«منافع مشترک» عربستان را به فکر نزدیکی با اسرائیل واداشت

«منافع مشترک» عربستان را به فکر نزدیکی با اسرائیل واداشت

خبرگزاری تسنیم: نشریه صهیونیستی معاریو فاش کرد، منافع مشترک بین تل آویو و ریاض باعث خواهد شد عربستان سعودی بیش از گذشته به فکر نزدیکی با اسرائیل باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه صهیونیستی معاریو در شماره اخیر خود در خصوص روابط اسرائیل و عربستان سعودی نوشت: منافع مشترک بین اسرائیل و عربستان سعودی باعث می شود تا تل آویو و ریاض بیش از گذشته به فکر نزدیکی به یکدیگر باشند.

این نشریه صهیونیستی برای توجیه این مساله چنین می‌نویسد: کم توجهی آمریکا به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و توافق قریب الوقوع هسته‌ای بین آمریکا و ایران باعث می‌شود تا ریاض و تل آویو بیش از گذشته به فکر توسعه و گسترش روابط فیما بین یکدیگر باشند.

معاریو همچنین می‌افزاید: این روابط و منافع مشترک سعودی و اسرائیلی حتی می تواند به مرحله ایجاد ائتلاف بینجامد.

معاریو به نقل از یک منبع عالی رتبه سعودی که نخواست نامش فاش شود، چنین تحلیل را بیان می کند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از شکل گیری توان بالای اقتصادی بسیار عظیم از سوی ایران نگران هستند، هم اکنون همه منتظر توافق هسته‌ای هستند؛ توافقی که می تواند منجر به ورود شرکت های غربی و آمریکایی به داخل ایران شود.

نشریه معاریو در ادامه می‌نویسد که هم اکنون کشورهای عربی از آن بیم دارند که کم توجهی آمریکا به آنها از نظر اقتصادی و متکی شدن اقتصاد آمریکا به سوخت مورد نیاز و رسیدن به خودکفایی در این امر و بسنده کردن این کشور به انرژی موجود می‌توان پیامدهای بسیار منفی بر اسرائیل و عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس داشته باشد.

این منبع آگاه و عالی رتبه سعودی افزود: مشترکات بین اسرائیل و عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در امر شیرین کردن آب دریا و همچنین سرنوشت مشترک این کشورهای عربی با اسرائیل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران باعث خواهد شد تا اسرائیل خود را در وضعیت بهتر از گذشته بیابد.

این نشریه صهیونیستی در بیان علل افزایش روابط و مشترکات اسرائیلی و سعودی می‌نویسد: توان بالای اسرائیل در استفاده از فنآوری های مربوط به شیرین کردن آب دریا خود باعث افزایش و تعمیق روابط بین تل آویو و ریاض شده است.

در این باره یک مسئول عالی رتبه اسرائیلی به این نشریه صهیونیستی اعلام کرد: هم اکنون اسرائیل تصمیم دارد سعودی ها را در خصوص فنآوری بالای خود برای شیرین کردن آب دریا سهیم سازد، از این رو این روابط سعودی و اسرائیلی می تواند فتح بابی باشد برای برقراری نظیر این روابط با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و این مساله می تواند به مثابه یک موفقیت برای سیاست خارجی اسرائیل در منطقه به شمار آید.

این نشریه در پایان این گزارش خود نوشت: این روابط می تواند پایه و اساس یک سازش اقتصادی را با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رقم بزند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان