ترجیع‌بند همه برنامه‌های انتخاباتی من "آزادسازی ظرفیت‌هاست"

ترجیع‌بند همه برنامه‌های انتخاباتی من "آزادسازی ظرفیت‌هاست"

خبرگزاری تسنیم: سعید جلیلی گفت: ترجیع‌بند همه برنامه‌های انتخاباتی من "آزادسازی ظرفیت‌هاست". دولت باید اولا مانع انفعال ظرفیت‌ها شود و ثانیا مانع انحراف آن گردد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مشروح مهمترین محورهای سخنان سعید جلیلی در شبکه سه به شرح ذیل است:

* یکی از بحث‌هایی که من مطرح کردم و شاید هم خیلی تکرار شده و بعضی میگویند این چیست که مدام می گویی. من اگر شعار انتخاباتیم‌ را یک جمله بخواهم بگویم، آن "آزادکردن ظرفیت‌هاست"

*  ما در کشورمان توانمندی‌ها و فرصت‌ها و استعدادهای زیادی، چه مادی و چه معنوی و چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری داریم که یکی از بزرگترین‌ ظرفیت‌های کشورمان، جوانان هستند.

* جوان انرژی بالایی دارد که اگر از آن استفاده شود، بهره‌های بسیاری می‌بریم. هنر دولت باید این باشد که توانمندی و استعداد جوانان را مدیریت کند تا نه تنها مشکلات را حل کند بلکه به شکل حداکثری از آن استفاده شود.

هرجوانی باید حس کند بیشترین ظرفیتش در کشور شکوفا شده است.

* اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، این پیشرفت به صورت فردی امکان پذیر نیست. در انتخابات معمولا دنبال قهرمان می‌گردند که یک نفر بیاید مسائل را حل کند. اگر این نگاه دقیق‌تر شود و این باور را داشته باشیم که برای حل مشکلات، همه باید پای کار بیایند و همه ناجی کشور باشند، این فکر میتواند کشور را به جلو ببرد. مگر یک فرد چقدر می‌تواند توان داشته باشد؟ باید آن فرد یک مجموعه و 70 میلیون ایرانی را فعال کند. 

* اگر بخواهیم کشور رو به پیشرفت باشد، باید همه قوا و حتی فراتر از قوا و نهادهای عمومی و دستگاه های دیگر پای کار بیایند و با آهنگ واحد کار کنند.

* یکی از بخش های اساسی همین سه قوه است که نقش بسیار مهمی در قانون اساسی برای حرکت به سمت پیشرفت کشور دارند. مجلس در حقیقت مصوباتش فصل الخطاب است و همه باید آن را انجام دهند.

* رئیس جمهور باید با قوای دیگر تعامل داشته باشد و قانون را اجرا کند. قانون با همه ضعف‌هایش اگر اجرا شود بسیار بهتر از این است که تعلل صورت بگیرد.

* هر سه قوه و سایر ظرفیت های کشور مانند نیروهای مسلح باید به کار گرفته شوند برای پیشرفت کشور.

* در قانون اساسی برای همه قوا حدود و شرح وظایفی تعریف شده است.باید در همین چارچوب ها حرکت کرد.

* همکاری و محبت را با صرف قانون و بخشنامه نمی‌توان ایجاد کرد. 

* در شورای عالی امنیت ملی، اکثر تصمیمات ما با اجماع بوده است و اکثراً همه توافق می‌کردند. 

* باید به ورزش قهرمانی بهای جدی داد. اما چند ملاحظه دارم که شاید متفاوت با روند موجود باشد. وقتی می گوییم ورزش قهرمانی، موضوع ورزش بیشتر جوانان هستند. همه جوانان باید شامل این موضوع شوند. 

چرا قایقرانی را به جای اینکه در شهرهای شمالی و جنوبی تقویت کنیم، به جایش یک دریاچه مصنوعی در تهران ایجاد کنیم و به زور برخی را بخواهیم آموزش دهیم. البته نمی گویم کاری که در  تهران شده بد است اما باید تمرکز بیشتر روی شهرهای شمالی و جنوبی کشور باشد که جوانان آنجا با قایق بزرگ شده‌اند.

* یکی از دلایلی که برخی در دنیا با ما مقابله می کنند این است که میگویند چرا از ما کپی برداری نمی کنید و حرف خودتان را می زنید و کار خودتان را می‌کنید؟

* به گزارش خبرگزاری تسنیم، جلیلی ادامه داد: ما در نظام آموزش و پرورش از همان دبستان باید این موضوع را به عنوان یک اصل بپردازیم که فرزندان ما با تفکر بیشتر از حفظ کردن مانوس شوند. این موضوع راهکارهای آموزشی دارد. 

* اگر میخواهیم دانش ‌آموز و دانشجو و استاد ما در آن جهتی بروند که علم را به عنوان علم مطلوب بیاموزند، باید فقط در روابط عرضی پدیده‌ها متوقف نشوند بلکه به روابط طولی نیز توجه کنند و بخصوص به علت‌العلل که همان خداوند متعال است.

* امتیاز و مزیت نسبی امروز ما فرهنگ ماست و باید از این امتیاز استفاده کرده و آن را به کشورهای دیگر منتقل کنیم. فرهنگ هرچه هنرمندانه‌تر منتقل شود برد و تاثیر و ارزشش بیشتر می‌شود.

* فیلمی را جوان 25 ساله در بوشهر با کمک صداوسیما ساخته است به نام تنهای‌تنهای‌تنها. این فیلم خیلی زیباتر از من از حقوق هسته‌ای کشورمان دفاع کرده است. اگر ما به این ظرفیت‌های جوانان و همه ظرفیت‌ها به موقع و بخوبی بها بدهیم، شکوفایی‌هایی ایجاد می شود که نواقص را پوشش می‌دهد.

از موضوع هسته‌ای فقط من نباید به طور دیپلماتیک دفاع کنم، بلکه باید هنرمندان ما با زبان هنر دفاع کنند. می‌خواستیم از این فیلم استفاده  کرده و فیلم تنهای‌تنهای‌تنها را به خانم اشتون بدهیم که نگاه کند.

* یکی از صادرات اصلی ما باید فرهنگمان باشد که آثار اقتصادی زیادی هم اتفاقا دارد.

* ترجیع‌بند همه برنامه‌های انتخاباتی من "آزادسازی ظرفیت‌هاست" دولت باید اولا مانع انفعال ظرفیت‌ها شود و ثانیا  مانع انحراف آن گردد.

* فیلم‌ تنهای‌تنهای‌تنها از همه ظرفیت‌های استان بوشهر استفاده کرده است.

* هرچه مفاهیم هنری کشور به اسلام ناب نزدیک‌تر می شود جاذبه های بیشتری پیدا می‌کند. پرمخاطب‌ترین فیلم‌های ما در منطقه، سریال‌هایی است که  مفاهیم بلند را مطرح کرده است. در برخی کشورهای منطقه تصاویر سریال‌های ایرانی مانند مریم مقدس، مختار و یوسف پیامبر خودنمایی می‌کرد.

* فیلم‌هایی مانند رنگ خدا، بچه‌های آسمان و ... و فیلم‌هایی مانند آژانس شیشه‌ای قله‌های فیلم‌سازی در کشورمان هستند که همه آنها رنگ ارزشی دارند.

* یکی از رویکردهای اساسی برنامه‌ریزی‌های دولت آینده باید این باشد که اقتصاد بر اساس دانش دنبال شود  نه اینکه صرفا بر اساس ثروت باشد. حجم عظیم دانشمندان و جوانان باید بتوانند با سرمایه دانششان  تولید ثروت کنند. آنموقع نه تنها جوان ما دنبال کار نیست بلکه خودش می شود کارآفرین.

* برخی کشورهای دنیا الان برای جوانان ما برنامه‌ریزی می‌کنند که جذب کنند و ببرند. چطور ما نمی‌توانیم برای جوان خودمان برنامه‌ریزی کنیم؟

* در علوم انسانی ظرفیت‌های بسیار زیادی برای بکارگیری دانشجویان این عرصه داریم. هزینه ای که در بودجه هر سال برای پژوهش‌های علوم انسانی قرار داده می شود چند صد میلیارد است.یعنی به اندازه یکی دو وزارتخانه کشور. اگر همین را به فارغ التحصیلان علوم انسانی بدهیم، البته با یک سازوکارهایی، چه اتفاق خوبی می افتد. 

* اگر به دانشگاه بها داده شود، دانشجو و استاد روند تولید علم را شروع می‌کنند. نباید کارهای دانشجویان و اساتید فقط در کتاب‌خانه‌ها بایگانی شود بلکه محصول این کارها باید در جامعه و اقتصاد و صنعت بروز و ظهور یابد. 

* تولید علم نیازمند ایجاد فضایی در دانشگاه‌ها و برگزاری مناظره‌هایی در دانشگاه‌هاست تا افراد نظرات و نظریات خود را ارائه کرده و به سوالات و شبهات پاسخگو باشند. این موضوع را 12 سال پیش رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.

اگر فضای این کار در دانشگاه‌های ما شکل بگیرد به تولید علم کمک کرده و به بسیاری از مسائل سطحی مطرح شده، عمق می بخشد و نمی گذارد عده‌ای بیایند و حرف‌های سطحی مطرح کنند. این موضوع آثار و برکات ارزشمندی خواهد داشت.

* یکی از بحث‌هایی که پرهیز دارم این است که قولی ندهم که نتوانم انجام دهم. این موضوع کرسی‌های آزاداندیشی هم باید اول فرهنگ سازی شود و صداوسیما کمک کند.

* صداوسیما راجع به فوتبال، یک برنامه میگذارید و تا نصف شب ده بار نقد میکنید. مثل 90 فوتبال و  7 سینمایی می‌شود برنامه‌های جاذبی هم در حوزه فرهنگ و سیاست داشته باشیم.

* چه اشکالی دارد درباره گرانی و اشتغال و ... یک برنامه‌ای در صداوسیما برگزار شده و کارشناسان و مسئولان دولتی، بیایند و موضوعات به نقد گذاشته شود.

*‌ هدفمندی یارانه‌ها و اینکه نظام وارد  این موضوع شد و این جراحی بزرگ اقتصادی صورت گرفت، خودش یک موفقیت بود. قبلا چون قیمت کالا ارزان‌تر از قیمت واقعی بود هر کسی بیشتر مصرف می‌کرد بیشتر یارانه مصرف می‌کرد. این می‌شد عدم عدالت و اسراف را در جامعه زیاد می‌کرد. اصل اینکه نظام این موضوع را مورد توجه قرار داد و بخشی از آن را اجرا کرد یک موفقیت بوده است. اما در اجرا کامل اجرا نشده است و ما باید ایراداتش را بگیریم. امروز هدفمندی قانون و لازم الاجراست و کسی نمیتواند بگوید اجرایش نمی‌کنم.

دولت باید به اینجور کارها کمک کند و در جهت تعالی هنر و بروز ظرفیت‌ها و بروز شدن آنها گام بردارد.

نمی‌شود هر روز قانون را تفسیر کرد و یک روز اجرا کرد و روز دیگر نه. این زیانبار است.

باید مر قانون عمل شود. یکی از ایرادات دفعه قبل این بود که همه ملاحظات در قانون را همآهنگ اجرا نکردیم. باید به بخش تولید هم طبق قانون کمک لازم انجام می شد. اگر به این توجه میکردیم، متوازن و هماهنگ پیش می‌رفت.

* یکی از تمایزات انقلاب اسلامی و گفتمان اسلام ناب و فرهنگ اسلامی ایرانی، نقش و اهمیت بسزایی است که به جایگاه زنان داده می‌شود. در نظام غربی اگر مطالعه دقیق شود، نگاه آنها به زن چگونه است؟ آنها یک نگاه کاملا مبتنی بر نظام سرمایه‌داری دارند. به زنان به عنوان یک نیروی کار صرف استفاده می شود که باید از آن حداکثر استفاده را کرد تا چرخ سرمایه‌داری لنگ نشود اما ما علاوه بر اینکه به نقش حضور زن در جامعه اعتقاد داریم، یک نقش محوری برایش در مهمترین سلول جامعه یعنی خانواده قائل هستیم. زن خانه‌دار نباید دغدغه‌های اقتصادی و مالی داشته باشد.

* اعتقادم این است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در جامعه داریم و باید نگاهمان به حل مساله عوض شود. ما باید به داشته‌ها توجه  جدی کنیم. برخی فقط به تهدیدها نگاه می‌کنند. برای گام بزرگ باید توجه بیشتری به داشته‌های خود داشته باشیم. اگر از ظرفیت‌ها ارزیابی دقیق کنیم، خیلی از مجهولاتمان را می توانیم حل کنیم. 

* انشاءالله دولت آینده، به دولت حماسه سیاسی مردم، حماسه اقتصادی را ایجاد کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon