آمریکا، غرب و عربستان با تضعیف حوثی‌ها موجب تسلط القاعده به یمن می‌شوند

آمریکا، غرب و عربستان با تضعیف حوثی‌ها موجب تسلط القاعده به یمن می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: دیپلمات سابق ایران می‌گوید که آمریکا، غرب و عربستان با تضعیف حوثی‌ها موجب تسلط القاعده به یمن می‌شوند.

سید حسین موسویان، مذاکره سابق هسته‌ای ایران در مصاحبه‌ای با شبکه "سی‌سی‌ تی‌وی" چین در پاسخ به سوالی در خصوص هژمونی ایران در منطقه و در کشورهای عربی گفت: ایران در مسئله لیبی نقشی نداشت. ناتو و متحدین عربش به لیبی حمله نظامی کردند و لیبی را به این فلاکت کشاندند. ایران در مصر و تونس نقشی نداشت و هر دو دولت مبارک و بن علی ساقط شدند. ایران در لیبی و مصر و تونس نقش ایفاء نکرد و لذا دولتهای عربی ساقط شدند. ایران در عراق و سوریه نقش ایفاء کرده و به همین دلیل تا کنون دو دولت عربی سوریه و عراق حفظ شده اند. لذا نقش ایران باعث حفظ دولتهای  عربی شده و جایی که ایران نقش نداشته دولتهای عربی ساقط شده اند. بنابراین نقش ایران در جهت ثبات دولتهای عربی بوده است.

تجاوز عربستان به یمن، حوثی‌ها را متحد ایران ساخت

مجری شبکه سوالی را پرسی مبنی بر اینکه "رقابت ایران و عربستان در یمن چیست؟ برای ثبات منطقه چه همکاری‌هایی بین دو کشور مقدور است؟"

موسویان در پاسخ گفت: مسئله یمن یک معضل تاریخی عربی است که ربطی به ایران ندارد. حوثیها ١ سال در یمن حکومت می‌کردند تا اینکه حدود ٥ سال قبل مصر با تجاوز به یمن حکومت را تغییر داد. از دهه 1960 تا کنون حوثی‌ها برای بازگشت به قدرت می‌جنگیده اند. اینها قبل از انقلاب ایران بوده و ربطی هم به ایران نداشته و ندارد. منتهی تجاوز عربستان به یمن حوثی‌ها را متحد ایران ساخت. ایران نگران آلترناتیو حوثی‌هاست. القاعده آلترناتیو حوثی‌ها در یمن است. آمریکا و غرب و عربستان با تضعیف حوثی‌ها موجب تسلط القاعده به یمن می‌شوند.

گروههای تکفیری نشأت گرفته از ایدئولوژی وهابیگری هستند

وی افزود: امروز اجماع جهانی وجود دارد که گروههای تکفیری نشأت گرفته از ایدئولوژی وهابیگری، خطر شماره یک تهدید صلح و امنیت جهان هستند. اگر قدرتهای جهانی در مبارزه با این تهدید جدی باشند، ایران را قدرت متحد طبیعی خود در مبارزه با گروههای تروریست تکفیری خواهد یافت. راه گریز از رقابتهای جاری منطقه ای ایجاد یک سیستم همکاری منطقه ای است که می‌تواند از خلیج فارس شروع شود. ایجاد سیستم همکاری منطقه ای بین ایران و عراق و عربستان و سایر کشورهای منطقه موجب تبدیل تقابل ایران و عربستان به تعامل و همکاری خواهد شد. مشابه کاری که اروپایی‌ها کردند. با ایجاد سیستم همکاری منطقه ای در اروپا به درگیریهای آلمان و انگلیس و فرانسه خاتمه دادند.

موسویان در خصوص نقش ایران و گروههای مردمی شیعه در عراق گفت: ایران و نیروهای مردمی شیعه عراق نقش موثری در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق دارند.  تصرف اخیر شهر رمادی استان أنبار عراق توسط داعش ، بخاطر عدم حضور ایران و نیروهای مردمی شیعه عراق بود. دولت عراق شاید با توصیه آمریکا تمایلی به حضور آنها نداشت اما بعد از تصرف رمادی توسط داعش متوجه اشتباه خود شد و لذا نیروهای شیعی را به کمک طلبیده است اما این آزادسازی کار آسانی نخواهد بود.

شیعه و سنی شانه به شانه در عراق علیه داعش می‌جنگند

مجری شبکه پرسید: گفته میشود که دخالت ایران و نیروهای شیعی عراق موجب گسترش جنگ قومی می‌شود. آیا این درست است؟

موسویان در پاسخ گفت: این حرف درست نیست. شیعه و سنی در عراق خواهان تمامیت ارضی عراق و دفع اشغالگری داعش هستند. آنها شانه به شانه علیه داعش می‌جنگند و در این مورد اختلافی ندارند.به همین دلیل هم آیت الله سیستانی از دولت عراق خواسته تا اهل سنت را برای دفاع از خود در مقابل داعش مسلح کند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان