متن کامل اظهارات اوباما در جمع یهودیان درباره ایران

متن کامل اظهارات اوباما در جمع یهودیان درباره ایران

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید پیوندهای ناگسستنی بین کشورش و رژیم صهیونیستی وجود دارد و هیچ دولتی به‌اندازه دولت وی در جهت تضمین محافظت اسرائیل از خودش تلاش نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی سخنانی در مراسم بزرگداشت «میراث یهودی ــ آمریکایی» در واشنگتن گفت که پیوندهای بین کشورش و رژیم صهیونیستی ناگسستنی هستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با تأکید بر اینکه توافق بد با ایران را نخواهد پذیرفت، گفت خواهان توافقی است که تمام مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند.

وی گفت: «نمی‌توانم امروز اینجا ایستاده و تضمین کنم که به توافق می‌رسیم. ما به‌سختی کار می‌کنیم. [اما] اسرائیلی‌ها باید همیشه بدانند که آمریکا پشت آنها است و همیشه خواهد بود. هیچ رئیس‌جمهوری ــ هیچ دولتی ــ به این اندازه در جهت تضمین مراقبت اسرائیل از خودش فعالیت نکرده است».

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «توافقی که ما تاکنون با ایران رسیدیم، بخشهایی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده یا به عقب بازگردانده است. ما اکنون به‌دنبال راه حل جامع هستیم و من یک توافق بد را نخواهم پذیرفت. همان‌طور که من در مصاحبه با گولدبرگ گفتم روی این توافق نام من نوشته شده است. هیچ ‌کس به‌اندازه من در اطمینان یافتن از اینکه این توافق بتواند اهداف را برآورده کند، منفعت ندارد».

باراک اوباما گفت: «من به دنبال توافق خوب هستم ... توافقی که موجب اعمال بازرسی‌های بی‌سابقه بر همه عناصر برنامه هسته ای ایران گردد طوری که آنها نتوانند فریبکاری کنند و در صورتی که آنها تلاش کنند فریبکاری کنند ما فورا خواهیم فهمید و تحریم ها فورا بازخواهد گشت. توافقی که امضاء خواهد شد این چالش را به صورت طولانی مدت حل می کند. به عبارت دیگر این توافق، توافقی است که جهان و منطقه از جمله اسرائیل را امن‌تر می‌کند و این توافقی خوب خواهد بود. من در اینجا نمی‌توانم تضمین دهم که حتما به این توافق می‌رسیم اما ما امیدواریم و سخت در این زمینه تلاش می‌کنیم اما تا درباره همه چیز به توافق نرسیم با هیچ چیز موافقت نمی‌کنیم».

باراک اوباما گفت: من به صورت شفاف گفتم که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همه گزینه‌ها روی میز است و روی میز باقی خواهد ماند. علاوه براین، حتی اگر ما به توافق خوب برسیم، مسئله حمایت ایران از تروریسم، برهم زدن ثبات منطقه و تهدید زشت علیه اسرائیل باقی می‌ماند. به همین جهت شراکت راهبردی ما با اسرائیل صرف نظر از هر اتفاقی که در روزها و سالهای پیش رو بیافتد، باقی خواهد ماند.

اوباما افزود: «این بدان معنا نیست که بین دو دولت اختلافات گاه و بی‌گاهی وجود نخواهد داشت، ما در نحوه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در تاکتیک‌ها اختلاف داریم. همچنین اختلافاتی است که ریشه در تاریخ مشترک ما دارد و فراتر از اختلافات تاکتیکی است».

رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به مسئله مناقشه اسرائیلی ــ فلسطینی پرداخته گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی باید همکاری برای دستیابی به راه‌حل دولت فلسطینی را ادامه دهند. «احساس می‌کنم مسئولیت دارم که درباره آنچه منجر به امنیت بلندمدت خواهد شد سخن بگویم».

وی افزود: «اعتقاد دارم که 2 دولت برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید وجود داشته باشد تا کنار یکدیگر زندگی کنند. مردم فلسطین نیز حق دارند که مردمی آزاد در سرزمین‌شان باشند».

باراک اوباما در این مراسم تأکید کرد: «بخشی از این تعهد (بین آمریکا و اسرائیل ) این است که آمریکا و اسرائیل توافق دارند که نباید تحت هیچ شرایطی به ایران اجازه داده شود به سلاح هسته‌ای دست یابد و بحث فقط درباره نحوه دست یابی به این هدف است و این بحث درستی است».

اوباما طرح کنگره در مورد بازبینی توافق هسته‌ای ایران را امضا کرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، "طرح بازبینی توافق هسته‌ای ایران" را که به کنگره اجازه می‌دهد نظر رد و یا تأیید خود را درباره توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 اعلام کند، امضا کرده و آن را تبدیل به قانون ساخت.

این طرح پیشتر با رأی قاطع اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و برای تأیید به کاخ سفید فرستاده شده بود.

در ادامه در گزارش حاضر نگاهی خواهیم داشت به بخش‌های کلیدی این قانون:

بازبینی کنگره

نهایتاً پنج روز پس از اینکه ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای جامع دست یافتند، اوباما باید مدارک زیر را به کنگره ارائه کند:

1. متن توافق و تمام اقلام مربوط به آن،

2. یک ارزیابی درباره راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش، و

3. تأییدیه‌ای مبنی بر اینکه این توافق با اهداف آمریکا در حوزه عدم‌اشاعه هسته‌ای سازگار بوده و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نیست بالاخص اینکه ایران اجازه نخواهد داشت تا فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای را پیگیری کند.
تحریم‌های کنگره در دوره بازبینی توافق تعلیق نخواهند شد.

باراک اوباما اجازه نخواهد داشت به‌مدت 52 روز پس از تسلیم توافق به کنگره تحریم‌های ضدایرانی این نهاد را تعلیق یا لغو کرده و یا به‌نحوی کاهش دهد. در این طرح علاوه بر یک دوره 30 روزه اولیه بررسی توافق، 12 روز اضافی دیگر پیش‌بینی شده که در صورت تصویب یک قانون توسط کنگره و ارسال آن به رئیس‌جمهوری اعمال می‌شود. اگر رئیس‌جمهوری این قانون را وتو کند، کنگره 10 روز دیگر فرصت خواهد داشت تا با جمع‌آوری آرای لازم این وتو را خنثی کند.

اگر توافق بین 10 جولای (19 تیر) و 7 سپتامبر (16 شهریور) ارائه شود ــ یعنی همزمان با تعطیلات کنگره در ماه آگوست ــ دوره بازبینی به 82 روز افزایش می‌یابد (60 روز به‌علاوه 12 روز برای وتوی رئیس‌جمهوری و 10 روز دیگر برای خنثی کردن وتو توسط کنگره).

در طول این مدت، کنگره می‌تواند جلسات استماع برگزار کرده، و توافق را تأیید یا رد کرده و یا هیچ موضعی در قبال آن اتخاذ نکند. عدم موضع‌گیری کنگره به اوباما اجازه خواهد داد که از اختیارات اولیه‌اش برای تعلیق تحریم‌ها استفاده کند.

تصویب یک قطعنامه مشترک در رد توافق (علی‌رغم وتوی رئیس‌جمهوری) در دوره زمانی بازبینی به‌صورت دائمی رئیس‌جمهوری را از لغو و یا تعلیق تحریم‌های کنگره‌ای برحذر خواهد داشت. این قانون همچنین به‌وضوح اعلام می‌کند که لغو دائمی تحریم‌های ضدایرانی کنگره نیازمند یک رأی‌گیری دیگر بوده و رأی مثبت کنگره به قطعنامه‌ای در حمایت از توافق هسته‌ای ایران به‌معنای لغو دائمی تحریم‌ها نیست بلکه صرفاً رئیس‌جمهوری را قادر می‌سازد که آنها را تعلیق کند.

بر اساس یکی از بندهای قانون بازنگری در توافق هسته‌ای ایران رأی‌گیری کنگره درباره آغاز اجرای توافق نخواهد بود. اما اگرچه توافق پس از امضا اجرا می‌شود به‌دلیل اینکه برخی از تحریم‌های هسته‌ای را کنگره اعمال کرده و تنها این نهاد است که می‌تواند آنها را لغو کند، بنابراین این رأی‌گیری فرصتی در اختیار نمایندگان قرار خواهد داد تا اقدام مقتضی را درباره این تحریم‌ها اتخاذ کنند.

نظارت کنگره و پایبندی ایران به تعهداتش

پس از دوره بازبینی کنگره، رئیس‌جمهوری آمریکا باید هر 90 روز یک‌بار گزارشی را درباره پایبندی ایران به توافق ارائه نماید. اگر رئیس‌جمهوری نتواند پایبندی ایران را تأیید کرده و یا اعلام نمایند که این کشور از مفاد توافق‌نامه عدول کرده است، کنگره می‌تواند فوراً رأی‌گیری و تحریم‌هایی را که تعلیق و یا لغو شده بودند بار دیگر اعمال کند.

این طرح همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا را ملزم می‌سازد که گزارش‌هایی مشروح  ــ دو بار در سال ــ درباره مسائلی چون برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت تهران از تروریسم،‌ بالاخص علیه آمریکا و متحدان آن، و نیز وضعیت حقوق بشر تهیه و به کنگره ارائه کند. کنگره مدعی شده می‌تواند با استفاده از این اطلاعات در صورت اقدامی تروریستی با حمایت ایران علیه آمریکا واکنش مناسب را ارائه دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان