۳۰ سناریو روی میز ستاد هماهنگی دولت برای جبران کسری یارانه‌ها

30 سناریو روی میز ستاد هماهنگی دولت برای جبران کسری یارانه‌ها

خبرگزاری تسنیم: باتوجه به جمع بندی صورت گرفته در شورای اقتصاد برای جبران کسری بودجه هدفمندی در سال جاری، باخبر شدیم ۳۰ سناریو برای تصمیم گیری نهایی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارجاع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از همان هفته‌های ابتدایی سال 94 زمزمه‌های کمبود منابع هدفمندی در بودجه جاری از سوی دولتمردان مطرح و در هفته های اخیر تشدید شد.

به گفته مسئولان دولتی منابع در نظر گرفته شده برای هدفمندی یارانه‌ها جوابگوی مصارف در نظر گرفته شده برای سال 94 نیست و از همین رو دولت تلاش می کند سناریوهایی برای جبران این کسری داشته باشد.

بررسی سناریوهای جبران کسری هدفمندی یارانه‌ها از هفته های قبل در دولت آغاز شده است ولی طبق خبرهای رسیده تصمیم نهایی قبل از طرح در هیات وزیران به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت محول شده است.

یکی از دولتمردان که در جلسات شورای اقتصاد حضور دارد در همین ارتباط به خبرنگار ما گفت: جمع بندی نهایی برای جبران کسری هدفمندی یارانه‌ها در شورای اقتصاد تمام و تصمیم گیری نهایی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت محول شد.

وی با بیان اینکه ریاست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برعهده رئیس جمهور است، افزود: بناست ارزیابی مثبت و منفی سناریوهای در نظر گرفته شده برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها در این ستاد انجام شود و بعد از آن سناریوی نهایی در هیات وزیران مورد رسیدگی قرار گیرد.

این مقام مسئول دولتی ضمن اشاره به ناهماهنگی منابع و مصارف بودجه هدفمندی یارانه‌ها گفت: سقف منابع هدفمندی یارانه ها محدود ولی مصارف آن زیاد است و همین موجب شده تا دولت طراحی سناریوهای جدیدی را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: منابع هدفمندی 39 هزار و 400 میلیارد تومان است درحالی که مخارج آن 60 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است؛ به همین منظور دولت چند راه بیشتر ندارد یا اینکه تعداد زیادی از یارانه بگیران را حذف کند یا قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد یا اینکه برخی از پرداخت‌ها از جمله یارانه تولید را انجام ندهد.

این مقام مسئول دولتی همچنین گفت که حدود 20 الی 30 سناریو برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها در شورای اقتصاد نهایی و به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارجاع شد.

وی ادامه داد: احتمالاً دولت در نظر دارد سیاست ترکیبی شامل حذف دهک‌های بالای درآمدی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم پرداخت یارانه برخی بخش‌ها را در دستور کار خود قرار دهد اما درباره اینکه میزان هر یک به چه شکل باشد نیازمند ارزیابی آثار آن می باشد.

طبق اعلام این فرد حاضر در شورای اقتصاد همچنین دولت سناریویی را در دستور بررسی دارد که براساس آن کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها یا صرفاً از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی یا از طریق حذف دهک های بالای درآمدی یا عدم پرداخت یارانه برخی از بخش‌ها جبران خواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد: دولت یارانه نقدی 2 ماه گذشته را با وجود کسری فراوان در بودجه هدفمندی پرداخت کرد اما برای یارانه سومین ماه سال جاری به طور حتم تغییراتی را اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه