صادرات غلات قزاقستان به ایران ۵ برابر می‌شود

صادرات غلات قزاقستان به ایران 5 برابر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور قزاقستان گفت: به لطف آغاز به کار خط آهن اوزن-برکت-گرگان این کشور ممکن است در سال ۲۰۱۵ صادرات غلات خود به ایران را تا ۵ برابر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری تنگریس نیوز، نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان  روز 22 می در نشست سالانه مجمع اقتصادی در آستانه گفت: به لطف آغاز به کار خط آهن اوزن - برکت -گرگان در دسامبر 2014 قزاقستان ممکن است در سال 2015 صادرات غلات خود به ایران را 5 برابر افزایش دهد.
وی افزود: «این خط ریلی دروازه (ورود به) خاورمیانه خواهد بود. امسال قزاقستان قادر است صادرات غلات خود به ایران را 5 برابر افزایش دهد.» وی اضافه کرد: انتظار می رود حجم محموله‌های ارسالی از این مسیر امسال به 10 میلیون تن برسد.
پیشتر وزارت کشاورزی قزاقستان پیشنهاد کرده بود که صادرات غلات به ایران در سال 2015 دو برابر شود. تا اول آوریل 2015، 17 هزار و 900 تن غلات از قزاقستان به کشورهای خاورمیانه صادر شد.
این خط آهن 900 کیلومتری که در اوایل دسامبر 2014 افتتاح شد، از استپ قزاقستان آغاز و پس از عبور از صحرای کاراموی ترکمنستان به ارتفاعات استان گلستان در شمال ایران می‌رسد. این پروژه با حمایت بانک توسعه آسیایی و بانک توسعه اسلامی احداث شده است.
ایستگاه‌های کلیدی در طول مسیر این خط آهن اوزن در قزاقستان، کیزیلقایا، برکت و اترک در ترکمنستان و گرگان در ایران هستند.
موافقتنامه احداث خط آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران در سال 2007 به امضای رهبران سه کشور رسید، و کار ساخت این پروژه از سال 2009 آغاز شد.
خط ریلی جدید اوزن به گرگان، 600 کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر ریلی از بینای قزاقستان به مشهد است که از شهرهای داشوغوز، ترکمن آباد، تجن و سرخس می گذرد.
پیشتر رسانه‌ها به نقل از وزیر کشاورزی قزاقستان نوشته بودند، این کشور در سال15-2014، 8.7 میلیون تن غلات صادر کرده است.
غلات تولیدی قزاقستان عمدتا به کشورهای آسیای میانه و ماورای قفقاز، ایران و افغانستان صادر می‌شود. بزرگترین وارد کننده غلات از قزاقستان در دوره مورد بررسی ایران بوده که یک میلیون و 255 هزار تن غلات از این کشور خریداری کرده است. پس از ایران کشورهای ازبکستان (885 هزار و 400 تن)، آذربایجان (815 هزار و 600 تن) و روسیه (658 هزار و 600 تن) قرار دارند.
انتهای پیام/ 102/1

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه