و می‌گوید: وضعیت معابر برق‌ها در کلرود و کهوروئیه بسیار نابسامان است. شب که می‌شود در کوچه‌ها اگر پیاده باشیم تردد نمی‌توانیم کنیم حتی یک روشنایی هم ندارند اگر بچه مان بخواهد مغازه برود نمی‌تواند و همیشه کوچه‌ها و خیابان‌ها خاموش است و اگر شب فردی بخواهد از کوچه یا خیابان گذر کند هرگز بخاطر تاریکی نمی‌تواند یعنی جرات نمی‌کند، حالا برسد اگر این فرد یک خانم باشد چرا مسئولان برایمان کاری نمی‌کنند.

سلیمانی یکی دیگر از اهالی کهوروئیه می‌گوید: در حالی که هیچ امکانات رفاهی، ورزشی و فرهنگی در این محلات وجود ندارد مسئولان چگونه انتظار دارند که نوجوانان این منطقه به بیراهه نروند.

رضا احمدی کارشناس مسائل اجتماعی و استاد دانشگاه معتقد است که نبود امکانات تفریحی مناسب سبب ایجاد فضای ناسالم در محیط‌های اطراف این مناطق شده است.

وی تاکید دارد اگر شهرداری بتواند حداقل‌های ورزشی را در این منطقه ایجاد کند در آینده شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و محیطی در این مناطق خواهیم بود.

شهری بی نام و نشان

سمندری از شهروندان محله کلرود می‌گوید شهر دقیانوس که شناسنامه شهر جیرفت است در کهوروئیه واقع شده اما نه جاده اش آسفالت است و نه یک تابلویی وجود دارد.

او می‌گوید اگر مسئولان کاری نمی‌کنند حداقل به خاطر این شهر تاریخی و اینکه نام و نشانی از آن بماند اقدامی انجام دهند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon