بعیدی‌نژاد: آمریکا،کانادا و انگلیس مسئول شکست کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی هستند

بعیدی‌نژاد: آمریکا،کانادا و انگلیس مسئول شکست کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی هستند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل اداره امور خلع سلاح وزارت امور خارجه کشورمان نوشت ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد با توجه به آثارمخالفت این سه کشور با تصویب سند اجلاس، تمامی تلاش خود را بعمل آورد تا مانع شکست کنفرانس بازنگری ان پی‌تی شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کنفرانس بازنگری معاهده  منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در پایان یک ماه مذاکره با کارشکنی آمریکا و انگلیس برای برگزاری نشست خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای بدون نتیجه پایان یافت.

این کنفرانس که هفتم اردیبهشت در نیویورک آغاز شده بود بامداد امروز درپی کارشکنی و مخالفت  امریکا با طرح مصر بدون نتیجه تمام شد.

حمید بعیدی نژاد، مدیر کل اداره امور خلع سلاح و مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران که ریاست هیئت ایرانی و نیز نشست های عدم تعهد را در این کنفرانس بر عهده داشت در صفحه اینستاگرام خود گزارشی از این کنفرانس و جزئیات شکست مذاکرات را در ساعتهای پایانی ارائه کرده است:

در حالیکه پس از چهار هفته مذاکره شبانه روزی انتظار می رفت امروز کنفرانس بتواند سند نهایی اجلاس را تصویب نماید، به یکباره آمریکا و انگلیس و کانادا امروز بعدازظهر اعلام کردندکه بدلیل عدم رضایت از متن بخش مربوط ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در خاورمیانه نمی توانند با متن پیشنهادی ریاست کنفرانس موافقت کنند. ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد با توجه به آثارمخالفت این سه کشور با تصویب سند اجلاس، تمامی تلاش خود را بعمل آورد تا مانع شکست کنفرانس شود ولی با توجه به عدم همکاری این سه کشور، پیشنهاد کرد برای آنکه کشورهای عضو معاهده بتوانند موضع خود را پیرامون این موضوع بررسی و اعلام کنند، کنفرانس موقتا تعطیل گردد. بعد از تعطیلی موقت جلسه، جلسه اعضای جنبش عدم تعهد تشکیل و پیشنهادات ایران بعنوان مبنای موضع عدم تعهد را تصویب کرد. با تشکیل مجدد کنفرانس، ایران از طرف اعضای جنبش عدم تعهد این موارد را بعنوان اصول موضع عدم تعهد اعلام کرد: "ما یاس عمیق و ناراحتی شدید خود را از بیانیه های سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا که با اقدام خود مانع تصویب سند محتوایی و مالا شکست کنفرانس شدند اعلام می‌کنیم. سند ارایه شده توسط ریاست کنفرانس که حاوی ارزیابی کنفرانس از نحوه اجرای معاهده از یکطرف و تعیین نقشه راه آینده مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته ای بود، حاصل تلاشهای تمامی هیاتهای شرکت کننده برای حصول توافق بود که متاسفانه همه این تلاشها با مخالفت این سه کشور به هدر رفت. جنبش عدم تعهد این آمادگی را داشت که علیرغم ضعف های زیادی که این متن داشت با آن موافقت نماید. ولی متاسفانه این سه کشور فقط برای تامین منافع یک رژیم غیر عضو معاهده که با توان هسته‌ای نظامی خود تمامی صلح و امنیت منطقه خاورمیانه و جهان را بخطر انداخته است، حاضر شدند بهای سنگین مخالفت با سند را به جان بخرند. ما از تلاشهای رییس کنفرانس برای ارایه سندی که میتوانست از نظر ما نگرانیهای اصلی اعضای معاهده را تامین نماید، تشکر می کنیم." به دنبال سخنرانی ایران کشورهای زیاد دیگری نیز از موضع سه کشور مخالف ابراز نگرانی کردند. اقدام بموقع ایران و جنبش عدم تعهد در تعطیلی موقت جلسه و اعلام موضع صریح جنبش عدم تعهد در اعلام آنکه حدود صدو بیست کشور عضو معاهده آماده بودند با متن پیشنهادی رییس موافقت کنند، بطور روشنی مشخص کرد که مسولیت شکست کنفرانس به طور روشن و واضحی بر عهده سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا میباشد. ولادیمیر اورلوف محقق برجسته روسی مرتب توءیت میکرد: ایران دوباره دیپلماسی پیچیده خود را به نمایش گذاشت.

ایران بعنوان ریاست عدم تعهد نقش فعالی در مذاکرات این حساس ترین روز مذاکرات ایفا کرد.  و واقعا از هیچ تلاشی برای جلوگیری از شکست کنفرانس مضایقه نکرد. مشورتهای ایران با ریاست کنفرانس، خانم فروخی از الجزایر و هماهنگیهایی که با کشورهای عدم تعهد انجام داد همه در جهت کمک به موفقیت کنفرانس بود که مورد تقدیر بسیاری از کشورهای عضو غیر متعهدها و غیر عضو نیز قرار گرفت. امروز تمامی روز را در مشورت با کشورهای عدم تعهد و ریاست کنفرانس سپری کردیم، ولی متاسفانه تلاشهای ما نتوانست سه کشور مخالف کنفرانس را از سیاست خود منصرف کند. ایران حتی موفق شد که کشورهای جنبش عدم تعهد را قانع کند که اعلام نمایند علیرغم ضعفهای متن پیشنهادی رییس با آن همراهی کرده یا حداقل با آن مخالفت نخواهند کرد. اما متاسفانه موضع منفی سه کشور تغییری نکرد. کشورهای جنبش عدم تعهد بویژه از این جهتگیری صریح آمریکا و انگلیس در دفاع از اسراییل خیلی عصبانی و ناراحت بودند و مرتب می گفتند این دو کشور با این موضعگیری صریح به نفع اسراییل و پرداخت هزینه سنگین آن ضعف های عمیق سیاسیت خارجی خود را به نمایش گذاردند. بسیاری از سازمانهای دولتی بین المللی و همچنین کشورها نیز این موضع اعلام شده توسط عدم تعهد را تکرار می کردند که واقعا انصاف نبود که منفعتهای اصولی یک کنفرانس موفق ان پی تی ،قربانی دفاع از منافع اسراییل بعنوان غیر عضو معاهده شود. برخی نیز تحلیل میکردند که رویارویی إمریکا و اسراییل در قالب اختلاف آنها در مذاکرات هسته ای، دیگر امکان انعطافی برای امریکا در عدم حمایت کامل از اسراییل در دیگر زمینه ها باقی نگذارده است. یکی از محققین کانادایی الاصل خلع سلاح می گفت من از موضع کشورم که بدست دولت افراطی های دست راستی طرفدار اسراییل تعیین میشود خجالت می کشم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان